Most Cłowy to niezwykle istotna konstrukcja w Szczecinie, usytuowana na rzece Regalicy. Ten most ma za zadanie łączyć Lewobrzeże miasta z Prawobrzeżem, co znacząco wpływa na mobilność mieszkańców.
Obiekt znajduje się w strategicznym miejscu, na przedłużeniu ul. Gdańskiej, tuż przed skrzyżowaniem z ulicami Przestrzenną i Eskadrową. Jego lokalizacja czyni go kluczowym punktem w systemie komunikacyjnym regionu, ułatwiającym dostęp do różnych części Szczecina.
Historia
W średniowieczu, na obszarze, gdzie dzisiaj zlokalizowany jest most, odbywało się p pobieranie myta od jednostek pływających oraz wozów przemycających towary.
W 1909 roku, niemieckie władze miasta podjęły decyzję o budowie mostu zwodzonego, a sama konstrukcja powstawała przez trzy lata. Projektant, radca budowlany Benduch, opracował rozwiązania inżynieryjne dla tego obiektu. Niestety, most ten został zniszczony przez wycofujące się wojska niemieckie pod koniec II wojny światowej, wiosną 1945 roku.
Po zakończeniu wojny, w 1947 roku, na miejscu zniszczonej konstrukcji, władze zainstalowały tymczasowy most typu Baileya. Mimo że spełniał swoje funkcje, jego stabilność i wytrzymałość na intensywne użytkowanie były niewystarczające. Dlatego w 1954 roku zdecydowano się na budowę nowego mostu, którego projekt stworzyli inżynierowie: Maksymilian Wolff, Janusz Sapiński, Piotr Kołodko oraz technik Eugeniusz Szymański.
Prace budowlane zaczęły się w 1955 roku, a całość udało się zakończyć 23 kwietnia 1960 roku. Most był zrealizowany w technologii kablobetonowej, co świadczy o nowoczesności w stosunku do epoki.
W 1994 roku przeprowadzono remont mostu, a kolejny, który dotyczył niewielkich przeróbek, rozpoczął się pod koniec listopada 2008 roku.
30 maja 2016 roku, most z powodu pogarszającego się stanu technicznego, zamknął jeden z pasów w kierunku Dąbia. Już 14 czerwca ogłoszono, że cała jego konstrukcja nośna wymaga pilnej wymiany.
15 czerwca, o godzinie 23:15, zamknięto przeprawę całkowicie, co było wynikiem dalszej degradacji konstrukcji. W 2017 roku most został całkowicie zdemontowany, pozostawiając jednak filary oraz przyczółki, które wykorzystano w nowej stalowej konstrukcji nośnej.
W drugiej połowie maja 2017 roku rozpoczęto montaż nowego mostu, który składa się z dwóch stalowych segmentów o wymiarach 14×100 m. Jego montaż dokonywano z użyciem hydraulicznych siłowników. Proces nasuwania na istniejące filary oraz tymczasowe podpory odbywał się przy znaczącym zachowaniu precyzji — przęsło poruszało się z prędkością zaledwie trzech metrów na godzinę.
Po kilkunastu godzinach intensywnych prac, nowy most został oddany do użytku 3 sierpnia 2017 roku, co było punktem zwrotnym dla komunikacji w regionie.
Przypisy
- Most Cłowy zamknięty całkowicie [online], Radio Szczecin, 15.06.2016 r. [dostęp 03.02.2018 r.]
- MariuszM. Rabenda MariuszM., Rusza remont mostu Cłowego [online], szczecin.wyborcza.pl, 28.11.2008 r. [dostęp 03.02.2018 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most im. Karola Świerczewskiego | Most im. Pionierów Miasta Szczecina | Most Zielony | Most na Wyspę Jaskółczą w Szczecinie | Most nad Kanałem Rybnym | Most Pomorzan | Most Długi w Szczecinie | Most im. Jerzego Łabudy w Szczecinie | Most Kolejowy w Szczecinie | Estakada autostradowa w Klęskowie | Most Brdowski | Estakada Pomorska | Most kolejowy nad Parnicą | Most GryfitówOceń: Most Cłowy w Szczecinie