Stefan Banaszak


Stefan Banaszak, urodzony w 1950 roku w Szczecinie, to znana osobistość w świecie sportów motorowych, szczególnie w Polsce.

Jako kierowca wyścigowy, Banaszak zyskał uznanie dzięki swoim osiągnięciom oraz pasji do wyścigów, która towarzyszyła mu przez wiele lat kariery.

Życiorys

Stefan Banaszak, z wykształcenia rzemieślnik, rozpoczął swoją przygodę ze sportami motorowymi w 1978 roku, gdy zasiadł za kierownicą Polskiego Fiata 126p. Już w 1982 roku zadebiutował za sterami samochodu Formuły Polonia, a jego mechanikiem był wówczas Krzysztof Poniński. W swoim debiutanckim sezonie zajął piąte miejsce w ogólnej klasyfikacji tej serii wyścigowej. W 1983 roku poprawił swój wynik, plasując się na czwartym miejscu, a dodatkowo zdobył dwa miejsca na podium – w Kielcach i w Toruniu.

Rok 1984 przyniósł mu debiut za kierownicą Promota II w Formule Easter. W pierwszym sezonie tej serii udało mu się ukończyć wszystkie wyścigi na podium, a także zwyciężyć w zawodach odbywających się w Poznaniu, co zapewniło mu wicemistrzostwo, za Jerzym Mazurem. Dodatkowo, w tym samym roku zadebiutował w Pucharze Pokoju i Przyjaźni, co otworzyło przed nim nową arenę rywalizacji.

W sezonie 1985 odniósł znaczący sukces w Poznaniu, gdzie zwyciężył, a w pozostałych wyścigach zajmował drugie lokaty, dzięki czemu zdobył tytuł mistrza Polski. Poza tym, zakończył sezon z klasyfikacją na trzynastym miejscu w Pucharze Pokoju i Przyjaźni. Rok później postanowił zawiesić uczestnictwo w międzynarodowych zawodach, wracając do rywalizacji krajowej. Mimo to, udało mu się stanąć na drugim miejscu w eliminacji Pucharu, również odbywającej się w Poznaniu, dodatkowo broniąc tytuł mistrza Polski, zdobywając trzy zwycięstwa.

W 1987 roku zyskał nowy pojazd – Promota III, jednak zmagał się z trudnościami w dostosowaniu się do nowego charakteru samochodu. Pomimo tych problemów, dwukrotnie zajął drugą lokatę, a w eliminacji Poznań II miał szansę na wygraną, zanim doszło do kolizji z dublowanym Wiesławem Guzikiem. Zakończeniem swojej kariery w Formule Easter stała się klasyfikacja na szóstym miejscu. W Pucharze Pokoju i Przyjaźni znalazł się na dwunastej pozycji. Po 1987 roku zdecydował się zakończyć karierę, obawiając się problemów finansowych, oraz narzekając na niską jakość pojazdów w tej kategorii, a także na niesprawiedliwość w doborze zawodników do Pucharu Pokoju i Przyjaźni. Krytykował także nowo wprowadzone samochody w mistrzostwach polski Formuły Mondial. Po jego odejściu samochód Banaszaka przejął Kazimierz Sołtowski.

Wyniki

W tej sekcji przedstawiamy szczegółowe wyniki wyścigów związanych z osiągnięciami Stefana Banaszaka, w tym oznaczenia i klasyfikacje w różnych wydarzeniach.

Oznaczenia w tabelach wyników
Wyświetl nowy szablon na stronie
SymbolOpis
ZłotyMistrz lub zwycięzca
SrebrnyDrugie miejsce lub wicemistrzostwo
BrązowyTrzecie miejsce lub II wicemistrzostwo
ZielonyUkończenie wyścigu z punktem (w klasyfikacji generalnej, zdobywając przynajmniej jeden punkt w sezonie, poza wymienionymi wcześniej)
NiebieskiUkończenie wyścigu bez zdobycia punktu (w klasyfikacji generalnej bez przynajmniej jednego punktu w sezonie)
CzerwonyNie zakwalifikował się (NZ)
Nie prekwalifikował się (NPK)
RóżowyNie ukończył (NU)
Niesklasyfikowany (NS) w klasyfikacji generalnej, jeśli nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu sezonu
CzarnyZdyskwalifikowany (DK)
Wykluczony (WYK/EX)
BiałyNie wystartował (NW)
Kontuzjowany (K/INJ)
Wyścig anulowany (OD/C)
Bez koloruWycofany (WYC/WD)
Nie przybył (NP/DNA)
Nie brał udziału w treningach (NT/DNP)
Nie zgłoszony (–)
PogrubienieStart z pole position
KursywaNajszybsze okrążenie wyścigu
Nie ukończył, lecz jego wynik został uznany z powodu przejechania ponad 90% dystansu wyścigu.
*Sezon w toku
_Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym
Systemy punktacji Formuły 1

Puchar Pokoju i Przyjaźni

RokModel SamochoduTyp SilnikaWyniki w eliminacjachPunktyMiejsce
1984_________6024
Promot IIŁada1515_
1985_________12713
Promot IIŁada17101215__
1986_________0NS
Promot IIŁada2
1987_________10012
Promot IIIŁada8189___

Polska Formuła Easter

RokZespółSamochódSilnikWyniki w eliminacjachPunktyMiejsce
1984________1852
Automobilklub SzczecińskiPromot IIŁada33221
1985________1921
Automobilklub SzczecińskiPromot IIŁada22221
1986________1931
Automobilklub SzczecińskiPromot IIŁada71113
1987________1316
Automobilklub SzczecińskiPromot IIIŁadaNU22NU7

Formuła Polonia

RokZespółSamochódSilnikWyniki w eliminacjachPunktyPozycja
1982________1109
Automobilklub SzczecińskiPromot Polonia IPolski Fiat95_
1983________1694
Automobilklub SzczecińskiPromot Polonia IPolski Fiat6243

Przypisy

  1. 13-15.10.1978 Kielce - 5 eliminacja WSMP [online], AutoSport Retro [dostęp 30.09.2020 r.]
  2. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 318.
  3. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 257.
  4. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 250.
  5. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 246.
  6. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 221.
  7. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 220.
  8. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 218.
  9. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 217.
  10. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 197.
  11. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 182.
  12. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 173.
  13. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 156.
  14. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 108.
  15. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 103.
  16. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 63.
  17. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 314.
  18. Chyła, Polskie wyścigi samochodowe 1980–1989, s. 249–252.

Oceń: Stefan Banaszak

Średnia ocena:4.57 Liczba ocen:15