Zajezdnia Golęcin, działająca od 1898 roku aż do 1945 (niem. Depot Frauendorf), stanowi najstarszą zajezdnię tramwajową w Szczecinie, która nadal pozostaje w eksploatacji. Obiekt ten znajduje się przy ulicy Wiszesława 18, w malowniczym osiedlu Golęcino-Gocław. Ta historyczna lokalizacja należy do dzielnicy Północ, która charakteryzuje się bogatym dziedzictwem i różnorodnością kulturową.
Golęcin jest nie tylko istotnym punktem komunikacyjnym, ale również ważnym elementem historii transportu publicznego w regionie. Działa jako główny węzeł tramwajowy, który łączy mieszkańców z innymi częściami miasta, co sprawia, że codzienne życie w Szczecinie jest bardziej funkcjonalne i dostępne.
Historia
W grudniu 1898 roku rozpoczęła działalność pierwsza zajezdnia tramwajowa w Golęcinie, która do dziś funkcjonuje. Zdecydowanie była pionierem ery elektrycznej, zastępując wcześniej istniejącą zajezdnię konną, usytuowaną nieco na południe, przy ulicy Dębogórskiej. W miarę jak liczba tramwajów wzrastała, coraz bardziej potrzebna stała się rozbudowa zajezdni, która miała miejsce w 1907 roku. Wówczas to dobudowano halę, w której utworzono dwa tory postojowe, oznaczone numerami 8 i 12, a także trzy kanały rewizyjne. Przy peronie 12 powstały pomieszczenia sanitarne oraz warsztatowe. Kolejna modernizacja odbyła się w 1926 roku.
W roku 1945 zajezdnia została na pewien czas odcięta od reszty sieci tramwajowej z powodu działań wojennych. Komunikacja miejska mogła funkcjonować jedynie między Śródmieściem a Golęcinem, doprowadzając do mostu, gdyż przęsła wiaduktu zawaliły się na dnie doliny. Pasażerowie musieli dokonywać przesiadek, zejść po prowizorycznych stopniach do ruin wiaduktu, a następnie wspinać się w górę. Ten dramatyczny stan rzeczy przyczynił się do nadania temu miejscu mrocznej nazwy „Dolina śmierci”. Wiadukt, który był kluczowym elementem tej infrastruktury, powstał prawdopodobnie w latach 1890–1900, chociaż brak jest konkretnych danych technicznych w archiwum.
Dzięki planom Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, zajezdnia nie została zlikwidowana, a konieczna stała się jej modernizacja oraz przystosowanie do nowoczesnych procesów przeglądów i napraw, a także poprawy warunków pracy dla obsługi. Projekt nie obejmował modernizacji budynku administracyjnego ani dyspozytorni, których lokalizacja na wjeździe do zajezdni uniemożliwiała ich przebudowę w sposób zgodny z ówczesnymi potrzebami.
Prace modernizacyjne torów były ograniczone, z racji na ukształtowanie terenu. W planach było stworzenie przelotowych torów do nowej hali przeglądowej, a także ich integracja z istniejącymi trasami na ulicy Wiszesława. Orientacyjne koszty modernizacji szacowano na około 7,5 miliona złotych. Po zakończeniu prac, zajezdnia miała mieć zdolność pomieścić do 98 wagonów typu Konstal N. Wizję rozbudowy i modernizacji w styczniu 1959 roku przedstawiał projektant J. Mitraszewski. Z kolei nowe opracowanie na modernizację powstało pod koniec grudnia 1967 roku.
31 października 1979 roku oddano do użytku nowy tor odstawczy o długości 467 metrów, co znacznie usprawniło procesy ekspedycyjne tramwajów. W 1992 roku przeprowadzono ostatnią zainwestowaną modernizację, budując halę oraz stanowiska naprawcze, w których obecnie odbywają się prace serwisowe wagonów, w tym stacja podnoszenia wagonów. W północnej części zajezdni ulokowane są pomieszczenia warsztatowe oraz magazynowe.
Obiekt w Golęcinie charakteryzuje się typową dla zajezdni czołowej konstrukcją, gdzie manewry przy wjazdach i wyjazdach taboru przeprowadzane są na drodze o dużym natężeniu ruchu, co bywa kłopotliwe i wymaga szczególnej uwagi ze strony obsługi.
Na przełomie października i listopada 2004 roku, zajezdnia wzbogaciła się o nowinki technologiczne, gdyż do tramwajów montowano autokomputery SRG 3000P z dodatkowymi modułami sterującymi. Te wyspecjalizowane urządzenia, nabyte przez firmę R&G Mielec, były zintegrowane z serwerem komunikacyjnym zainstalowanym w zajezdni oraz modemem radiowym. Wprowadzenie systemu komunikacji bezprzewodowej znacznie usprawniło wymianę danych między wagonami a zakładową siecią komputerową. System ten automatycznie wymienia dane, gdy pojazd znajduje się w zasięgu urządzenia, co znacząco zwiększa jego wydajność.
W latach 2004–2007 przeprowadzono gruntowne zmiany, w tym wymianę świetlików dachu w nowej hali oraz modernizację zwykłych zwrotnic na podgrzewane, co zdecydowanie ułatwia pracę, zwłaszcza w trudnych warunkach zimowych. Również dokonano wymiany szyb w wszystkich oknach hal remontowo-naprawczych na trwalszy poliwęglan, aby zabezpieczyć obiekt przed wandalizmem. Dostosowano także nieużywane przestrzenie do potrzeb warsztatów elektroniki, mechaniki i ślusarzy, co znacznie wzbogaciło możliwości usługowe zajezdni.
Wszystkie pomieszczenia sanitarno-socjalne oraz warsztatowe również przeszły remonty, co przyczyniło się do poprawy standardów higienicznych i komfortu pracy. W nowej hali odnowiono łaźnie oraz pomieszczenia socjalne, a w kanałach rewizyjnych wyłożono ściany glazurą i terakotą, co podnosi walory estetyczne i funkcjonalne tego miejsca. Dodatkowo, przeprowadzono konserwację dachów hal i budynku administracyjnego.
Tabor
Historia zajezdni Golęcin oraz jej taboru tramwajowego jest pełna interesujących wydarzeń. Po zakończeniu II wojny światowej, aż do 1991 roku, w zajezdni stacjonowały jedynie wagony dwuosiowe. W 1991 roku Golęcin wzbogacił się o pierwsze nowoczesne wagony 105N oraz 105Na, które zostały przekazane z zajezdni Pogodno. Nieco później, zakupiono kolejne jednostki tramwajowe w Gorzowie Wielkopolskim, co pozwoliło na dalszy rozwój floty.
Rok 1994 był szczególny, bowiem na Golęcin przybyły 2 unikalne w skali kraju wagony 105Np. Z kolei od 1996 roku, stan taboru wzbogacony został o wagony GT6, które zastąpiły wcześniejsze modele N. W 2001 roku zajezdnia przyjęła 6 nowoczesnych wagonów 105N2k/S/2000, co znacząco poprawiło komfort podróży.
W wyniku połączenia z zajezdnią Niemierzyn w 2004 roku, Golęcin zyskał dodatkowe pojazdy, co zwiększyło liczbę jednostek taborowych do 73. W tym składzie znalazły się:
- 20 wagonów typu 105N,
- 34 wagony typu 105Na,
- 6 wagonów typu 105N2k/S/2000,
- 13 wagonów typu GT6.
Obecny stan taboru w zajezdni Golęcin przedstawia się następująco:
Rodzaj | Rok wytworzenia | Ilość |
---|---|---|
Konstal 105Ng/2015 | 2001 | 12 |
Konstal 105N2k/2000 | 2001 | 12 |
Protram 105N2k/2000/D | 2007 | 6 |
Tatra T6A2D | 1988, 1989, 1991 | 36 |
Moderus Alfa HF09 | 2008 | 2 (w tym 1 czynny doczep) |
Moderus Alfa HF10AC | 2011-2013 | 12 (w tym 6 czynnych doczepów) |
Przypisy
- a b RemigiuszR. Grochowiak, MirosławM. Janiak, Tramwaje w Szczecinie: 1897-1945, wyd. 1, Poznań: KOLPRESS, 2019, s. 367, ISBN 978-83-943075-7-8, OCLC 1126644897 [dostęp 31.01.2021 r.]
- Encyklopedia: CW 105Ng/S – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
- Encyklopedia: 105N2k/2000 – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
- Encyklopedia: Tatra T6A2D – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
- Encyklopedia: MZK 105N/S/HF/09 – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
- Encyklopedia: Moderus Alfa 105N/S/HF10AC – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Szczecin Wzgórze Hetmańskie | Szczecin Dąbie | Szczecin Gumieńce | Szczecin Pomorzany (przystanek kolejowy) | Szczecin Stołczyn | Szczecin Trzebusz | Szczecin Turzyn | Szczecin Zdroje | Szczecin Zdunowo | Szczecin Żydowce | Szczecin Podjuchy | Wiata peronowa na przystanku Szczecin Pogodno | Szczecin Port Centralny (stacja kolejowa) | Szczecin Główny | Szczecin Załom | Szczecin Dunikowo | Szczecin Łasztownia | Dworzec autobusowy w SzczecinieOceń: Golęcin (zajezdnia tramwajowa)