Aeroklub Szczeciński, który został założony w grudniu 1945 roku, jest jednym z najstarszych ośrodków lotniczych w Polsce. Funkcjonując jako oddział regionalny Aeroklubu Polskiego, od samego początku działalności zyskał sobie wielu entuzjastów latających w przestworzach.
Jego siedziba znajduje się na lotnisku, położonym w Dąbiu na prawobrzeżu Szczecina przy ulicy Przestrzennej 10. Lotnisko to jest usytuowane w malowniczym otoczeniu, nieopodal jeziora Dąbie, co czyni je jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem dla miłośników sportów lotniczych.
Pod względem infrastruktury, Aeroklub dysponuje trawiaste lotnisko sportowe, w skład którego wchodzą dwa pasy startowe oraz hangar. Dodatkowo, miejsce to wzbogacone jest o wieżę obserwacyjną, co znacząco podnosi komfort i bezpieczeństwo odbywających się tam lotów.
Historia
Aeroklub Szczeciński swoją historię ma głęboko zakorzenioną w przeszłości, sięgającej czasów, gdy na obszarze dzisiejszego lotniska powstał port komunikacyjny zbudowany przez Niemców w latach 20-tych XX wieku. W okresie przedwojennym lotnisko to stanowiło część sieci niemieckich portów lotniczych, obsługując regularne połączenia komunikacyjne, w tym także międzynarodowe. Znajdowało się w malowniczym miejscu, nad jeziorem Dąbie, w odległości kilku kilometrów od centrum Szczecina, co sprzyjało rozwojowi wodnosamolotów.
Infrastruktura tego lotniska, która częściowo przetrwała do chwili obecnej, sygnalizuje jego znaczenie. W skład tej infrastruktury wchodzą trzy żelbetowe hangary z przesuwanymi drzwiami, a także budynki administracyjne i szkoleniowe, których centralnym punktem jest duży hangar. Bezpośrednio nad jeziorem stworzono stację do tankowania wodnosamolotów oraz obrotową platformę, a także zmodernizowany system podziemnych zbiorników paliwa. Dla efektywnego zarządzania wodami opadowymi, na terenie lotniska zainstalowano zaawansowany system odwadniający, który składa się z drenów oraz elektrycznych pomp usuwających nadmiar wody z płyty lotniska. Do lotniska można było dojechać tramwajem z centrum miasta, co ułatwiało dostępność tego miejsca.
W czasie II wojny światowej, obiekty lotniska zostały pokryte plamami maskującymi, które przetrwały do dziś. Po wojnie, port został przejęty przez polskie władze, a jego działalność przeszła metamorfozę. Po pewnym czasie, lotnisko było współużytkowane przez PLL LOT, co trwało aż do lat 60-tych. W tej erze, ze względu na rosnące wymiary samolotów, powstał nowy międzynarodowy port lotniczy w pobliżu Goleniowa, co wpłynęło na dalszy rozwój i modernizację lokalnej infrastruktury lotniczej.
W latach 1945 do 1990 roku, aeroklub szkolił setki pilotów rocznie. Niestety, w latach 80-tych, w związku z decyzją władz PRL o organizacji międzynarodowego zlotu młodzieży socjalistycznej, lotnisko padło ofiarą projektów inżynierskich, które zniszczyły istniejący dren i doprowadziły do corocznych problemów z wodą na pasach startowych. Problemy te nasiliły się jeszcze bardziej w wyniku budowy nowego mostu, który połączył różne części Szczecina. Historia Aeroklubu Szczecińskiego jest więc przykładem złożonej interakcji między chęcią rozwoju, nowoczesnością, a wyzwaniami wynikającymi z infrastruktury i lokalizacji.
Osiągnięcia sportowe
Paweł Pawlak to postać, która na stałe wpisała się w historię Akrobacji Samolotowej, zdobywając tytuł wielokrotnego mistrza Polski w latach 1973, 1979, 1980 oraz 1982.
Warto również wspomnieć o Macieju Nowaczyku, który odniósł sukces, zdobywając I miejsce podczas VIII Szybowcowych Mistrzostw Polski Juniorów w klasie standard, które miały miejsce w Lesznie w dniach 16-30 sierpnia 1981.
Maciej jest zdecydowanie wyjątkowy, gdyż pozostaje jedynym szybowcowym mistrzem Polski ze Szczecina.
Teraźniejszość
Aeroklub Szczeciński realizuje szeroką gamę aktywności, dzieląc swoją działalność na różne sekcje. Oto one:
- szybowcowa,
- spadochronowa,
- mikrolotów,
- modelarska,
- paralotniowa.
W ramach tych sekcji organizowane są wszechstronne i profesjonalne szkolenia, obejmujące szybowce, skoki spadochronowe oraz loty paralotnią.
Na terenie lotniska stacjonuje śmigłowiec Mi-2, który służy Wojewódzkiej Komendzie Policji, zwiększając bezpieczeństwo oraz efektywność działań ratunkowych.
Sprzęt
W hangarze aeroklubu zgromadzono różnorodny sprzęt lotniczy, który służy zarówno do treningów, jak i do rekreacyjnych lotów. Można tam znaleźć liczne szybowce oraz samoloty, co czyni tę lokalizację idealnym miejscem dla entuzjastów lotnictwa.
- szybowce: Puchacz, Jantar 2, Jantar 2B,
- samoloty: Antonow An-2.
Zobacz też
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty sportowe":
Stadion Arkonii Szczecin | Stadion Stoczniowy w Szczecinie | Tor Kolarski im. Zbysława Zająca w Szczecinie | Stadion Miejski w Szczecinie | Miejski Stadion Lekkoatletyczny w Szczecinie | Netto Arena | Floating ArenaOceń: Aeroklub Szczeciński