Skromna Rowerowa Masa Krytyczna z okazji dnia bez samochodu

Skromna Rowerowa Masa Krytyczna z okazji dnia bez samochodu

Tegoroczna rowerowa Masa Krytyczna z okazji Dnia bez samochodu była najkrócej mówiąc skromna. Na przejazd po centrum miasta zdecydowała się niewielka grupka rowerzystów, a imprezę zorganizowało Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin. Start był z Pl. Lotników, a koniec na parkingu przy Urzędzie Miasta, gdzie uczestnicy zorganizowali Parking Day.

Rowerowa Masa Krytyczna z okazji dnia bez samochodu

Godzinny przejazd rowerowy ulicami Centrum, Śródmieścia, Łękna czy Pogodna, tworzyła grupka ledwie 30-40 osób. Trasa ze startem na placu Lotników biegła między innymi przez: al. Papieża Jana Pawła II, pl. Grunwaldzki, pl. Armii Krajowej, Szymanowskiego, Piotra Skargi, Niedziałkowskiego, Wojska Polskiego, pl. Zwycięstwa, pl. Bramę Portową, Niepodległości, Wyzwolenia, Słowackiego czy Zaleskiego.

Wspomniane 30-40 osób to bardzo mało jak na Szczecin. Dla porównania letni rowerowy Nocny Przejazd (w godzinach 23 – 1 ) zorganizowany przez Rowerowy Szczecin przyciągnął prawie 400 cyklistów (więcej o nim TUTAJ), czyli rowerowa społeczność w Szczecinie jest. Na tak małą frekwencję podczas sobotniego Dnia bez samochodu miał wpływ szereg innych imprez, które odbywały się tego dnia w mieście. Na Netto Arenie targi Dziecko Mama Tata, a przed samą halą mocno oblegany zlot Food Trucków (odwiedziłem ich dwukrotnie tego dnia i za każdym razem kolejki były do większości wozów). Do tego masa amatorów sportu wzięła udział w biegu w Parku Kasprowicza Sanprobi Uro-Run (biegło blisko pół tysiąca osób). Na domiar wszystkiego wiele osób zdecydowało się zamiast rowerowej przejaźdżki – samochód i wizytę w hipermarketach czy galeriach handlowych, w związku z zakazem handlu i pozamykanymi sklepami nastepnago dnia (no zakupy trzeba zrobić…).

Niestety brak szacunku kierowców dla rowerzystów był widoczny nawet podczas sobotniego przejazdu w eskorcie policji. Radiowozy otwierały i zamykały peleton, a do pomocy było kilku funkcjonariuszy na motorach. Ale i tak znalazł się pan w mercedesie, który tak bardzo się spieczył, że chciał się wcisnąć pomiędzy radiowóz a rowerzystów, zaś na rondzie pewna pani popisała się totalnym gapiostwem i „olała” blokujący policyjny motocykl przejeźdżając obok niego i chcąc kontynuować jazdę… dobrze, że w porę się zatrzymała… Wśród pieszych też znalazły się gagatki przebiegające między rowerzystami. Szkoda, że takie sytuacje miały miejsca zwłaszcza, że grupka rowerzystów była bardzo mała i powodowała komplikacje na skrzyżowaniach przy max jednej zmianie świateł. Warto dodać, że takie przejazdy nie są każdego dnia.

Na koniec masy krytycznej był wspomniany Parking day przed Urzędem Miasta, gdzie uczestnicy przejazdu mogli odpocząć na leżakach, zjeść jabłko od organizatora, porozmawiać, zrobić wspólne zdjęcia, znalazły się też kredy do rysowania po ulicach.

Park(ing) Day to jedyny dzień w roku, gdy miejsce parkingowe może zamienić się dosłownie we wszystko. Grupa artystów i dizajnerów Rebar z San Francisco w 2005 roku po raz pierwszy stworzyła mini park na parkingu. Od tego czasu każdego roku coraz więcej miast z całego świata przyłącza się do tej akcji. Odbywa się ona zawsze w trzeci piątek września. W tym roku wypada 16. września. Wtedy to również w polskich miastach, m.in. w Łodzi, Poznaniu czy Olsztynie zamiast samochodów w wybranych miejscach zaparkują ludzie w kawiarniach, na warsztatach rękodzielniczych lub po prostu na parkowej ławeczce. źródło

Rowerowa Społeczność w Szczecinie

W sieci jest bardzo wiele głosów osób które popierają budowę ścieżek rowerowych, respektowanie przepisów wobec cyklistów czy rozbudowę systemu roweru miejskiego. Zaś w Szczecinie z rowerów korzystają tysiące osób. Jedni jeżdża nimi do pracy, dla kolejnych to forma relaksu popołudniu, a jeszcze inni dbają dzięki nim o kondycję. Do tego wypada wspomnieć o rowerze miejskim, rok rocznie zwiększającym swój zasięg i liczbę wypożyczeń. To świadczy o sporej rzeszy cyklistów w naszym mieście, dla których tworzenie infrastruktury rowerowej ma sens. Nawet pomimo krytycznych głosów ze strony kierowców czy pieszych (pomijam pisanie o odwiecznym konflikcie pieszy-rowerzysta-kierowca i często spotykanym wzajemnym braku szacunku).

Rowerowa Społeczność jest w Szczecinie, tylko czasami mam wrażenie że trochę schowana. Dobrze pokazuje to sobotni przejazd, gdzie tak wiele osób wybrało inne wydarzenia na ten dzień. Szczerze mówiąc każdy chcący byłby w stanie wybrać się na masę krytyczną i odwiedzić inne miejsca (nawet biegacze mogli po zawodach wskoczyć na rower – byliby już rozgrzani). Oby na kolejnej Masie Krytycznej pojawiło się więcej osób, a jej termin nie łączył się z wieloma innymi imprezami.

No i fajnie, że tych ścieżek rowerowych jest w mieście coraz więcej. Za kilka lat powinniśmy móc pochwalić się przynajmniej przyzwoitą infrastrukturą rowerową, chociąż wciąż jest wiele do zrobienia. Według mnie sporym problemem są połączenia dostęnych ścieżek, a właściwie czasem ich brak.

Osobiście w ciągu roku korzystam ze wszystkim opcji poruszania się po mieście (auto, komunikacja miejska, rower i własna dwójka nóg), ale bardzo chętnie popieram wszelkie rowerowe inicjatywy. Stąd mój udział zarówno w sobotniej Masie Krytycznej jak i wspomniany letnim Nocnym Przejeździe. Marzy mi się, żeby szczecińska rowerowa społeczność zorganizowała się na wielki popoludniowy przejazd przez miasto – powiedzmy w lato w godzinach 19-23, w którym udział wzięło by 4 albo 5 tysiący cyklistów. Tak żeby pokazać siłę i popularnośc roweru w naszym mieście.

Skromna Rowerowa Masa Krytyczna

 

 

Skromna Rowerowa Masa Krytyczna[foto]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Podobał się tekst? Znalazłaś/eś co trzeba? Dowiedziałeś się czegoś nowego? Fajne zdjęcia?

Śmiało dajcie lajka, a najlepiej polubcie mojego bloga w social media. Tutaj macie linki:

 zeSzczecina.pl na Facebooku zeSzczecina.pl na Twitterze  zeSzczecina.pl na Instagramie 

Dzięki 😉





Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *