Agnieszka Budzińska-Bennett, która przyszła na świat 25 kwietnia 1973 roku w Szczecinie, jest niezwykle utalentowaną postacią w świecie muzyki. Polska śpiewaczka, pianistka oraz muzykolog zyskała uznanie w międzynarodowym środowisku artystycznym.
Jednym z jej największych osiągnięć jest założenie zespołu Peregrina, który specjalizuje się w wykonaniach muzyki średniowiecznej. Zespół ten cieszy się dużym zainteresowaniem dzięki autentycznym i pasjonującym interpretacjom utworów z tego wyjątkowego okresu muzycznego.
Wykształcenie
Agnieszka Budzińska-Bennett od wczesnych lat swojego życia rozwijała swoje umiejętności muzyczne. W 1992 roku z powodzeniem ukończyła szczecińskie Państwowe Liceum Muzyczne, otrzymując dyplom z fortepianu. Następnie kontynuowała kształcenie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie w 1999 roku uzyskała tytuł absolwentki muzykologii. Jej znaczący rozwój zakończył się w 2010 roku, kiedy to obroniła pracę doktorską z zakresu nauk humanistycznych.
Agnieszka uczestniczyła w licznych warsztatach wokalnych, które odbyły się w latach 1994 i 1996. Prowadziły je znane osobistości z branży, w tym Evelyn Tubb oraz Emma Kirkby, w ramach prestiżowej Dartington International Summer School. Dodatkowo, przez okres 1996–1997, rozwijała swoje umiejętności wokalne pod okiem Ansy Boothroyd w Londynie.
W latach 1997–2001 odbyła studia na Wydziale Średniowiecza i Renesansu w Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii. Tam, w klasie śpiewu, miała możliwość uczenia się od Richarda Levitta, Dominique Vellarda oraz Evelyn Tubb. Dodatkowo, kształciła się w grze na harfie średniowiecznej pod okiem Heidrun Rosenzweig. Uczestniczyła również w kursach muzyki średniowiecznej, które prowadziły takie osobistości jak Barbara Thornton oraz Benjamin Bagby (Sequentia), odbywających się w Kolonii w latach 1996 i 1997.
Ostatecznie, w 2010 roku Agnieszka zakończyła z wyróżnieniem studia mistrzowskie w zakresie zespołów wokalnych, które prowadził Anthony Rooley oraz Evelyn Tubb w Schola Cantorum Basiliensis. W latach 2001–2004 oprócz kontynuacji studiów muzykologicznych, zdobywała doświadczenie jako asystentka w Archiwum Mikrofilmów w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie w Bazylei, współpracując z wybitnym badaczem Wulfem Arltem.
Działalność artystyczna w zakresie muzyki dawnej
Agnieszka Budzińska-Bennett jest utalentowaną artystką, która aktywnie współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami muzyki dawnej. Jej rolą w tych projektach są: śpiewaczka, harfistka, muzykolog oraz dyrygent. Do grona współpracujących z nią zespołów należą m.in. Perlaro Dragma, Ferrara Ensemble, La Cetra, Accademia dell’Arcadia, Chór Polskiego Radia, Capella Cracoviensis oraz Flores Rosarum.
W zakresie swojego repertuaru artystka wykonuje utwory z okresu średniowiecza, a także dzieła muzyczne z XVII i XVIII wieku. Występowała na festiwalach muzyki dawnej w różnych zakątkach Europy, Azji i Stanów Zjednoczonych, prezentując swoje umiejętności szerszej publiczności.
Warto wspomnieć, że w 2007 roku, razem z zespołem Perlaro, odbyła tournee po Chinach, które wzbogaciło jej artystyczne doświadczenia. Ponadto, nagrywa regularnie dla znakomitych wytwórni, takich jak Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, L’Empreinte Digitale oraz Pan Classics, a do tej pory zrealizowała 18 albumów.
Artystka jest również obecna w mediach, współpracując z wieloma stacjami radiowymi i telewizyjnymi. Należą do nich: WDR, ZDF, Bayerischer Rundfunk, DRS2 (obecnie SRF2), BBC3 oraz PR Dwójka. Dodatkowo, jej występy można śledzić na TVP Kultura i Prime Chinese TV.
Działalność wokalna i operowa
Działalność artystyczna Agnieszki Budzińskiej-Bennett rozpoczęła się w 2003 roku, kiedy to zadebiutowała na scenie operowej w Operze Bazylejskiej. Wówczas miała przyjemność wcielić się w postać Amora / Valetto w operze Koronacja Poppei autorstwa Claudiosa Monteverdiego, w inscenizacji Nigela Lowery’ego. Towarzyszyła jej orkiestra barokowa La Cetra, prowadząca pod kierunkiem Konrada Junghänela.
Agnieszka jest także zaangażowana w wykonawstwo muzyki współczesnej, m.in. kooperując z kompozytorem Hugh Collinsa Rice’a. W 2009 roku wzięła udział w prapremierze opery Mord in St. Johann autorstwa Andreasa Pflügera, która odbyła się w Bazylei. Jej talent i wszechstronność muzyczna znalazły uznanie na różnych festiwalach, w tym:
- Kromer Festiwal w Bieczu (2015, 2016),
- Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie (2015),
- Muzyka w Starym Krakowie (2014),
- Fide et amore w Żorach (2016, 2013),
- Festiwal Muzyki Jednogłosowej w Płocku,
- Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu,
- festiwal Muzyka w raju w Paradyżu (2005 i 2010),
- Festiwal Barokowych Smyczków i Strun w Poznaniu (2008), gdzie zaprezentowała solowe recitale lamentów średniowiecznych oraz program z dawną muzyką islandzką,
- Festiwal Goldbergowski w Gdańsku (2010),
- Mazovia Goes Baroque w Warszawie (2010),
- Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej (2010),
- Benedyktyńskie Lato Muzyczne w Tyńcu (2011).
Wybrane nagrania
- Jan Sebastian Bach, Missa Brevis A Major, BWV 234, Missa Brevis G Minor, BWV 235; Claves 2009,
- Egidio Romulado Duni, Les Deux Chasseurs et La Laitiére, Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki, Poznań 2010,
- Felix Mendelssohn, 6 Sonates pour Orgue, op. 65, 6 Lieder sacrés; Sonare Resonare 2010,
- Sotto l’imperio del possente prince. Hommage music of the 14th and early 15th century, Panclassics 2010,
- Benedykt Cichoszewski, Kantata o św. Michale Archaniele, Motetto de Beata Maria Virgine, Vesperes de Beata Maria Virgine, Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki Poznań 2005,
- Kingdom of Heaven. Music by Heinrich Laufenberg (c.1390-1460 i jego współcześni), Rameé 2014.
Działalność pedagogiczna i badawcza
W latach 2002–2003 Agnieszka Budzińska-Bennett prowadziła wykłady dotyczące muzyki liturgicznej z okresu XII wieku w renomowanej instytucji, jaką jest Schola Cantorum Basiliensis. Jej działalność pedagogiczna zdobyła uznanie, co prowadziło do kolejnych angaży w edukacji i badaniach.
Między 2011 a 2013 rokiem była częścią kadry badawczej w projekcie zatytułowanym The Reconstruction of Performing Conventions in Aquitanian Repertories of the 11th-13th Centuries. Projekt ten był finansowany przez Schweizer Nationalfonds i realizowany we współpracy z Uniwersytetem w Würzburgu, co podkreśla międzynarodowy zasięg jej działań.
Agnieszka wygłosiła wiele wykładów gościnnych, a także prowadziła kursy mistrzowskie dotyczące muzyki średniowiecznej, między innymi na Uniwersytecie im Adama Mickiewicza, w University of Madison w Wisconsin (USA), a także w czołowych instytucjach takich jak Handschriftenzentrum Biblioteki Uniwersyteckiej w Lipsku, Burg Fürsteneck w Niemczech oraz Uniwersytet w Tartu w Estonii. Jej wszechstronność w nauczaniu średniowiecznej muzyki przyczyniła się do zróżnicowania programów edukacyjnych w tych instytucjach.
W latach 2013–2015 prowadziła wykłady na temat chorału gregoriańskiego oraz historii muzyki w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, co stanowi kolejny element jej bogatego dorobku pedagogicznego. Następnie, między 2016 a 2017 rokiem, kontynuowała swoje zajęcia, tym razem skupiając się na historii muzyki średniowiecznej w Schola Cantorum Basiliensis, przyczyniając się do rozwoju tej dziedziny naukowej.
Publikacja naukowe, publicystyka
Agnieszka Budzińska-Bennett to autorka książki Subtilitas w motecie ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst, która została wydana w Poznaniu przez PTPN w 2012 roku.
W swoich pracach podejmuje tematykę muzyki dawnej, tworząc artykuły dotyczące tej dziedziny. Jej publikacje można znaleźć na stronach UAM oraz UJ.
Zespół wokalny Peregrina
W 1997 roku w Bazylei miało miejsce istotne wydarzenie kulturowe – powstanie międzynarodowego zespołu wokalnego Peregrina. Zespół ten, który założyła Agnieszka Budzińska-Bennett, skupia się na wykonywaniu muzyki średniowiecznej, przynosząc słuchaczom dźwięki z odległych czasów. Działając na arenie międzynarodowej, Peregrina łączy różnorodnych artystów, którzy wspólnie eksplorują bogactwo i głębię średniowiecznych kompozycji.
Nagrody, odznaczenia i wyróżnienia
Odznaczenia Agnieszka Budzińska-Bennett może poszczycić się kilkoma znaczącymi odznaczeniami w swoim dorobku artystycznym.
- srebrna Odznaka Honorowa Województwa Małopolskiego, znana także jako Krzyż Małopolski, została jej przyznana w 2019 roku,
- Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej,
- nagroda ta potwierdza jej wszechstronny wkład w rozwój polskiej kultury.
Nominacje Agnieszki Budzińskiej-Bennett również prezentują bogatą listę osiągnięć.
- dwukrotnie była nominowana do prestiżowych Paszportów „Polityki” w latach 2011 i 2012,
- jej talent doceniono również podczas International Classical Music Award w 2019 roku, którego została laureatką,
- aż trzy razy otrzymała nominacje do International Classical Music Awards, zdobywając wyróżnienie w 2019 roku oraz ponownie nominowana w latach 2020 i 2021.
Przypisy
- MisteriaM. Paschalia MisteriaM., Misteria Paschalia [online], misteriapaschalia.com, 01.04.2021 r. [dostęp 01.09.2021 r.]
- ICMA, Winners 2019 [online], ICMA, 17.01.2019 r. [dostęp 01.09.2021 r.] (fr.).
- ICMA, ICMA [online], ICMA, 07.11.2019 r. [dostęp 01.09.2021 r.] (fr.).
- Uchwała nr 1757/19 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 24.09.2019 r. w sprawie nadania Odznaki Honorowej Województwa Małopolskiego – Krzyż Małopolski. [online] [dostęp 21.10.2019 r.]
- Paszporty Polityki 2011 - nominacje [online], culture.pl [dostęp 21.10.2019 r.]
- Muzyka poważna 2012. Nominowana Agnieszka Budzińska-Bennett, polityka.pl [dostęp 21.10.2019 r.]
- Neues von der Alten Musik: Vom Mittelalter bis zur Empfindsamkeit. Roland Wächter Schweizer Radio und Fernsehen SRF. 10.02.2014 r. [dostęp 29.07.2018 r.]
- Abendmusik im Berner Münster. Schweizer Radio und Fernsehen SRF. 01.10.2012 r. [dostęp 29.07.2018 r.]
- New York Early Music Celebration Pro Musica Polonica 2013 [online], www.poland.us [dostęp 29.07.2018 r.]
- Symfonia duszy, „katowice.gosc.pl”, 28.09.2013 r. [dostęp 29.07.2018 r.]
- Agnieszka Budzińska-Bennett na Kromer Festival, „PolskieRadio.pl” [dostęp 29.07.2018 r.]
- TVP Kultura – Telewizja Polska S.A. [online], tvpkultura.tvp.pl [dostęp 29.07.2018 r.]
- Agnieszka Budzińska-Bennett, Subtilitas. Słyszalne I Niesłyszalne Aspekty Motetu Ars Antiqua [online], pwm.com.pl [dostęp 29.07.2018 r.]
- Members – Musicke & Mirth [online], musicke-mirth.de [dostęp 29.07.2018 r.]
- Schabbon, Basel: L'incoronazione di Poppea / Online Musik Magazin [online], www.omm.de [dostęp 29.07.2018 r.]
- Program prapremiery, Bazylea 2009.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Małgorzata Lesiewicz-Przybył | Matek | Zbigniew Napiórkowski | Artur Daniel Liskowacki | Marcin Zawicki | Fukaj | Przemysław Wechterowicz | Janusz Tryzno | Ewa Zarzycka | Marcin Macuk | Andrzej Łazowski | Michał Grobelny | Dorota Serwa | Szymon Orłowski | Zbigniew Pryjmak | DJ Twister | Przemysław Cerebież Tarabicki | Filip Sojka | Dominik W. Rettinger | Kamil MaciołOceń: Agnieszka Budzińska-Bennett