Artur Cieślak


Artur Andrzej Cieślak, urodzony 30 grudnia 1968 roku w Szczecinie, to postać o wielu talentach, znana jako polski kompozytor, pianista, krytyk muzyczny oraz pedagog.

Jego wszechstronność w dziedzinie muzyki sprawia, że jest cenionym i szanowanym członkiem środowiska artystycznego.

Życiorys

„Artur Cieślak jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, która obecnie funkcjonuje jako Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1987–1992 studiował pod okiem Reginy Smendzianki oraz Jerzego Romaniuka. W 1988 roku zdobył stypendium Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a w 1990 roku Ministerstwa Kultury i Sztuki. Jego osiągnięcia obejmują także laureatstwa fundacji „Primus Inter Pares” w 1992 roku.

Już w trakcie studiów Cieślak angażował się w szeroką działalność koncertową, występując zarówno w kraju, jak i zagranicą. Jego występy miały miejsce w takich krajach jak Austria, Niemcy, Ukraina oraz Włochy. Wybrane nagrania jego utworów zostały zarchiwizowane przez polskie radio i telewizję. W 1991 roku zdobył I dyplom honorowy na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Marii Canals w Barcelonie, a rok później zajął IV miejsce (wyróżnienie) na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Palma de Mallorca.

Od połowy lat dziewięćdziesiątych jego zainteresowania przesunęły się w stronę kompozycji. W tym celu rozpoczął studia w Katedrze Kompozycji i Teorii Muzyki w poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego, gdzie uczył się pod kierunkiem Jana Astriaba od 1998 do 2003 roku. Jego utwór Sonata na klarnet i fortepian zdobył I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim, zorganizowanym z okazji 80-lecia uczelni, w 2000 roku. Na scenę międzynarodową wkroczył w 2003 roku z utworami Reminiscencja oraz Sonata na saksofon i fortepian, które były prezentowane podczas XIII Światowego Kongresu Saksofonowego w Minneapolis (USA).

Utwory Cieślaka wykonano na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, w tym m.in.:

  • Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny Królewskiego Miasta Krakowa,
  • Międzynarodowy Festiwal „Laboratorium Muzyki Współczesnej” w Warszawie i Białymstoku,
  • Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova we Wrocławiu,
  • Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”,
  • Międzynarodowy Festiwal Od Chopina do Góreckiego – źródła i inspiracje w Warszawie,
  • Warszawskie Spotkania Muzyczne,
  • Międzynarodowy Festiwal Saksofonowy w Szczecinie,
  • Koncerty „Muzyczne Pory Roku” Oddziału Warszawskiego ZKP,
  • Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach,
  • Wiosenne Koncerty Gitarowe w Szczecinie,
  • Koncerty Uniwersyteckie w Szczecinie.

Jego działalność koncertowa obejmowała także występy w takich krajach jak Belgia, Grecja oraz Stany Zjednoczone.

W 2008 roku ukończył Podyplomowe Studia Kompozycji w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, ucząc się w klasie Mariana Borkowskiego. Rok później jego utwory Reminiscencja oraz Niedopowiedzenia zakwalifikowały się do finału konkursu The International Music Prize for Excellence in Composition w Salonikach, a kompozytor otrzymał The Certificate of Achievement in Music Composition. W 2012 roku uzyskał stopień doktora z zakresu kompozycji, pod przewodnictwem prof. Mariana Borkowskiego, na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2015 roku znalazł się w półfinale the International Composition Competition „Maurice Ravel” w Bergamo. W tym samym roku jego utwór De Profundis został wybrany spośród pięciu kompozycji na konkursie „Canticum Novum” w ramach XIX Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Cro Patria” w Splicie.

Od 1997 roku Cieślak jest korespondentem dwutygodnika Ruch Muzyczny, w którym opublikował liczne artykuły oraz recenzje związane z muzyką. Jego działalność pedagogiczna obejmuje Uniwersytet Szczeciński (1998–2010), a od 2010 roku jest związany z Akademią Sztuki w Szczecinie oraz średnią szkołą muzyczną w tym mieście.

Cieślak jest aktywnym członkiem kilku organizacji, w tym:

  • Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (od 1992),
  • Związku Kompozytorów Polskich (od 2004),
  • Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (od 2007),
  • Stowarzyszenia „Laboratorium Muzyki Współczesnej” (od 2008),
  • Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (od 2010).

Ważniejsze kompozycje

Artur Cieślak, ceniony kompozytor, jest autorem wielu znaczących dzieł muzycznych, które odzwierciedlają jego unikalną wrażliwość i umiejętności. Oto przegląd niektórych z jego ważniejszych kompozycji:

  • Capricornus na fortepian (1991-1999),
  • Muzyka na koniec wieku na dwa fortepiany (1991–1999),
  • Etiudy na fortepian (1996–1999),
  • Musica notturna (I) na fortepian i orkiestrę (1996–2006),
  • Preludium chorałowe na fortepian (1999),
  • Sonata na klarnet i fortepian (2000, druga wersja 2006),
  • Reminiscencja na saksofon i fortepian (2002),
  • Sonata na saksofon i fortepian (2003, druga wersja 2006),
  • Koncert na klarnet i orkiestrę (2003-2007),
  • Collage (I) na saksofon, gitarę i wiolonczelę (2004, druga wersja 2005, wersja na klarnet, marimbę, wibrafon i wiolonczelę 2013),
  • Koncert na dwa saksofony i orkiestrę (2004, druga wersja 2012),
  • Cadenza na wiolonczelę (2004),
  • Musica notturna II na zespół saksofonowy, fortepian, perkusję i orkiestrę kameralną (2005, druga wersja 2006),
  • Collage II, III i IV na saksofon, gitarę i wiolonczelę (2005, wersja na klarnet, marimbę, wibrafon i wiolonczelę 2013),
  • Niedopowiedzenia na wiolonczelę i fortepian (2006, druga wersja 2007),
  • Kwartet smyczkowy (2006),
  • Odcienie ciszy na altówkę i fortepian (2007, druga wersja 2009),
  • Wokaliza na taśmę (2007),
  • Cantata in tempus quadragesimae na tenor solo, dwa chóry mieszane, perkusję i smyczki (2007, druga wersja 2012),
  • Trzy pieśni do wierszy Tadeusza Różewicza na głos i fortepian (2008),
  • Monolog na saksofon altowy (2008, wersja na klarnet 2012),
  • Dies irae na chór mieszany a cappella (2008, druga wersja 2011), wydano drukiem pierwszą wersję // W: Twórczość chóralna współczesnych kompozytorów szczecińskich w aspekcie problematyki wykonawczej / Iwona Wiśniewska-Salamon. Szczecin : Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2010 s. 173-186,
  • Groteska na fortepian na lewą rękę (2008, druga wersja 2009, trzecia wersja 2015, czwarta wersja 2017),
  • Epigram na fortepian na lewą rękę (2009),
  • Koncert fortepianowy na lewą rękę i orkiestrę symfoniczną (2009-2010). Rec.: XVI Międzynarodowy Festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej (Białystok, 27-29 listopada 2009) / Marcin Tadeusz Łukaszewski // W: Musica Sacra Nova 2009/2010 R. 3/4 nr 3/4 s. 612; ISSN 2080-766X, ISBN 978-83-925220-1-0,
  • Ekspresje na orkiestrę symfoniczną (2012),
  • I Sonata fortepianowa „Post – Neo” na lewą rękę (2013-2014),
  • Cellofonia na wiolonczelę (2014, druga wersja 2017),
  • Psalm LVII na mezzosopran i perkusję (2014),
  • Muzyka na instrumenty dęte i perkusję (2014–2015),
  • De Profundis na 8-głosowy chór mieszany a cappella (2015), wydano drukiem // W: Canticum Novum XIX. XIX Medunarodni zborski festival Cro Patria 2015. Glazbena Mladeż, Split 2015 s. 48.
  • Symfonia przestrzeni na orkiestrę symfoniczną (2016),
  • Sinfonia na 15 instrumentów smyczkowych (2017),
  • Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (2017).

Artur Cieślak poprzez swoje kompozycje wnosi ważny wkład w rozwój współczesnej muzyki, łącząc różnorodne gatunki i techniki wykonawcze, co czyni go znaczącą postacią na polskiej scenie muzycznej.

Opracowania

Artur Cieślak jest twórcą, który w swojej pracy angażuje się w różnorodne opracowania muzyczne. Poniżej przedstawiamy zestawienie niektórych z jego najważniejszych dzieł.

  • Stanisław Moniuszko: Kwartet i chór kobiet z II aktu opery „Straszny dwór” – opracowanie na nonet saksofonowy lub orkiestrę saksofonową (2003),
  • Stanisław Moniuszko: Mazur z opery „Halka” – opracowanie na oktet saksofonowy lub orkiestrę saksofonową (2004),
  • Suita z baletu „Pan Twardowski” Ludomira Różyckiego – opracowanie na oktet saksofonowy lub orkiestrę saksofonową (2005-2010),
  • Mieczysław Karłowicz: Nie płacz nade mną; Z erotyków; Pamiętam ciche, jasne, złote dnie; Rdzawe liście; Mów do mnie jeszcze – pięć pieśni w opracowaniu na głos, perkusję i kwintet smyczkowy lub orkiestrę smyczkową (2009),
  • Fryderyk Chopin: Życzenie, Smutna rzeka, Gdzie lubi, Śliczny chłopiec, Melodia, Poseł, Piosnka litewska – siedem pieśni w opracowaniu na głos i orkiestrę smyczkową (2010),
  • Trzy kolędy: Przybieżeli do Betlejem, Wśród nocnej ciszy, Dzisiaj w Betlejem – w opracowaniu na kwartet smyczkowy (2010).

Każde z tych opracowań stanowi ważny wkład w rozwój polskiej muzyki, odzwierciedlając zarówno tradycję, jak i nowoczesne podejście do aranżacji.

Dyskografia

W twórczości Artura Cieślaka znajdują się różnorodne kompozycje, które odzwierciedlają bogactwo jego talentu i kreatywności. Jego dyskografia obejmuje między innymi:

  • Sonatę na klarnet i fortepian, która została opublikowana w zbiorze Zapomniane i nowe utwory na klarnet kompozytorów szczecińskich XIX, XX i XXI wieku, wydanej w Szczecinie przez WM Elektro w 2008 roku,
  • Dies irae, która znalazła się w albumie Twórczość chóralna współczesnych kompozytorów szczecińskich. Płyta została wydana przez KabART w latach 2008/2009, a jej ścieżka 4 jest dołączona do publikacji, której autorką jest Iwona Wiśniewska-Salamon, wydanej w Szczecinie w 2010 roku.

Ważniejsze publikacje

W szerokim dorobku Artura Cieślaka znajduje się wiele znaczących publikacji, które przyczyniają się do rozwoju wiedzy dotyczącej muzyki i twórczego wykonawstwa. Oto jego kluczowe prace:

  • Intelektualne, emocjonalne i duchowe aspekty twórczego wykonawstwa fortepianowego, Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Warszawie 1993 nr 26,
  • Stefan Rieger, Glenn Gould i sztuka fugi, Ruch Muzyczny 1998 nr 8 s. 38–40,
  • Wokół Festiwalu Młodych Pianistów w Siedlcach, Ruch Muzyczny 1998 nr 16 s. 22–24,
  • Akt twórczy w wykonawstwie fortepianowym, Ruch Muzyczny 1998 nr 25 s. 8–10,
  • Przed Europejskim Konkursem Chopinowskim, Ruch Muzyczny 1999 nr 5 s. 21,
  • Szczecińska orkiestra Academia, Ruch Muzyczny 1999 nr 12 s. 8–9,
  • Arturo Benedetti Michelangeli artystą idealnym?, Ruch Muzyczny 2000 nr 1 s. 38–39,
  • VI Festiwal im. Lutosławskiego w Szczecinie, Ruch Muzyczny 2000 nr 25 s. 22,
  • Rok Bachowski w Szczecinie, Ruch Muzyczny 2001 nr 4 s. 15-16,
  • Rok Mozartowski w Szczecinie, Ruch Muzyczny 2002 nr 6 s. 16,
  • Od Chopina do Góreckiego, Ruch Muzyczny 2003 nr 19 s. 18–20,
  • Od Chopina do Góreckiego – źródła i inspiracje, Ruch Muzyczny 2004 nr 18 s. 14–16,
  • Po raz siódmy w Akademii, Ruch Muzyczny 2005 nr 17 s. 24–25,
  • Wysokie loty, Ruch Muzyczny 2006 nr 17 s. 16–17,
  • IX Międzynarodowy Kurs i Festiwal „Od Chopina do Góreckiego”, Ruch Muzyczny 2007 nr 17 s. 10–11,
  • XIV Międzynarodowy Festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej, Warszawa, 30 listopada – 2 grudnia, Ruch Muzyczny 2008 nr 1 s. 22-23,
  • Dialog religii, dialog kultur muzycznych: XVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, Częstochowa, 1-6 maja, Ruch Muzyczny 2008 nr 12 s. 10-13, fot.,
  • „Od Chopina do Góreckiego” po raz dziesiąty, Ruch Muzyczny 2008 nr 17/18 s. 27-28, fot.,
  • Laboratorium Muzyki Współczesnej 1985-2008: fakty – liczby – zestawienia, Musica Sacra Nova 2008 nr 2 s. 183-190,
  • W prostocie siła?: XV Laboratorium Muzyki Współczesnej, Ruch Muzyczny 2008 nr 26 s.19-20, fot.,
  • XX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” (Częstochowa, 30 kwietnia – 6 maja 2010 r.) [w:] Seminare: poszukiwania naukowe. Vol. 30. Warszawa 2011 s. 305-308; ISSN 1232-8766,
  • Kilka refleksji jubileuszowych. Panu Profesorowi Marianowi Borkowskiemu w osiemdziesiątą rocznicę urodzin [w:] Spotkania z Mistrzem. Marian Borkowski w oczach uczniów i przyjaciół. Warszawa 2014 s. 27-30. ISBN 978-83-938696-2-6.

Oceń: Artur Cieślak

Średnia ocena:4.79 Liczba ocen:6