Szczecin Stołczyn


Szczecin Stołczyn to interesująca lokalizacja w obrębie miasta, która zasługuje na uwagę. Mieści się tutaj stacja kolejowa, umiejscowiona na terenie osiedla Stołczyn, wzdłuż ulicy Kolejowej. Jest to kluczowy punkt na linii kolejowej nr 406, łączącej Szczecin Główny z Trzebieżem Szczecińskim.

Stacja kolejowa w Stołczynie pełni ważną rolę w komunikacji, umożliwiając mieszkańcom oraz turystom sprawny dostęp do innych części Szczecina oraz okolic. Położenie blisko ulicy Kolejowej sprawia, że dotarcie do niej jest wygodne i szybkie.

Warto zaznaczyć, że Stołczyn, jako część Szczecina, oferuje nie tylko usługi transportowe, ale również interesujące miejsca do odwiedzenia, co czyni je atrakcyjną destynacją.

Informacje ogólne

Obiekt, o którym mowa, to stacja towarowa, która pełni kluczową rolę w obsłudze bocznic, w tym bocznicy „Alfa Terminalu” oraz „Fosfanu SA”. W jej obrębie znajdują się nie tylko budynek stacyjny, ale także dwie nastawnie. Pierwsza z nich, zlokalizowana od strony Gocławia, to nastawnia dysponująca oznaczeniem „SL”. Druga natomiast to nastawnia wykonawcza „SL1”, która znajduje się od strony Skolwina.

Warto zwrócić uwagę, że stacja dysponuje czterema torami głównymi, o numerach 2, 1, 3 i 5, które są wyposażone w semafory wyjazdowe. Dodatkowo istnieje tor boczny nr 7, który jest zaopatrzony w wykolejnice, a także tor nr 101, prowadzący do bocznicy „Fosfanu SA”. Co się tyczy sygnalizacji, obecnie stacja operuje wyłącznie na sygnalizacji świetlnej, która w 2017 roku zastąpiła ostatnie wyjazdowe semafory kształtowe zlokalizowane od strony Gocławia.

Historia

Historia stacji kolejowej, która na początku funkcjonowała pod nazwą Stolzenhagen–Kratzwieck, sięga 1 października 1898 roku. Tego dnia rozpoczęła działalność linia kolejowa na trasie od stacji Szczecin Główny do Polic. Niemiecka nazwa tej stacji odnosiła się do nazwy gminy, w której się znajdowała: Stolzenhagen-Kratzwieck, co odpowiada polskiemu Stołczyn-Kraśnica. Z tego okresu pochodzi także obecny budynek stacyjny, w towarzystwie zlikwidowanej poczekalni, magazynu z rampą oraz torem dodatkowym i toaletami. Budowle dwóch dzisiejszych nastawni powstały w latach trzydziestych XX wieku. Wówczas stacja dysponowała dwoma jednokrawędziowymi peronami.

Stacja „Stolzenhagen–Kratzwieck” funkcjonowała nie tylko w zakresie ruchu pasażerskiego, ale również obsługiwała transport towarowy. Wspierała ona bocznice huty „Kraft”, cegielni „Lindtke” oraz dwa tory fabryki chemicznej „Union”. Owa fabryka posiadała specjalistyczne cysterny do transportu kwasu siarkowego, z którymi jako macierzysta stacja był wskazywana „Stolzenhagen–Kratzwieck”.

Po zakończeniu II wojny światowej, w latach 1945–1947 stacja otrzymała tymczasową nazwę „Stolec–Kraszewsko”, nawiązując do jej wcześniejszej identyfikacji. W 1947 roku krótko zmieniono ją na „Glinki-Kraśnica”, aż w latach 1947–2019, zmieniła się ona na „Szczecin Glinki”.

Jednym z najważniejszych przełomów dla rozwoju tej stacji była elektryfikacja odcinka Szczecin Główny – Trzebież Szczeciński, która miała miejsce 23 grudnia 1982 roku. W tym czasie zlikwidowano peron nr 1, a zamiast wąskiego peronu nr 2, oferującego jedynie jedną krawędź w kierunku toru, stworzono nowy szerszy peron, który dysponował dwiema krawędziami peronowymi. W związku z rozbudową peronu, tor nr 2 został przesunięty w kierunku budynku stacyjnego, co skutkowało demontażem poczekalni. Również pompa wodna, która dostarczała wcześniej wodę do parowozów, została usunięta.

Na torze nr 5 zastąpiono dotychczasową tarczę manewrową nowym wyjazdowym semaforem kształtowym C2, natomiast tor boczny prowadzący do rampy został zlikwidowany. Przez pozostającą część lat sześćdziesiątych obsługą manewrową zajmował się parowóz serii Tp4, którego później zastąpiła lokomotywa spalinowa serii SM41, a od połowy lat osiemdziesiątych lokomotywa SM42.

Po wstrzymaniu ruchu osobowego na trasie Szczecin Główny – Trzebież Szczeciński, co miało miejsce 1 października 2002 roku, stacja straciła funkcję pasażerską i przekształciła się jedynie w stację towarową. Około roku 2010 zlikwidowano budynek stacyjnych szaletów oraz przylegający do nich budynek gospodarczy, natomiast później rozebrano także magazyn z rampą.

Warto zauważyć, że dworzec kolejowy oraz wiadukt znajdujący się przy ulicy Kolejowej są chronione i wpisane do Gminnej Ewidencji Zabytków MKZ Szczecin.

Plany

W nadchodzących latach Szczecin planuje znaczące zmiany w infrastrukturze transportowej. W związku z projektem uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, a także z zamiarem przywrócenia osobowego ruchu na odcinku prowadzącym od Szczecina Głównego do Polic, konieczne jest podjęcie działań w zakresie modernizacji istniejących obiektów.

Wśród zaplanowanych inwestycji znajduje się przebudowa peronu, co znacznie poprawi komfort korzystania z usług kolejowych dla mieszkańców oraz podróżnych. Dodatkowo, w projekcie uwzględniono budowę parkingu Park & Ride w bezpośrednim sąsiedztwie budynku stacyjnego, co powinno ułatwić dojazd do stacji kolejowej.

Przypisy

  1. Szczecin Stołczyn. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. [dostęp 21.04.2019 r.]
  2. Gminna Ewidencja Zabytków Szczecin [online].
  3. Szczecin Glinki, „Ogólnopolska Baza Kolejowa” [dostęp 05.05.2019 r.]
  4. MarekM. Pawlukowicz MarekM., RobertR. Łubiński RobertR., Linia kolejowa Szczecin Główny – Trzebież Szczeciński. Historia. [online] [dostęp 05.05.2019 r.]
  5. Elektryfikacja Kolei na Pomorzu Zachodnim, „Kolejowy Komis” [dostęp 05.05.2019 r.]
  6. Szczecin Glinki, „zachodniopomorskie Baza Kolejowa” [dostęp 05.05.2019 r.]
  7. Rozkład Polska, lato 1947, s. 362, Tab. 260, „Ogólnopolska Baza Kolejowa” [dostęp 05.05.2019 r.]
  8. Rozkład Polska, lato 1946, s. 354–355, Tab. 270, „Ogólnopolska Baza Kolejowa” [dostęp 05.05.2019 r.]
  9. Szczeciński węzeł kolejowy, Wykaz nastawni na terenie SWK [online] [dostęp 05.05.2019 r.]
  10. Szczecin Glinki, „Semaforek.kolej.org” [dostęp 05.05.2019 r.]
  11. Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych [dostęp 15.12.2019 r.]

Oceń: Szczecin Stołczyn

Średnia ocena:4.81 Liczba ocen:24