Autostrada A6 (Polska)


Autostrada A6, znajdująca się w Polsce, ma długość 29,2 km i stanowi kontynuację niemieckiej autostrady A11. Tworzy ona ważne połączenie między Szczecinem a Berlinem w ramach międzynarodowego szlaku drogowego E28. Do 14 sierpnia 2009 roku była jedyną autostradą w kraju, która łączyła się z europejską siecią autostrad.

Od roku 2000 autostrada jest częścią drogi krajowej nr 6, wcześniej była zarządzana jako odrębna arteria drogowa. Jej trasa biegnie od granicy z Niemcami w Kołbaskowie, poprzez południowe przedmieścia Szczecina, a także obszary Parku Krajobrazowego „Dolina Dolnej Odry” oraz Szczecińskiego Parku Krajobrazowego „Puszcza Bukowa”, aż do węzła Rzęśnica, gdzie autostrada łączy się z drogą ekspresową S3 w stronę Świnoujścia oraz drogą wojewódzką nr 142.

Na niemal całej długości autostrada ma profil dwujezdniowy i czteropasowy, co sprzyja płynności ruchu. Istnieje jednak jedno istotne odstępstwo: 1-kilometrowy fragment pomiędzy km 5+400 a km 4+400. Tutaj, aby usprawnić ruch na podjeździe pod szczyt Wału Stobniańskiego, na jezdni północnej, prowadzącej w kierunku zachodnim, wytyczono dodatkowy, trzeci pas ruchu kosztem pasa awaryjnego.

Węzły z drogami klasy A i S

Autostrada A6 w Polsce, będąca kluczowym odcinkiem drogowym, łączy różne miejscowości i węzły, co czyni ją strategicznie istotnym szlakiem transportowym. Poniżej przedstawiamy zestawienie dotyczące węzłów z drogami klasy A i S.

NazwaDrogiMiejscowośćSchematTypWiaduktyOtwarto
KołbaskowoS6 13Kołbaskowo???(planowany węzeł)
Szczecin KluczS3Szczecin_trójkąt22010
Szczecin Kijewo10 S10Szczecin_koniczynka2• 1938
• 2023 (po renowacji)
RzęśnicaS3 S6 142Rzęśnica?trąbka1• 1938
• 2020 (po renowacji)

Historia

Do 1945 roku

Krótko przed końcem II wojny światowej, istniejący dziś odcinek autostrady A6 był tworzony przez Niemców jako część Reichsautobahn (RAB) 4a prowadzącej z Berlina do Szczecina, znanej również jako „berlinka”. Proces budowy rozpoczął się pod koniec 1933 roku, a prace budowlane ruszyły w wiosennym okresie 1934 roku. Do realizacji tego projektu w znacznej mierze angażowano osoby bezrobotne. Uroczyste otwarcie 113 kilometrów autostrady miało miejsce 27 września 1936 roku. Hermann Göring zainaugurował trasę, która łączyła Berlin z Szczecinem, do węzła Szczecin Zachód (dawniej Stettin-Süd, obecnie Kołbaskowo). W następnych latach, bo już w 1938 roku, RAB 4a została rozbudowana o południową obwodnicę Szczecina sięgającą węzła Bäderstraße (dzisiejsza Rzęśnica). W 1945 roku podczas II wojny światowej, wycofujące się oddziały wojsk niemieckich zniszczyły mosty na Odrze Zachodniej oraz Odrze Wschodniej, co miało na celu utrudnienie ofensywy Armii Czerwonej dążącej do Szczecina.

Po II wojnie światowej

Nieco lat po zakończeniu działań wojennych przystąpiono do odbudowy mostów na północnych jezdniach autostrady, które umożliwiły ruch w kierunku granicznego przejścia w Kołbaskowie. Do lat 80. XX wieku autostrada stanowiła fragment międzynarodowych tras europejskich E14 oraz E74. Od połowy lat 90. XX wieku zainicjowano kompleksową modernizację różnych odcinków A6. W latach 1997–2001 oddawano stopniowo do ruchu kolejne fragmenty, odbudowano mosty na Odrze Zachodniej i Odrze Wschodniej oraz wymieniono zużytą nawierzchnię betonową. Obecnie, mimo braku telefonów alarmowych, autostrada jest uznawana za pełnoprawną na odcinku ponad 22 kilometrów od byłego przejścia granicznego w Kołbaskowie. W rejonie węzła Radziszewo (zbliżonego do Gryfina) obowiązuje ograniczenie prędkości do 90 km/h, z powodu zbyt krótkich pasów włączania i wyłączania, które nie spełniają obecnych standardów.

Również zaproponowano projekt przeprowadzenia autostrady przez Koszalin, Słupsk, Trójmiasto, Elbląg, Olsztyn, Ełk oraz Grajewo aż do przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej. Pomimo ciekawego założenia, projekt ten został odrzucony z uwagi na zbyt wysokie koszty oraz relatywnie niskie natężenie ruchu.

Modernizacje w XXI wieku

Przed węzłem Szczecin Kijewo

28 września 2004 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła unieważnienie przetargu na modernizację autostrady A6 na długości 7,7 km, prowadzącej do węzła Szczecin Kijewo. Prace na tak skomplikowanym odcinku, gdzie znajdowało się aż 14 mostów i wiaduktów, opóźniały się, ale GDDKiA zapewniała, iż remont zakończy się pod koniec 2006 roku. Ostatecznie otwarcie ofert miało miejsce 4 stycznia 2005 roku, a podpisanie umowy z wykonawcą, Budimex-Dromex, odbyło się 26 sierpnia 2005 roku. Prace budowlane zaczęły się 23 września 2005 roku. Milesdy 24 października 2005, przystąpiono do modernizacji finansowanej w 75% ze środków programu SPOT. W pierwszej kolejności przeprowadzono prace na południowej jezdni, które zakończono w sierpniu 2006 roku, mimo że kilka mostów wymagało dalszych prac. Węzeł Szczecin Kijewo został oddany do użytku 26 września 2007 roku, co było ostatecznym wynikiem 10-miesięcznego opóźnienia.

Nowy węzeł Szczecin Klucz z S3

W ramach budowy drogi ekspresowej S3 Szczecin – Gorzów Wielkopolski, która rozpoczęła się 18 lutego 2008 roku, stworzono nowy węzeł Szczecin Klucz (w km 11+156). Oddano go do użytku 26 maja 2010 roku, a razem z nim pojawił się również odcinek S3 Klucz – Pyrzyce.

Nowy węzeł Szczecin Dąbie

GDDKiA 18 listopada 2011 roku zainicjowała remont 2,2-kilometrowego odcinka A6 północ od węzła Szczecin Kijewo, w celu budowy nowego węzła Szczecin Tczewska, znajdującego się w Wielgowie. Początkowo prace koncentrowały się na zachodniej jezdni, a o 2 lipca 2012 roku ruch został „przełożony” na przebudowaną jezdnię. Remont jezdni wschodniej zakończono w grudniu 2012 roku, a nowy węzeł wykazany był do użytku 17 czerwca 2014 roku jako Szczecin Dąbie, z zamknięciem jednopoziomowych skrzyżowań z ul. Goleniowską (kier. Załom, Dąbie) oraz na węźle Rzęśnica z ul. Borową (kier. Wielgowo).

Kontrakty Energopol Szczecin S.A.

Od kilku lat planowano dostosowanie odcinka Szczecin Kijewo – Rzęśnica do parametrów autostrady. W 2007 roku projekt był już gotowy, a dokumenty o pozwolenie na budowę zostały złożone do wojewody. Wówczas jednak nie doszło do ogłoszenia przetargów. Dopiero w październiku 2015 ogłoszono przetarg na fragment autostrady o długości 3,5 km, od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica, a umowę podpisano 8 września 2017 roku. Również ówcześnie ogłoszono przetarg na modernizację węzła Szczecin Kijewo. W wyniku rozwijających się potrzeb transportowych oraz chęci zwiększenia bezpieczeństwa, prace związane z rozbudową tego węzła rozpoczęto w październiku 2018 roku, a zakończenie inwestycji planowano na czerwiec 2020 roku.

W międzyczasie, zmieniające się okoliczności gospodarcze doprowadziły do licznych przesunięć w postępowaniu przetargowym. Na przeszkodzie stanęły również nieprawidłowości w realizacji projektów przez firmę Energopol Szczecin S.A., która zadeklarowała chęć kontynuacji prac mimo trudności. Finalnie jednak umowy zostały zerwane, a nowym wykonawcą pozostałych do zrealizowania zadań wyłoniono w przetargu, co doprowadziło do postępu w realizacji tych inwestycji w latach 2020-2022. Ostatecznie, węzeł został otwarty 23 czerwca 2022 roku, a zakończenie wszystkich prac na długo zaufania i pożądanych efektywności planowano na lata następne.

Inne

Na węźle Szczecin Zachód można zobaczyć stację paliw typu Fürstenwalde, która powstała w 1937 roku i została zaprojektowana przez architekta Friedricha Tammsa. To ciekawe miejsce zachowało swoją funkcjonalność do dzisiaj.

W kontekście przeszłych modernizacji, podczas prac nad odcinkiem Szczecin Klucz – Szczecin Kijewo, w planach było podniesienie standardu części bieżącej drogi ekspresowej S3, znajdującej się na północ od węzła Rzęśnica. Celem było nadanie klasie autostrady całemu fragmentowi drogi, który rozciąga się od granicy państwowej w Kołbaskowie do węzła Goleniów Północ. W tym miejscu planowano połączenie dróg ekspresowych S3 i S6. Ostatecznie jednak postanowiono, że odcinek ten będzie klasyfikowany jako droga ekspresowa.

Warto także wspomnieć o tragicznej sytuacji, która miała miejsce 9 czerwca 2019 roku. Na jezdni prowadzącej w kierunku Świnoujścia, pomiędzy węzłami Szczecin Kijewo a Szczecin Dąbie, doszło do straszliwego karambolu, w wyniku którego zginęło sześć osób, w tym troje dzieci, a szesnaście osób odniosło rany.

Przypisy

  1. Węzeł Szczecin Kijewo w pełni otwarty [online], gddkia.gov.pl [dostęp 14.03.2024 r.]
  2. Do końca roku pojedziemy autostradą A6 [online], Rzeczpospolita [dostęp 02.01.2024 r.]
  3. Obwodnica Przecławia i Warzymic już otwarta [online], www.pap.pl [dostęp 30.12.2023 r.]
  4. Obwodnica Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Serwis informacyjny [online], www.archiwum.gddkia.gov.pl [dostęp 02.01.2024 r.]
  5. S3: odcinek Klucz - Pyrzyce już otwarty [online], www.muratorplus.pl [dostęp 30.12.2023 r.]
  6. Kasja, Dwie jezdnie na odcinku autostrady A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica [online], 10.12.2020 r. [dostęp 02.01.2024 r.]
  7. Wykonawca dokończenia przebudowy węzła drogowego Szczecin Kijewo wybrany [online], gddkia.gov.pl [dostęp 19.04.2021 r.]
  8. Umowa na dokończenie rozbudowy węzła drogowego Szczecin Kijewo podpisana [online], gddkia.gov.pl [dostęp 19.04.2021 r.]
  9. A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica [online], gddkia.gov.pl [dostęp 19.04.2021 r.]
  10. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Budowa węzła „Tczewska” wraz z przebudową autostrady A6 na odcinku od Kijewa do węzła „Rzęśnica”. gddkia.gov.pl, 13.01.2012 r. [dostęp 21.12.2018 r.]
  11. Mariusz Rabenda: Co nam daje nowy węzeł autostradowy w Dąbiu i skąd się on wziął?. Gazeta Wyborcza, 21.06.2014 r. [dostęp 17.11.2017 r.]
  12. Nowa jakość autostrady A6 – umowy na realizację podpisane [online], gddkia.gov.pl [dostęp 22.11.2017 r.]
  13. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Powstaną kluczowe odcinki A6, S3, S10 i DK13 w woj. zachodniopomorskim. www.gddkia.gov.pl. [dostęp 13.10.2015 r.]
  14. Węzeł Kijewo :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Serwis informacyjny. www.gddkia.gov.pl. [dostęp 04.10.2018 r.]
  15. Obwodnica Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Serwis informacyjny. www.gddkia.gov.pl. [dostęp 08.12.2015 r.]
  16. Krzysztof Śmietana: WizzAir przenosi się z Okęcia. Będzie taniej, ale daleko. wyborcza.biz, 02.02.2012 r. [dostęp 19.02.2013 r.]
  17. Karolina Kołodziejczyk: Karambol na A6 pod Szczecinem. Uczestnik wypadku: słyszałem krzyki ludzi, którzy się palili. Wirtualna Polska, 09.06.2019 r. [dostęp 10.06.2019 r.]
  18. Anna Kozińska: Wypadek na A6 pod Szczecinem. Rodzina ofiar poróżniona w sprawie zbiórki pieniędzy. Wirtualna Polska, 01.06.2019 r. [dostęp 11.06.2019 r.]
  19. Uchwała nr 192 Rady Ministrów z dnia 02.12.1985 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych (M.P. z 1986 r. nr 3, poz. 16)
  20. Zarządzenie nr 6 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 09.05.2000 r. w sprawie nowych numerów dróg krajowych

Oceń: Autostrada A6 (Polska)

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:25