Szczecin Port Centralny (stacja kolejowa)


Szczecin Port Centralny to istotny węzeł kolejowy oraz stacja rozrządowa, zlokalizowana w północnej części szczecińskiego Międzyodrza.

Tego typu infrastruktura ma kluczowe znaczenie dla transportu kolejowego w regionie, przyczyniając się do efektywności komunikacyjnej i rozwoju lokalnej gospodarki.

Ruch pasażerski

W obszarze ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej Szczecin Port Centralny istotne jest poddanie analizie liczby podróżnych korzystających z tej lokalizacji. Poniżej przedstawiono dane dotyczące liczby pasażerów, które mogą być pomocne w ocenie wyjazdów i przyjazdów na stacji.

RokLiczba pasażerów na dzień
201750-99
202250-99

Te informacje są kluczowe dla lepszego zrozumienia dynamiki ruchu pasażerskiego.

Położenie

Stacja kolejowa Szczecin Port Centralny znajduje się w bliskim sąsiedztwie ul. Gdańskiej, która jest częścią drogi krajowej nr 10. W kompleksie stacji znajduje się największa szczecińska lokomotywownia, znana jako Szczecin Port Centralny. Formalnie klasyfikowana jest jako bocznica szlakowa, a w jej skład wchodzą różne okręgi, takie jak Szczecin Port Centralny SPA, Szczecin Port Centralny SPB oraz Szczecin Port Centralny SPC. Stanowią one osobne posterunki zapowiadawcze, a także grupę torów Szczecin Port Centralny SPB Rozrządowy, przystanek służbowy Szczecin Port Centralny SPC21 oraz pasażerską stację postojową Szczecin Zaleskie Łęgi.

Odległości od stacji do istotnych punktów kolejowych w okolicy przedstawiają się następująco:

Informacje ogólne

Historia Szczecina Portu Centralnego zaczyna się w 1859 roku, kiedy to zakończono przebudowę dworca Szczecin Główny, przekształcając go z czołowego w przelotowy. Przez długi czas, aż do 1936 roku, jedynymi torami prowadzącymi z tej stacji były linie w kierunku Dąbia oraz Podjuch, w tym przez stację Szczecin Lotnisko.

W 1936 roku powstała nowa trasa, która wiodła przez południową część Międzyodrza. Budowa torów przebiegających wzdłuż obecnej ul. Krygiera oraz mostu przez Regalicę miała kluczowe znaczenie dla rozwoju komunikacji w tym rejonie. Niestety, linia do Dąbia, przebiegająca przez wyspę Siedlińską Kępę, została rozebrana w 1945 roku, głównie z powodu zniszczeń mostów nad Regalicą i Cegielinką.

Na przestrzeni lat, stacja ta funkcjonowała głównie jako dworzec towarowy, skupiając się na obsłudze szczecińskiego portu. W ostatnim czasie zyskała również znaczenie dla ruchu osobowego. W okolicach Jeziora Portowego znajduje się stacja postojowa PKP Intercity Szczecin Zaleskie Łęgi. Dodatkowo, w tej samej okolicy mamy przystanek służbowy Szczecin Port Centralny SPC21, który wcześniej nosił nazwę Szczecin Rozrządowy. Warto wspomnieć także o przystankach ZDiTM, takich jak „Port Centralny” oraz „Kanał Parnicki”.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  2. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]

Oceń: Szczecin Port Centralny (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.6 Liczba ocen:8