Morska Stocznia Remontowa Gryfia


Morska Stocznia Remontowa Gryfia to przedsiębiorstwo remontowo-produkcyjne, które koncentruje swoją działalność w Szczecinie oraz w Świnoujściu. Utworzona w 2013 roku, spółka powstała w wyniku fuzji dwóch zakładów: Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu i Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”. Historia działalności SSR Gryfia sięga aż 1952 roku, natomiast stocznia w Świnoujściu rozpoczęła swoją działalność w 1968 roku.

MSR Gryfia oferuje bogaty wachlarz usług, w tym remonty, przebudowy oraz budowy nowych statków, a także prowadzi działania związane z remontami awaryjnymi oraz przeglądami klasowymi. Specjalizuje się w obsłudze statków o różnych typach i rozmiarach, co obejmuje zarówno duże jednostki handlowe, jak i promy pasażerskie, holowniki, specjalistyczne statki wielozadaniowe oraz jachty.

Dodatkowo, firma angażuje się w produkcję konstrukcji stalowych, które znajdują zastosowanie w branży offshore. Od 2010 roku, Morska Stocznia Remontowa Gryfia jest częścią grupy MARS Shipyards & Offshore, co znacząco zwiększa jej możliwości oraz zasięg działalności.

Dane podstawowe

W obszarze infrastruktury Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, znajduje się szereg istotnych elementów niezbędnych do przeprowadzania prac remontowych i konstrukcyjnych.

W ramach doków pływających, oferowane są różnorodne jednostki, które mają następujące wymiary i nośności:

  • Dok nr 1, o wymiarach 156 × 26 m, z maksymalną nośnością 7200 t, zlokalizowany w Szczecinie,
  • Dok nr 2, o wymiarach 46,3 × 14,5 m, nośność 520 t, w Świnoujściu,
  • Dok nr 3, mający 137 × 21,5 m, z nośnością 5500 t, również w Szczecinie,
  • Dok nr 5, o wymiarach 216 × 35 m, z maksymalną nośnością 17000 t, w Szczecinie,
  • Trzy doko-pontony, które mają wymiary 91 × 16 m i nośność 1450 t, zlokalizowane w Szczecinie,
  • Dok nr 6, o wymiarach 115 × 18,3 m, z nośnością 3500 t, w Świnoujściu,
  • Dok nr 7, o wymiarach 125 × 19,7 m, z maksymalną nośnością 4500 t, w Świnoujściu.

W Szczecinie funkcjonuje również wiele nabrzeży, które mają różne długości:

  • Nabrzeże Gnieźnieńskie – 230 m,
  • Nabrzeże Gdańskie – 380 m,
  • Nabrzeże Kaszubskie – 230 m,
  • Nabrzeże Gdyńskie – 467 m,
  • Nabrzeże Kieleckie – 172 m,
  • Nabrzeże Radomskie – 100 m,
  • Nabrzeże Warszawskie – 267 m,
  • Nabrzeże Wrocławskie – 165 m.

W Świnoujściu również znajdują się nabrzeża, z których każde ma swoje wymiary:

  • Nabrzeże nr 1 – 296 m,
  • Nabrzeże nr 2 – 165 m,
  • Nabrzeże nr 3 – 200 m.

Dodatkowo, infrastruktura obejmuje:

  • Place montażowe,
  • Hale produkcyjne,
  • Dźwigi,
  • Laboratoria zakładowe.

Lokalizacja

Zakład znajdujący się w Szczecinie ulokowany jest na malowniczej wyspie Gryfia, usytuowanej pomiędzy Odrą Zachodnią a Przekopem Mieleńskim. Odległość do ujścia Odry do Morza Bałtyckiego wynosi około 36 mil morskich. W bliskim sąsiedztwie stoczni rozciąga się kanał, który prowadzi do portu morskiego Szczecin.

W przypadku zakładu w Świnoujściu, jego lokalizacja znajduje się w Warszowie, który stanowi przemysłową część miasta na wyspie Wolin. Zakład ten leży bezpośrednio przy wejściu do portu morskiego Świnoujście, oferując dogodny dostęp z otwartego morza.

Kalendarium

Kalendarium Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia odzwierciedla istotne wydarzenia w historii tego zakładu, które miały miejsce na przestrzeni kilku dekad. Chronologicznie przedstawia się to w następujący sposób:

  • 1952 – Na podstawie Zarządzenia Ministra Przemysłu Maszynowego z dnia 12.07.1952 r. powstała Baza Remontowa „Gryfia”. W październiku 1952 przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na „Szczecińska Stocznia Remontowa”, przy czym nazwa Gryfia nadal funkcjonowała jako przydomek stoczni,
  • 1959 – Rozbudowa SSR rozpoczęła się od powstania doków pływających: Dok nr 1, Dok nr 3 oraz Dok nr 4,
  • 1968 – Zjednoczenie Morskich Stoczni Remontowych powołało zespół do spraw budowy stoczni w Świnoujściu,
  • 1970 – Na mocy Zarządzenia Ministra Żeglugi, w Świnoujściu powstało przedsiębiorstwo pod nazwą Morska Stocznia Remontowa,
  • poł. lat 70. XX w. – Zakończono pierwszy etap budowy stoczni w Świnoujściu, gdzie powstały dwa doki pływające oraz nabrzeże remontowe o długości 310 m,
  • 1979 – Kontynuacja rozbudowy SSR Gryfia, w rezultacie czego do użytku oddano 320-metrowe Nabrzeże Kaszubskie,
  • 1990 – Powstanie dok nr 5 w ramach dalszej rozbudowy SSR Gryfia,
  • 2010 – MARS FIZ objął większościowe pakiety akcji SSR Gryfia oraz Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu, co wprowadziło stocznie do grupy MARS Shipyards & Offshore,
  • 2013 – Rejestracja połączenia Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia,
  • 2014 – MSR Gryfia wchodzi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej,
  • 2020 – Stocznia odnotowuje największą stratę od lat wynoszącą 23,6 mln zł; biegły rewident ostrzega o „poważnych wątpliwościach co do zdolności Spółki do kontynuacji działalności”; w grudniu 2020 roku zaprzestano działalności stoczniowej w Świnoujściu,
  • 2021 – Dochodzi do sprzedaży terenów dawnej stoczni w Świnoujściu norweskiemu właścicielowi Euro Terminala.

Najciekawsze zadania

Morska Stocznia Remontowa Gryfia realizuje szereg interesujących projektów, które obejmują zarówno budowy, jak i modernizacje oraz remonty jednostek pływających.

W ramach segmentu budowy można wymienić między innymi:

  • budowę kontenerowca dla Portu Gdynia,
  • budowę lodołamaczy – zarówno liniowego, jak i czołowego,
  • budowę serii czterech promów pasażersko-samochodowych Bielik,
  • budowę promu przeznaczonego do żeglugi wahadłowej Torghatten,
  • budowę pięciu patrolowców dla norweskiej służby ochrony wybrzeża,
  • budowę modułu mieszkalnego na platformę Ivar Aasen.

W zakresie przebudowy stocznia zrealizowała projekty takie jak:

  • przebudowa masowca ACS Demontstrator,
  • przedłużenie trawlera Jupiter FD42,
  • przebudowa trawlera Boris Derevyanko,
  • przedłużenie kontenerowca Trans Carrier.

W kategorii remontów firma zrealizowała wiele dowodowych projektów, w tym:

  • remont Ro-Ro Kopernik,
  • remont statku pasażerskiego Polar Pioneer,
  • remont drobnicowca HHL Amur,
  • remont pogłębiarki Victor Horta,
  • remont podsypkowca Flinstone,
  • remont samochodowca City of St. Petersburg,
  • remont chemikaliowca Mitrope.

Instalacja napędu hybrydowego

W 2020 roku stocznia zajmowała się montażem napędu hybrydowego na drobnicowcu Hagland Captain. To pionierski projekt w kontekście żeglugi bliskiego zasięgu. Umożliwi on jednostce pływanie wyłącznie na napędzie elektrycznym przez około pół godziny, co znacząco przyczyni się do redukcji hałasu oraz kosztów paliwa podczas manewrowania w porcie, zwłaszcza w zgodzie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi wyspy Langøya.

Wdrożenie napędu hybrydowego wiąże się z kosztami, które mogą spadnąć średnio o 5 do 10%. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest zminimalizowanie wpływu na środowisko. Zamontowany reduktor NOx Wärtsilä (ANI) przyczyni się do zmniejszenia emisji tlenków azotu (NOx) o 80 do 90 procent.

Przypisy

  1. Były poseł PiS odwołany. Krzysztof Zaremba nie będzie już prezesem stoczni - Biznes w INTERIA.PL [online], interia.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
  2. Andrzej Kraśnicki jr, Zamiast "klęski urodzaju" jest klęska stoczni Gryfia w Szczecinie. Rekordowa strata zakładu [online], Gazeta Wyborcza, 03.09.2021 r. [dostęp 09.03.2024 r.]
  3. GrzegorzG. Gibas, Tereny Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Świnoujściu sprzedane [online], Polskie Radio Szczecin, 07.09.2021 r. [dostęp 09.03.2024 r.]
  4. AdrianA. Ołdak, Stocznia Gryfia, czyli rozwój przez likwidację [online], Wirtualny Nowy Przemysł, 18.11.2020 r. [dostęp 09.03.2024 r.]
  5. DariuszD. Malinowski, Polska stocznia zamontuje napęd hybrydowy na norweskim statku [online], Wirtualny Nowy Przemysł, 26.11.2020 r. [dostęp 09.03.2024 r.]
  6. Świnoujska stocznia remontowa specjalizuje się w usługach offshore [online], Onet.pl, 10.05.2013 r. [dostęp 09.04.2015 r.]
  7. Dane pochodzą z oficjalnej strony MSR Gryfia: www.msrgryfia.pl [dostęp 09.05.2015 r.]
  8. JanJ. Dudziak, Rys historyczny polskiego przemysłu okrętowego, t. B-116, Gdańsk: Centrum Techniki Okrętowej S.A., 11.2005 r. (Zeszyty Problemowe), ISSN 0860-6366.
  9. Gryfia – Stocznia na wyspie, 1952-2007 Monografia na 55-lecie istnienia, red. Paweł Prus, Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia, Szczecin 2007.

Oceń: Morska Stocznia Remontowa Gryfia

Średnia ocena:4.89 Liczba ocen:21