Gryfia, znana również pod innymi nazwami, takimi jak Wyspa Okrętowa oraz Wyspa Okrętowa Górna, to interesująca wyspa rzeczna położona w Szczecinie, która ma powierzchnię wynoszącą około 20 hektarów.
Przez długi czas, aż do roku 1945, była używana w kontekście niemieckim, nosząc wtedy nazwę Bredower Werder oraz Tirpitz Insel. Wyspa ta jest w dużej mierze zabudowana różnorodnymi obiektami przemysłowymi, które świadczą o jej znaczeniu w regionie.
Położenie
Wyspa Gryfia znajduje się w granicach osiedla administracyjnego Drzetowo-Grabowo. Z zachodniej strony jest otoczona wodami Odry, natomiast od południowego wschodu sąsiaduje z wodami Kanału Grabowskiego. Wschodnią granicę wyspy wyznaczają wody Przekopu Mieleńskiego, które również wpływają na charakterystykę tego obszaru.
Północna strona Gryfii graniczy z Przekopem Brdowskim, który oddziela ją od usytuowanej na północy wyspy zwanej Ostrowem Brdowskim. Te dwie wyspy są ze sobą połączone jedynie wąską groblą, stanowiąc ważny element komunikacyjny w tym regionie.
Historia
Na północno-zachodnim obszarze Ostrowa Grabowskiego przemysłowe działania zaczęły się na początku XX wieku. Przed rokiem 1907 zrealizowano budowę oddziału fabryki chemicznej „Union”, który specjalizował się w produkcji nawozów sztucznych, jak również brykietowni należącej do huty „Jadwiga”. Przed wybuchem I wojny światowej na wyspie zainicjowały działalność licznie przedsiębiorstwa z branży okrętowej, w tym m.in. oddział budowy maszyn stoczni „Wulkan” oraz złomownia statków prowadzona przez braci Beermann.
Dalsze zmiany przyszły wraz z wykopaniem Przekopu Mieleńskiego (1927–1929), Kanału Grabowskiego (1931) oraz Brdowskiego Przekopu (1931), które przekształciły północno-zachodni obszar w wyspę Gryfię. W latach trzydziestych XX wieku, w nowo powstałym Basenie Remontowym, zlokalizowanym w południowej części wyspy, rozpoczęto prace remontowe nad okrętami wojennymi.
Okres II wojny światowej przyniósł poważne konsekwencje dla przemysłowej zabudowy Gryfii, prowadząc do jej znacznego zniszczenia. Po zakończeniu wojny, od 1952 roku, rozpoczęto proces reindustrializacji, kiedy to na wyspie zainstalowano Szczecińską Stocznie Remontową „Gryfia”, która funkcjonuje do dziś. W latach siedemdziesiątych XX wieku wybudowano groblę komunikacyjną, łącząc ją z Brdowskim Ostrowem.
Przypisy
- a b c d e f g h i j k l TadeuszT. Białecki TadeuszT., Encyklopedia Szczecina (wydanie jubileuszowe), Szczecińskie Towarzystwo Kultury, 2015 r. ISBN 978-83-942725-0-0.
Pozostałe obiekty w kategorii "Wyspy":
Czapli Ostrów | Klucki Ostrów | Wyspa Pucka | Łasztownia (Szczecin) | Bielawa (Międzyodrze) | Mieleńska Łąka | Skolwiński Ostrów | Siedlińska Kępa | Wyspa Akademicka | Wyspa Jaskółcza | Wielka Kępa (wyspa na Międzyodrzu) | Dębina (wyspa) | Czarnołęka | Wyspa Grodzka | Ustowskie Mokradła | Ostrów Brdowski | Kępa Parnicka | Brynecki Ostrów | Mewia Wyspa | Ostrów MieleńskiOceń: Gryfia (wyspa)