Edmund Gomansky


Edmund Gomansky, znany także jako Edmund Gomanski, to postać, która odgrywa istotną rolę w historii sztuki rzeźbiarskiej. Urodził się 6 listopada 1854 roku w Szczecinie. Jego życie i twórczość pozostają na zawsze związane z niemiecką kulturą artystyczną.

Gomansky zmarł 6 lutego 1930 roku w Berlinie, co zakończyło jego pełne pasji życie. Jednym z jego najbardziej znanych dzieł jest fontanna Ceres, która znajduje się na placu Daszyńskiego w Opolu. To monumentalne dzieło rzeźbiarskie stanowi nie tylko atrakcję turystyczną, ale również ważny element historii i sztuki regionu.

Życiorys

Edmund Gomansky to postać o bogatym dorobku artystycznym, który rozpoczął swoją drogę twórczą w berlińskiej Akademii Sztuk, gdzie m.in. nauczał Fritz Schaper oraz Rudolf Siemering.

Od roku 1880 swoje życie artystyczne związał z Berlinem, osiedlając się w dzielnicy Wilmersdorf. W trakcie swojej kariery brał udział w Wielkiej Berlińskiej Wystawie Sztuki, co zapewniło mu szerszą ekspozycję i uznanie w środowisku artystycznym.

Początkowo jego wystawy skupiały się na portretowych popiersiach, z czasem jednak artysta przeszedł do rzeźb o tematyce rodzajowej.

Od 1911 roku Gomansky zaczął zgłębiać sztukę rzeźby animalistycznej, tworząc dzieła poświęcone głównie ptakom, w szczególności żurawiom oraz pingwinom.

Dzieła

Edmund Gomansky to artysta, którego dorobek artystyczny obejmuje wiele znaczących dzieł, które zachwycają swoją formą oraz przekazem. Poniżej przedstawiamy wybrane osiągnięcia w jego twórczości:

  • 1891: Modlący się chłopcy – dzieło wykonane dla Królewskich Muzeów w Berlinie pod czujnym okiem Rudolfa Siemeringa,
  • 1895: Projekt konkursowy pomnika cesarza Wilhelma w Chemnitz – mimo zdobycia nagrody, realizację powierzono Wilhelmowi von Rümannowi według jego konkurencyjnego projektu,
  • 1898: Matka z dzieckiem – grupa marmurowa przedstawiająca matkę ze śpiącym dzieckiem, eksponowana w Berlinie. Rzeźba, która pierwotnie nie miała cokołu, stanowi dziś część historycznej dekoracji oraz w zestawieniu z „grupą ojcowską” Wilhelma Haverkampa. Z powodu likwidacji Andreasplatz została przeniesiona do parku ludowego Friedrichshain, gdzie obecnie jest w bardzo złym stanie,
  • 1902: Pomnik żołnierza – dzieło eksponowane w sali posiedzeń rady okręgu Niederbarnim w Brandenburgii,
  • 1904–1907: Fontanna Ceres w Opolu – monumentalne dzieło powstałe na podstawie projektu wybranego w konkursie w roku 1900, które ukończono na stulecie Edyktu Październikowego. Rzeźby przedstawiają Ceres, Prozerpinę, Posejdona (Neptuna) z jego synem Glaukosem oraz Herkulesa, symbolizując rolnictwo, rybołówstwo oraz górnictwo. Pierwotnie górę zdobił baldachim w stylu Art Nouveau, usunięty w latach czterdziestych XX wieku,
  • 1908: Andante – akt kobiecy, który został wystawiony na Wielkiej Berlińskiej Wystawie Sztuki.

Każde z wymienionych dzieł odzwierciedla wyjątkowy talent Gomanskiego oraz jego umiejętność tworzenia prac, które na długo zapadają w pamięć.


Oceń: Edmund Gomansky

Średnia ocena:4.81 Liczba ocen:22