UWAGA! Dołącz do nowej grupy Szczecin - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Friedrich Gilly


Friedrich David Gilly, urodzony 16 lutego 1772 roku w Dąbiu, niedaleko Szczecina, to postać, która wpisała się w karty historii architektury jako niemiecki architekt okresu klasycyzmu.

Jego życie zakończyło się 3 sierpnia 1800 roku w Karlowych Warach, gdzie zmarł w młodym wieku, jednak zdążył pozostawić po sobie trwały ślad w sztuce budowlanej.

Gilly był nie tylko utalentowanym architektem, ale również nauczycielem wpływowych postaci, takich jak Karl Friedrich Schinkel i Leo von Klenze, którzy stali się ważnymi przedstawicielami architektury w swoim czasie.

Życiorys

Friedrich David Gilly pochodził z rodziny pruskich hugenotów, będących w pełni oddanymi tradycjom architektonicznym. Jego ojciec, David Gilly, był znanym architektem i to właśnie on zainspirował swojego syna do podjęcia kariery w tym zawodzie, zabierając go już jako dziecko na służbowe podróże związane z budowami. To z pewnością miało istotny wpływ na jego rozwój artystyczny. W 1788 roku, w wieku zaledwie 16 lat, Friedrich przybył do Berlina, aby kształcić się w klasie architektonicznej na renomowanej Akademii Sztuk Pięknych.

Podczas nauki w Berlinie, Gilly miał zaszczyt uczyć się pod okiem znakomitych nauczycieli architektury, takich jak Friedrich Becherer oraz Carl Gotthard Langhans. W toku swojej edukacji zdobywał również umiejętności rysunkowe od Christian Bernharda Rode, Johann Christoph Frisch, Johann Meil oraz Daniela Chodowieckiego i Johann Gottfried Schadow. Z kolei praktyczne aspekty budownictwa poznawał pod okiem takich mistrzów jak Langhans, Philipp Bouman oraz Friedrich Wilhelm von Erdmannsdorff.

W 1790 roku Gilly miał okazję towarzyszyć tajnemu radcy budowlanemu Heinrichowi Augustowi Riedlowi w podróży, w trakcie której poznawał budownictwo wodne w Westfalii i Holandii. Kolejny rok był dla niego czasem pracy nad realizacją Stadtvogtei, czyli miejskiej kancelarii w Berlinie.

Szkice architektury średniowiecznej

W 1794 roku rozpoczął współpracę ze swoim ojcem, odbywając podróże badawcze po Prusach Wschodnich i Zachodnich. Jednym z owoców tych wojaży były romantyczne szkice zamku w Malborku, które podsuneły swoisty dokument architektury średniowiecznej i miały wpływ na renesans architektury ceglanej w północnych Niemczech. Dziesięć jego rysunków zostało wystawionych w 1795 roku w Berlinie i spotkały się z ogromnym zainteresowaniem, prowadząc do ich publikacji przez Friedricha Fricka w latach 1799-1803 w formie akwatinty.

Projekt pomnika Fryderyka Wielkiego

W 1796 roku ogłoszono konkurs na pomnik Fryderyka Wielkiego, w którym brało udział sześciu architektów, w tym Gilly. Jego projekt, inspirowany świątynią dorycką, zdobył uznanie i był uważany za znakomicie zaplanowane dzieło. Zakładał budowę Partenonu na ośmiokątnym placu, do którego prowadziły schody. Projekt obejmował dwie brązowe płaskorzeźby przedstawiające Fryderyka, a przed świątynią miał się znajdować łuk triumfalny z kwadrygą oraz obeliski. Choć pomysł nigdy nie został zrealizowany, zapoczątkował nowe nurty w klasycyzmie niemieckim.

Rysunki Gilly’ego inspirowały młodych architektów, takich jak Leo von Klenze, oraz skłoniły Karla Friedricha Schinkela do wyboru kariery architektonicznej. Schinkel stał się uczniem Gilly’ego oraz jego ojca, a ich więzi doprowadziły do założenia biura architektonicznego Privatgesellschaft junger Architekten. Gilly wpływał na nowych architectów również przez swoją prywatną szkołę budownictwa w Berlinie.

Dalsza kariera

W 1797 roku Gilly został naczelnym inspektorem budowlanym na dworze, a dzięki stypendium od Fryderyka Wilhelma II miał możliwość odbycia podróży po Wielkiej Brytanii, Francji oraz Niemczech Południowych i Austrii. Niestety, z powodu wydarzeń politycznych nie udało mu się odwiedzić Włoch, ale jego wyprawy przyniosły wiele cennych rysunków i notatek, które zebrano w publikacji zatytułowanej Sammlung nützlicher Aufsätze und Nachrichten.

Gdy Gilly powrócił w 1798 roku do Berlina, stał się profesorem Akademii Budowlanej, ucząc optyki i perspektywy. W tym samym roku ożenił się z Ulrique Wilhelmine Marie Hainchelin. Jego wkład w architekturę obejmował również przygotowanie projektu teatru w Königsbergu, który zrealizowano w tym samym roku, a także projekty dla poznańskiego teatru oraz narodowego teatru w Berlinie.

Friedrich Gilly zmarł na gruźlicę w wieku zaledwie 28 lat podczas kuracji w Karlsbadzie. Został pochowany na tamtejszym cmentarzu, gdzie na jego nagrobku znajduje się poniższy napis:

Tu spoczywa rozłączony z ojczyzną i licznymi przyjaciółmi, ulubieniec Niebios i ludzi, artysta najszlachetniejszy; w którym przenikała się pełnia geniuszu z czystością prawdziwego smaku i harmonii wewnętrznej pięknie wykształconej duszy, sztuka z życiem, Friedrich Gilly urodzony 16 lutego 1771 zmarły 3 sierpnia 1800. Ci, którym jego śmierć odbiera piękno życia, poświęcili tu jemu w przygnębiającej oddali ten pomnik wiecznego bólu i wiecznej miłości.

Choć zaledwie kilka projektów Gilly’ego zostało zrealizowanych za jego życia, jego wpływ na architekturę i pozostawione po nim szkice architektoniczne miały trwałe znaczenie, w tym również liczne projekty wnętrz, mebli i ornamentów.

Wybrane dzieła

Wśród najważniejszych osiągnięć Fryderyka Gilly’ego można wyróżnić kilka kluczowych projektów, które znacząco wpłynęły na architekturę i urbanistykę swojej epoki.

  • 1796 – projekt pomnika Fryderyka Wielkiego,
  • 1798–1800 – mennica w Berlinie (wspólnie z Heinrichem Gentzem),
  • około 1800 – mauzoleum Karla Georga Heinricha von Hoyma w Brzegu Dolnym, które obecnie jest ruiną,
  • 1800 – projekt Teatru Narodowego w Berlinie.

Przypisy

  1. Andreas Haus: Schinkel, Karl Friedrich. W: Neue Deutsche Biographie (NDB). T. 22, 2005 r., s. 795–798.
  2. Mario Zadow: Karl Friedrich Schinkel, ein Sohn der Spätaufklärung: die Grundlagen seiner Erziehung und Bildung. Edition Axel Menges, 2001 r., s. 128.
  3. Mario Alexander Zadow, Karl Friedrich Schinkel: Karl Friedrich Schinkel: Leben und Werk. Edition Axel Menges, 2003 r., s. 8.
  4. David Watkin: A history of Western architecture. Laurence King Publishing, 2005 r., s. 415.
  5. John Brewer, Eckhart Hellmuth: Rethinking Leviathan: the eighteenth-century state in Britain and Germany. Oxford University Press, 1999 r., s. 337–339.
  6. Klaus Jan Philipp: Um 1800: Architekturtheorie und Architekturkritik w Niemczech między 1790 a 1810. Edition Axel Menges, 1997 r., s. 60.
  7. Krista de Jonge, K. van Balen: Preparatory architectural investigation in the restoration of historical buildings. Leuven University Press, 2002 r., s. 21.
  8. Sonja Steiner-Welz: Steinbauten Antike-Barock. Reinhard Welz Vermittler Verlag e.K., s. 444. ISBN 3-86656-330-2.
  9. Friedrich Gilly. W: Hermann Schmitz: Berliner Baumeister vom Ausgang des Achtzehnten Jahrhunderts, 1914 r.
  10. Peter Kränzle: Karl Friedrich Schinkel. W: Biographisch-Bibliograpgisches Kirchenlexikon (BBKL). T. IX, s. 215–226.
  11. Alste Horn-Oncken: Gilly, David. W: Neue Deutsche Biographie (NDB). T. 6, 1964 r., s. 399.
  12. Alste Horn-Oncken: Gilly, Friedrich David. W: Neue Deutsche Biographie (NDB). T. 6, 1964 r., s. 399.
  13. Wolne tłum. z jęz. niem.: Hier ruht vom Vaterlande i von zahlreichen Freunden getrennt, Ein Liebling des Himmels und der Menschen, Ein Künstler der edelsten Art; In welchem die Fülle des Genies Mit der Reinigkeit des ächten Geschmacks Und der inneren reizenden Harmonie Einer schönen gebildeten Seele, Die Kunst mit dem Leben sich innig verschlang. Friedrich Gilly, geboren d. 16.02.1771 r., gestorben d. 03.08.1800 r.

Oceń: Friedrich Gilly

Średnia ocena:4.46 Liczba ocen:17