Obwodnica śródmiejska Szczecina


Obwodnica śródmiejska Szczecina, znana także jako Trasa Średnicowa, to aktualnie powstający projekt, którego celem jest efektywne połączenie północnych i południowych rejonów miasta z jednoczesnym ominięciem centrum. Realizacja tej inwestycji przebiega w dziewięciu etapach, a decyzję o jej rozpoczęciu podjęto już w lipcu 1996 roku.

Prace budowlane zainaugurowano w 1998 roku realizacją pierwszego etapu. Do roku 2018 zakończono w sumie etapy I–V, co dało łączną długość wynoszącą około 3,8 kilometra. Warto zaznaczyć, że projekt całościowy tego przedsięwzięcia do tej pory nie powstał; poszczególne fazy są opracowywane na bieżąco.

Planowana obwodnica ma mieć w sumie długość 9,2 km i składać się z dwóch głównych części. W pierwszej kolejności realizowana jest część północna, która rozciąga się od ul. Rugiańskiej do ul. Wojska Polskiego. Została ona zaprojektowana w klasie G, co oznacza, że ma charakter drogi głównej, a do jej cech wyróżniających należy obecność skrzyżowań kolizyjnych.

Druga część, zachodnia, przebiega od Węzła Łękno przy ul. Wojska Polskiego do ul. Kolumba. W odróżnieniu od pierwszej części, jest planowana jako droga główna przyspieszona (GP), co oznacza, że będzie ona posiadać skrzyżowania bezkolizyjne. Takie rozwiązania mają na celu zwiększenie wydajności ruchu i poprawę bezpieczeństwa na tej ważnej trasie komunikacyjnej.

Poszczególne etapy budowy obwodnicy

Etap I (ukończony)

Realizacja pierwszego etapu skupiała się na budowie nowego wiaduktu przy ul. Rugiańskiej, co przyczyniło się do poprawy komunikacji w tej części miasta.

Etap II (ukończony)

Drugim etapem była przebudowa kluczowego skrzyżowania, które łączy ulice Wilczą, Komuny Paryskiej oraz Przyjaciół Żołnierza. Dzięki staraniom lokalnych mieszkańców, którzy postulowali o budowę ronda, ostatecznie zdecydowano się na rozbudowę skrzyżowania. Nowe rozwiązanie usprawnia przepływ pojazdów między Centrum Szczecina a północnymi osiedlami, takimi jak Żelechowa, Warszewo, Bukowo oraz do Polic.

Etap III (ukończony)

W trzecim etapie nastąpiła modernizacja ulicy Przyjaciół Żołnierza, w ramach której dobudowano drugą jezdnię. Prace ruszyły na początku 2006 roku i trwały przez kolejny rok. Wzdłuż nowo wybudowanej drogi powstały ścieżki rowerowe, co zwiększyło komfort przemieszczania się. Dodatkowo, w 2007 roku zbudowano kładkę dla pieszych, wykonaną w konstrukcji wiszącej z stali, mającą 35 metrów długości. W trosce o bezpieczeństwo, schody pokryto materiałem antypoślizgowym, a także zbudowano dwa zjazdy dla osób niepełnosprawnych.

Etap IV (ukończony)

Ten etap był przełomowy, ponieważ wiązał się z budową zupełnie nowej drogi, która powstała na terenach byłych ogródków działkowych. Nowa trasa połączyła ul. Przyjaciół Żołnierza z ul. Krasińskiego, a zakończenie prac miało miejsce pod koniec 2008 roku. Całkowity koszt realizacji wyniósł 17,5 milionów złotych. Oprócz samej jezdni, zbudowano również ścieżki dla rowerów i zainstalowano ekrany akustyczne.

Etap V (ukończony)

W ramach piątego etapu powstała nowa droga o długości 1200 metrów, która rozciąga się od ulicy Duńskiej/Krasińskiego przez Zakole i Chopina aż do Arkońskiej. Droga, podobnie jak wcześniejsze odcinki, jest dwujezdniowa. W ramach tego projektu przekształcono skrzyżowania z ulicami Arkońską, Niemierzyńską oraz Papieża Pawła VI, a także zbudowano wiadukt kolejowy nad ulicą Niemierzyńską. Całość prac rozpoczęła się w marcu 2010 roku, a nowy odcinek oddano do użytku z końcem 2012 roku, zatrzymując koszty na poziomie około 79 milionów złotych.

Etap VI (ukończony)

W szóstym etapie zrealizowano powstanie nowej ulicy noszącej imię ks. abp. Kazimierza Majdańskiego, łączącej wybudowane w poprzednim etapie skrzyżowanie z ul. Arkońską oraz al. Wojska Polskiego. Ze względu na trudności związane z przecięciem ruchliwej al. Wojska Polskiego, etap ten był najtrudniejszy do zrealizowania. Utworzono węzeł komunikacyjny „Łękno”. Prace zakończyły się w styczniu 2022 roku, po opóźnieniach w stosunku do pierwotnych planów, które przewidywały ich zakończenie w 2019 roku.

Etap VII (planowany)

W ramach siódmego etapu planowana jest budowa najdłuższego odcinka obwodnicy, łączącego węzeł Łękno z ul. Zaleskiego, ulokowaną w niezabudowanym terenie. Trasa ma również obejmować odcinek prowadzący do ul. Mickiewicza, wzdłuż ul. Henryka Sienkiewicza, po stronie przemieszonej linii kolejowej, co wiąże się z likwidacją Parku im. Bolesława Briksa. Między ul. Mickiewicza a dworcem Turzyn planowane jest utworzenie drugiej nitki ul. Twardowskiego, prowadzącej do skrzyżowania z ul. 26 Kwietnia. Ponadto, zbudowana ma być estakada nad ulicą Jagiellońską.

Etap VIII (planowany)

W ramach ósmego etapu przewiduje się powstanie drogi, łączącej ul. 26 Kwietnia z ul. Mieszka I. W zakresie prac budowlanych znalazły się także estakady nad ulicami 26 Kwietnia i Ku Słońcu.

Etap IX (planowany)

Ostatni, dziewiąty etap ma polegać na poszerzeniu ulicy Dąbrowskiego na odcinku między ulicami Mieszka I a Zapadłą. Dodatkowo, w rejonie ronda Szyrockiego planowany jest tunel. Wciąż brak jednoznacznych decyzji dotyczących finalizacji realizacji całego projektu. Użytkowanie nazw „obwodnica” oraz „trasa średnicowa” może świadczyć o możliwości modyfikacji pierwotnych założeń dotyczących zakończenia budowy. W koncepcjach dotyczących „węzła Zapadła” brane są pod uwagę różne opcje, w tym ewentualne przedłużenie trasy w kierunku południowo-wschodnim, z możliwością skomunikowania z ulicą Floriana Krygiera.

Przypisy

  1. RadioR. Szczecin, Węzeł Łękno gotowy [WIDEO, ZDJĘCIA], 04.01.2022 r. [dostęp 08.01.2022 r.]
  2. a b AKC: Trasa średnicowa w Szczecinie: Wkrótce ruszy kluczowa dla komunikacji budowa. [w:] Portal samorządowy [on-line], 23.11.2018 r. [dostęp 24.02.2019 r.]
  3. Dopiero to sprawi, że obwodnica będzie miała sens. „Wyborcza.pl > Wiadomości Szczecin”, 29.05.2015 r.
  4. Marek Jaszczyński. Co z ulicą Kolumba w Szczecinie? Tu może być pięknie!. „Głos Szczeciński GS.pl”, 16.04.2016 r.
  5. Etap V – zrealizowany. [w:] Obwodnica Śródmiejska [on-line]. Biuro Rozwoju Szczecina. [dostęp 13.10.2016 r.]
  6. Marek Jaszczyński. VI odcinek Obwodnicy Śródmiejskiej za 5 lat. Powstanie m.in. wielopoziomowe skrzyżowanie. „Głos Szczeciński GS.pl”, 15.10.2014 r.
  7. a b Nowe projekty Szczecina – Obwodnica śródmiejska Szczecina - OP5C2C. [w:] Opinie użytkowników serwisu [on-line], 2018?. [dostęp 24.02.2019 r.]
  8. Pracowna Projektowa, Maciej Sochanowski, Maciej Kasprzyk: Koncepcja obwodnicy Śródmieścia Szczecina; Etap VI; wariant 3. [w:] Plan orientacyjny przyszłego węzła komunikacyjnego Łękno [on-line], 2009-12. [dostęp 21.02.2019 r.]
  9. ma, pcg: Skąd ta nazwa - Przyjaciół Ronda. Gazeta Wyborcza, 17.09.2004 r. [dostęp 30.08.2010 r.]
  10. mur: Czy z tą kładką pójdzie gładko?. Gazeta Wyborcza, 27.07.2007 r. [dostęp 30.08.2010 r.]
  11. M. Janiak: Otwarto nowy odcinek obwodnicy śródmiejskiej. [w:] Głos Szczeciński [on-line], 12.01.2009 r. [dostęp 12.01.2009 r.]
  12. mdr: 5 odcinek obwodnicy Szczecina. Ruszył przetarg na inżyniera kontraktu. [w:] GS24.pl [on-line], 10.03.2010 r.[dostęp 10.03.2010 r.]
  13. Szczecin: Zobacz, jak będzie wyglądał węzeł Łękno. „Głos Szczeciński GS24.pl”, 06.02.2018 r.
  14. Projekt koncepcyjny obwodnicy śródmieścia Szczecina. „Dokumentascja UM Szczecin”, 1996 r.

Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":

Trasa Zamkowa w Szczecinie | Szosa Stargardzka w Szczecinie | Autostrada A6 (Polska)

Oceń: Obwodnica śródmiejska Szczecina

Średnia ocena:4.89 Liczba ocen:7