Linia kolejowa Szczecin – Berlin


Linia kolejowa, która łączy Szczecin z Berlinem, to niezwykle istotny element infrastruktury transportowej w regionie. Linia ta, znana jako Szczecin – Berlin, ma długość 132,4 km, co czyni ją jednym z kluczowych szlaków kolejowych w tej części Europy. Warto zauważyć, że znaczna część jej długości, bo aż 117,5 km, przebiega przez terytorium Niemiec, podczas gdy 14,9 km pozostaje w Polsce.

Linia ta składa się z kilku odcinków, które są odpowiednio numerowane. Na terenie Polski wyróżniamy dwa istotne odcinki: 408, który łączy Szczecin Główny ze Szczecin Gumieńce, oraz 409, który przebiega od Gumieńców aż do granicy państwowej. W Niemczech zaś, zgodnie z systemem Kursbuchstrecke, wyróżnia się odcinki 209.66 (Szczecin Główny – Angermünde), 209.60 (Eberswalde – Berlin), 203 (Angermünde – Berlin), 200.8 (Blankenburg – Bornh. Str) oraz 200.2 (Bernau – Nordbf).

Przyglądając się tym szczegółom, można dostrzec, jak ważna jest ta linia nie tylko dla lokalnego transportu, ale także dla mobilności międzynarodowej.

Historia

Budowa kolei łączącej Berlin i Szczecin rozpoczęła się 1 marca 1836 roku, kiedy to w Berlinie powołano do życia Komitet Budowy Kolei Berlińsko-Szczecińskiej. Na mocy przyznanej koncesji rozpoczęto proces budowy linii.

Jednotorowa linia między Berlinem a Eberswalde zyskała status gotowej 1 sierpnia 1842 roku, a następnego odcinka do Angermünde oddano do użytku już 15 listopada tego samego roku. Ostatecznie, ostatnia część trasy, prowadząca z Angermünde do Szczecina, została otwarta 16 sierpnia 1843 roku. Warto zauważyć, że pierwszy pociąg podróżujący z Berlina dotarł do szczecińskiego dworca Berliner Bahnhof (dzisiejszy dworzec Szczecin Główny) już 15 sierpnia 1843 roku, co stanowiło początek rozwoju sieci kolejowych na Pomorzu. W pierwszej połowie 1851 roku na trasie zaczęto korzystać z telegrafu.

Wzrost liczby pasażerów w 1863 roku zainicjował prace nad budową drugiego toru, którego pierwszy odcinek do Angermünde oddano do użytku 22 grudnia 1863 roku. Tego samego dnia uruchomiono również dwa nowe odnogi: z Angermünde do Anklam (z kolejnym przedłużeniem do Stralsundu 1 listopada 1863 roku) oraz ze Szczecina do Pasewalku, z późniejszym odgałęzieniem do Wolgastu. Trzy lata później, 15 grudnia 1866 roku, uruchomiono odnogę z Eberswalde do Wriezen, a od 15 maja 1877 roku do Frankfurtu nad Odrą. W 1872 roku podjęto decyzję o budowie odgałęzienia między Angermünde a Freienwalde.

Rok 1872 był przełomowy, ponieważ rozpoczęto budowę drugiego toru z Angermünde do Szczecina, który ostatecznie uruchomiono 1 sierpnia 1873 roku. Od tego momentu cały odcinek linii stał się dwutorowy. W 1876 roku dla mieszkańców Berlin przybył nowy Dworzec Szczeciński (Stettiner Bahnhof), a na początku 1877 roku zakończono budowę linii z Angermünde do Freienwalde. W 1897 roku zmieniono trasę w obrębie Berlina, przekształcając połączenie w kierunku Nordbahn. Dodatkowo, w 1916 roku oddano do ruchu podmiejskiego wydzielony tor pomiędzy Berlinem a Bernau.

W dniu 8 sierpnia 1924 roku rozpoczęto proces elektryfikacji linii, zaczynając od odcinka z Berlina do Bernau. Do momentu wybuchu II wojny światowej, linia miała kluczowe znaczenie jako transportowy korytarz między dwoma dużymi niemieckimi miastami. Po zakończeniu działań wojennych, w wyniku zmian granicznych, znaczenie połączenia osłabło, co w rezultacie doprowadziło do ograniczenia tras między Berlinem i Szczecinem.

W latach 1945-46, jako część reparacji wojennych dla Związku Radzieckiego, zdemontowano jeden tor na długości 40 km (10 km w Polsce oraz 30 km w ówczesnym NRD), a także usunięto sieć trakcyjną. Ruch na linii wznowiono 15 listopada 1947 roku, jednak już 17 maja 1952 roku wstrzymano ruch dalekobieżny z Nordbahnhofu. W związku z kluczowym znaczeniem rafinerii ropy naftowej w Schwedt, w 1974 roku ponownie zbudowano drugi tor do Angermünde, a 20 grudnia 1987 roku zakończono elektryfikację od Berlińskiego Pierścienia Zewnętrznego do Angermünde. Warto zaznaczyć, że linia pomiędzy Berlinem a Passow była w bardzo dobrym stanie technicznym, a jej dwutorowość była zachowana na całej długości.

Po akcesji Polski do Unii Europejskiej, a następnie w 2011 roku do strefy Schengen, pojawiły się nowe możliwości rozwijania połączeń na tej trasie. W 2011 roku granicę przekraczało średnio 356 pasażerów w tygodniu, co w 2014 roku wzrosło do 670. Jeszcze w tym samym roku kursowało na trasie Berlin-Szczecin osiem par pociągów, z czego sześć wymagało przesiadki w Angermünde. Połączenia między Szczecinem a Angermünde obsługiwano przez pociągi niemieckiej serii 628. Te połączenia były skomunikowane z pociągami jadącymi dalej do Berlina, które obsługiwały pociągi Regional-Express, składające się z lokomotywy DR-Baureihe 243 oraz czterech lub pięciu wagonów typu DABbuzf 760.

Plany na przyszłość

W ostatnich latach, szczególnie od początku XXI wieku, pojawiły się ambitne projekty dotyczące rozbudowy oraz elektryfikacji linii kolejowej prowadzącej w kierunku Berlina. Kluczowym momentem było podpisanie w grudniu 2012 roku porozumienia pomiędzy polskim ministrem spraw zagranicznych Radosławem Sikorskim a jego niemieckim odpowiednikiem, które miało na celu opracowanie nowego połączenia kolejowego pomiędzy Szczecinem a Berlinem. W pierwotnych planach przewidywano, iż linia zacznie działać do roku 2020, jednak termin ten nie mógł zostać dotrzymany.

W wrześniu 2013 roku, dalsze kroki zostały podjęte przez zarządy PKP PLK oraz DB Netz, które podpisały porozumienie potwierdzające plan elektryfikacji oraz dodania drugiego toru linii. W marcu 2018 roku władze Berlina i Brandenburgii zrealizowały koncepcję rozbudowy linii kolejowej, w której obie strony zobowiązały się do finansowania zelektryfikowanej, podwójnej trasy na odcinku Angermünde – Szczecin. Całkowity koszt tej inwestycji oszacowano na 380 milionów euro.

Według informacji przekazanych przez niemiecką stronę, zakończenie prac na 49-kilometrowym odcinku od Angermünde do granicy z Polską może nastąpić w 2026 roku. Istnieją jednak czynniki opóźniające projekt, takie jak niedobór wykwalifikowanych pracowników oraz wymagania dotyczące ochrony środowiska, gdyż teren przebiega przez strefy zagrożone ochroną ptaków, co wymaga dodatkowych ekspertyz.

W dniu 20 kwietnia 2020 roku, PKP podpisało umowę na wykonanie studium wykonalności modernizacji odcinka kolejowego szczecińskiej linii, łącząc stację Szczecin Gumieńce z granicą państwa. Po dokonaniu analizy możliwości ułożenia drugiego toru oraz rozpisaniu przetargu, w sierpniu 2022 roku została podpisana umowa z firmą Databout.

  • budowa nowego peronu 5 na dworcu Szczecin Główny, z przebudową i przedłużeniem peronu 4, mającego obsługiwać połączenia do Niemiec oraz Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej,
  • ułożenie drugiego toru,
  • budowa wiaduktu oraz modernizacja stacji i peronów na stacji Szczecin Gumieńce,
  • stworzenie nowych stacji Szczecin Pomorzany Południowe, Warzymice, Przecław oraz odbudowa stacji Kołbaskowo.

Prace na polskiej stronie mają wystartować w połowie 2024 roku, z zamiarem skrócenia czasu przejazdu pociągów ze Szczecina do Berlina do 90 minut. Zwiększać ma się również prędkość pociągów, które do Gumieniec będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h (wcześniej 80), a na dalszym odcinku 160 km/h (ponad 120).

Stacje i przystanki

Na trasie kolejowej łączącej Szczecin i Berlin znajduje się wiele stacji oraz przystanków, które mają swoje unikalne znaczenie i historię. Istotne jest, aby poświęcić chwilę na zapoznanie się z nimi, ponieważ niektóre z nich mogą mieć niepewną przyszłość.

W szczególności, stacje takie jak Tantow, Petershagen, Casekow i Schönow pozostają w stanie niepewności, co do ich dalszego istnienia. Z tych czterech wymienionych stacji tylko Bahnhof Tantow dysponuje wysokimi peronami, które są przystosowane do obsługi pociągów Deutsche Bahn.

StacjaData otwarciaData zamknięciaUwagi_
Szczecin Główny16 sierpnia 1843___
Szczecin Gumieńce?___
Warzymice?nieczynna__
Kołbaskowo1 listopada 1874nieczynnadawniej Colbitzow_
Rosow1 października 189427 września 1980__
Tantow16 sierpnia 1843___
Petershagen (Uckermark)1 maja 1908___
Casekow1 stycznia 1857___
Schönow (Kr Uckermark)1 kwietnia 1934___
Passow (Uckerm)16 sierpnia 1843___
Schönermark (Kr. Angermünde)1 listopada 18811 czerwca 1996__
Welsow-Bruchhagen1 stycznia 191027 maja 1995__
Angermünde15 listopada 1842___
Herzsprung15 maja 189527 maja 1995__
Chorin1 lipca 185727 maja 1995__
Chorin1 września 1902_Wcześniej jako Chornichen_
Britzluty 1875___
Eberswalde Hauptbahnhof1 sierpnia 1842___
Eberswalde Wasserfall8 czerwca 1884nieczynna__
Melchow1 października 1904___
Biesenthal16 sierpnia 1843___
Rüdnitz1 sierpnia 1911___
Bernau (b Berlin)1 sierpnia 1842___
Bernau-Friedenstal30 września 1997___
Zepernick (b Bernau)1 września 1881___
Berlin-Buch26 czerwca 1879___
Berlin Nordbahnhof1 sierpnia 1842_otwarty jako Berlin Stettiner Bahnhof_

Przypisy

  1. Linia kolejowa Szczecin-Berlin. Niemcy mają problem z modernizacją, a chcieli zrobić szybciej, niż planowano. Brak pracowników, [w:] Wyborcza.pl, szczecin.wyborcza.pl [dostęp 12.08.2023 r.]
  2. Można wziąć pod lupę każdy metr przebudowy linii kolejowej ze Szczecina w kierunku Berlina. Nowy peron, kładki, wiadukty. Gazeta Wyborcza, 21.05.2023 r.
  3. Woidke und Müller: „Wir bringen unsere Länder weiter gemeinsam voran” – Wichtige Bürgerthemen von Schienenverkehr bis Wohnraumversorgung auf der Tagesordnung in Neuhardenberg [online], 13.03.2018 r.
  4. Remont linii kolejowej Szczecin – Berlin za 140 mln zł. Pociągi pojadą nawet 160 km/h – Forsal.pl – Biznes, Gospodarka, Świat [online], forsal.pl [dostęp 19.12.2018 r.]
  5. Dwa tory od Szczecina do granicy? PLK: Taka opcja będzie analizowana [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 01.04.2021 r.]
  6. Historia elektryfikacji kolei na Pomorzu Zachodnim. [dostęp 30.03.2021 r.]
  7. Berlin-Stettiner Eisenbahn ↓.
  8. Chrono ↓.
  9. Beim, Perner i Arnold 2015a ↓.
  10. Beim, Perner i Arnold 2015b ↓.
  11. a b ↓.

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Lotnisko Szczecin-Dąbie | Lądowisko Szczecin-Szpital Kliniczny Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego

Oceń: Linia kolejowa Szczecin – Berlin

Średnia ocena:4.76 Liczba ocen:17