Szczecin Port Centralny to istotny węzeł kolejowy oraz stacja rozrządowa, zlokalizowana w północnej części szczecińskiego Międzyodrza.
Tego typu infrastruktura ma kluczowe znaczenie dla transportu kolejowego w regionie, przyczyniając się do efektywności komunikacyjnej i rozwoju lokalnej gospodarki.
Ruch pasażerski
W obszarze ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej Szczecin Port Centralny istotne jest poddanie analizie liczby podróżnych korzystających z tej lokalizacji. Poniżej przedstawiono dane dotyczące liczby pasażerów, które mogą być pomocne w ocenie wyjazdów i przyjazdów na stacji.
Rok | Liczba pasażerów na dzień |
---|---|
2017 | 50-99 |
2022 | 50-99 |
Te informacje są kluczowe dla lepszego zrozumienia dynamiki ruchu pasażerskiego.
Położenie
Stacja kolejowa Szczecin Port Centralny znajduje się w bliskim sąsiedztwie ul. Gdańskiej, która jest częścią drogi krajowej nr 10. W kompleksie stacji znajduje się największa szczecińska lokomotywownia, znana jako Szczecin Port Centralny. Formalnie klasyfikowana jest jako bocznica szlakowa, a w jej skład wchodzą różne okręgi, takie jak Szczecin Port Centralny SPA, Szczecin Port Centralny SPB oraz Szczecin Port Centralny SPC. Stanowią one osobne posterunki zapowiadawcze, a także grupę torów Szczecin Port Centralny SPB Rozrządowy, przystanek służbowy Szczecin Port Centralny SPC21 oraz pasażerską stację postojową Szczecin Zaleskie Łęgi.
Odległości od stacji do istotnych punktów kolejowych w okolicy przedstawiają się następująco:
- Szczecin Główny: 1,4 km,
- Szczecin Podjuchy: 6,4 km,
- Szczecin Zdroje: 8,1 km,
- Szczecin Dąbie: 10,8 km (dawniej 8,1 km).
Informacje ogólne
Historia Szczecina Portu Centralnego zaczyna się w 1859 roku, kiedy to zakończono przebudowę dworca Szczecin Główny, przekształcając go z czołowego w przelotowy. Przez długi czas, aż do 1936 roku, jedynymi torami prowadzącymi z tej stacji były linie w kierunku Dąbia oraz Podjuch, w tym przez stację Szczecin Lotnisko.
W 1936 roku powstała nowa trasa, która wiodła przez południową część Międzyodrza. Budowa torów przebiegających wzdłuż obecnej ul. Krygiera oraz mostu przez Regalicę miała kluczowe znaczenie dla rozwoju komunikacji w tym rejonie. Niestety, linia do Dąbia, przebiegająca przez wyspę Siedlińską Kępę, została rozebrana w 1945 roku, głównie z powodu zniszczeń mostów nad Regalicą i Cegielinką.
Na przestrzeni lat, stacja ta funkcjonowała głównie jako dworzec towarowy, skupiając się na obsłudze szczecińskiego portu. W ostatnim czasie zyskała również znaczenie dla ruchu osobowego. W okolicach Jeziora Portowego znajduje się stacja postojowa PKP Intercity Szczecin Zaleskie Łęgi. Dodatkowo, w tej samej okolicy mamy przystanek służbowy Szczecin Port Centralny SPC21, który wcześniej nosił nazwę Szczecin Rozrządowy. Warto wspomnieć także o przystankach ZDiTM, takich jak „Port Centralny” oraz „Kanał Parnicki”.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Wiata peronowa na przystanku Szczecin Pogodno | Szczecin Podjuchy | Golęcin (zajezdnia tramwajowa) | Szczecin Wzgórze Hetmańskie | Szczecin Dąbie | Szczecin Gumieńce | Szczecin Pomorzany (przystanek kolejowy) | Szczecin Stołczyn | Szczecin Trzebusz | Szczecin Turzyn | Szczecin Główny | Szczecin Załom | Szczecin Dunikowo | Szczecin Łasztownia | Dworzec autobusowy w Szczecinie | Szczecin Żydowce | Szczecin Zdunowo | Szczecin ZdrojeOceń: Szczecin Port Centralny (stacja kolejowa)