Stefan Banaszak, urodzony w 1950 roku w Szczecinie, to znana osobistość w świecie sportów motorowych, szczególnie w Polsce.
Jako kierowca wyścigowy, Banaszak zyskał uznanie dzięki swoim osiągnięciom oraz pasji do wyścigów, która towarzyszyła mu przez wiele lat kariery.
Życiorys
Stefan Banaszak, z wykształcenia rzemieślnik, rozpoczął swoją przygodę ze sportami motorowymi w 1978 roku, gdy zasiadł za kierownicą Polskiego Fiata 126p. Już w 1982 roku zadebiutował za sterami samochodu Formuły Polonia, a jego mechanikiem był wówczas Krzysztof Poniński. W swoim debiutanckim sezonie zajął piąte miejsce w ogólnej klasyfikacji tej serii wyścigowej. W 1983 roku poprawił swój wynik, plasując się na czwartym miejscu, a dodatkowo zdobył dwa miejsca na podium – w Kielcach i w Toruniu.
Rok 1984 przyniósł mu debiut za kierownicą Promota II w Formule Easter. W pierwszym sezonie tej serii udało mu się ukończyć wszystkie wyścigi na podium, a także zwyciężyć w zawodach odbywających się w Poznaniu, co zapewniło mu wicemistrzostwo, za Jerzym Mazurem. Dodatkowo, w tym samym roku zadebiutował w Pucharze Pokoju i Przyjaźni, co otworzyło przed nim nową arenę rywalizacji.
W sezonie 1985 odniósł znaczący sukces w Poznaniu, gdzie zwyciężył, a w pozostałych wyścigach zajmował drugie lokaty, dzięki czemu zdobył tytuł mistrza Polski. Poza tym, zakończył sezon z klasyfikacją na trzynastym miejscu w Pucharze Pokoju i Przyjaźni. Rok później postanowił zawiesić uczestnictwo w międzynarodowych zawodach, wracając do rywalizacji krajowej. Mimo to, udało mu się stanąć na drugim miejscu w eliminacji Pucharu, również odbywającej się w Poznaniu, dodatkowo broniąc tytuł mistrza Polski, zdobywając trzy zwycięstwa.
W 1987 roku zyskał nowy pojazd – Promota III, jednak zmagał się z trudnościami w dostosowaniu się do nowego charakteru samochodu. Pomimo tych problemów, dwukrotnie zajął drugą lokatę, a w eliminacji Poznań II miał szansę na wygraną, zanim doszło do kolizji z dublowanym Wiesławem Guzikiem. Zakończeniem swojej kariery w Formule Easter stała się klasyfikacja na szóstym miejscu. W Pucharze Pokoju i Przyjaźni znalazł się na dwunastej pozycji. Po 1987 roku zdecydował się zakończyć karierę, obawiając się problemów finansowych, oraz narzekając na niską jakość pojazdów w tej kategorii, a także na niesprawiedliwość w doborze zawodników do Pucharu Pokoju i Przyjaźni. Krytykował także nowo wprowadzone samochody w mistrzostwach polski Formuły Mondial. Po jego odejściu samochód Banaszaka przejął Kazimierz Sołtowski.
Wyniki
W tej sekcji przedstawiamy szczegółowe wyniki wyścigów związanych z osiągnięciami Stefana Banaszaka, w tym oznaczenia i klasyfikacje w różnych wydarzeniach.
Oznaczenia w tabelach wyników Wyświetl nowy szablon na stronie | |
---|---|
Symbol | Opis |
Złoty | Mistrz lub zwycięzca |
Srebrny | Drugie miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy | Trzecie miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony | Ukończenie wyścigu z punktem (w klasyfikacji generalnej, zdobywając przynajmniej jeden punkt w sezonie, poza wymienionymi wcześniej) |
Niebieski | Ukończenie wyścigu bez zdobycia punktu (w klasyfikacji generalnej bez przynajmniej jednego punktu w sezonie) |
Czerwony | Nie zakwalifikował się (NZ) |
Nie prekwalifikował się (NPK) | |
Różowy | Nie ukończył (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) w klasyfikacji generalnej, jeśli nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu sezonu | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig anulowany (OD/C) | |
Bez koloru | Wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszony (–) | |
Pogrubienie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
† | Nie ukończył, lecz jego wynik został uznany z powodu przejechania ponad 90% dystansu wyścigu. |
* | Sezon w toku |
_ | Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym |
Systemy punktacji Formuły 1 |
Puchar Pokoju i Przyjaźni
Rok | Model Samochodu | Typ Silnika | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1984 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 60 | 24 |
Promot II | Łada | – | 15 | – | – | – | 15 | _ | |||
1985 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 127 | 13 |
Promot II | Łada | 17 | 10 | 12 | 15 | – | _ | _ | |||
1986 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | NS |
Promot II | Łada | 2 | – | – | – | – | – | – | |||
1987 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 100 | 12 |
Promot III | Łada | 8 | 18 | 9 | – | _ | _ | _ |
Polska Formuła Easter
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1984 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 185 | 2 |
Automobilklub Szczeciński | Promot II | Łada | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | |||
1985 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 192 | 1 |
Automobilklub Szczeciński | Promot II | Łada | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | |||
1986 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 193 | 1 |
Automobilklub Szczeciński | Promot II | Łada | 7 | 1 | 1 | 1 | 3 | |||
1987 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 131 | 6 |
Automobilklub Szczeciński | Promot III | Łada | NU | 2 | 2 | NU | 7 |
Formuła Polonia
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Pozycja | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1982 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 110 | 9 |
Automobilklub Szczeciński | Promot Polonia I | Polski Fiat | – | – | 9 | 5 | _ | |||
1983 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 169 | 4 |
Automobilklub Szczeciński | Promot Polonia I | Polski Fiat | 6 | 2 | 4 | 3 | – |
Przypisy
- 13-15.10.1978 Kielce - 5 eliminacja WSMP [online], AutoSport Retro [dostęp 30.09.2020 r.]
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 318.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 257.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 250.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 246.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 221.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 220.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 218.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 217.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 197.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 182.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 173.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 156.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 108.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 103.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 63.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 314.
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 249–252.
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Łukasz Kosakiewicz | Werner Seelenbinder | Marek Walburg | Zbigniew Kozłowski (piłkarz) | Magdalena Kiszczyńska | Dawid Kort | Jerzy Sokołowski | Henryk Wawrowski | Aurelia Trywiańska | Damian Zieliński | Marek Łukomski | Krzysztof Szymczak | Damian Pawłowski | Daria Michalak | Michał Materla | Rafał Piotrowski | Grzegorz Matlak | Marta Najfeld | Tomasz Gielo | Kinga KasprzakOceń: Stefan Banaszak