Organizacja Dyrekcji Kolei w Szczecinie stanowi kluczowy element zarządzania kolejowego w tym regionie. Z siedzibą w Szczecinie, jest odpowiedzialna za nadzorowanie oraz koordynowanie działań na obszarze transportu kolejowego.
Historia tej instytucji sięga końca XIX wieku, kiedy to powstały pierwsze organizacje odpowiedzialne za zarządzanie kolejami. W 1879 roku utworzono Królewską Dyrekcję Kolei Berlińsko-Szczecińskich Pruskich Kolei Państwowych (Königliche Direktion der Berlin-Stettiner Eisenbahn der Preußischen Staatsbahnen), która była jednym z prekursorów obecnej dyrekcji.
Kolejnym ważnym etapem rozwoju tej instytucji miało miejsce w 1895 roku, kiedy to zainicjowano działalność Królewskiej Dyrekcji Kolei Szczecin (Königliche Eisenbahn-Direktion Stettin – KED Stettin). Po I wojnie światowej, w 1920 roku, Pruska Kolej Państwowa zintegrowała się z Deutsche Reichsbahn, co zaowocowało nową nazwą dla lokalnego zarządu - Dyrekcją Kolei Rzeszy w Szczecinie (Reichsbahndirektion Stettin).
W okresie po II wojnie światowej, od 1945 do 1998 roku, terytorialnym zarządcą był Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych, która również miała swoją siedzibę w Szczecinie, kontynuując długą tradycję zarządzania kolejami w tym regionie.
Prezesi/dyrektorzy
Historia kierownictwa Dyrekcji Kolei w Szczecinie sięga końca XIX wieku. W tym okresie na czoło placówki wysunęli się następujący prezesi oraz dyrektorzy:
- 1880-1881 – Thomas Tecklin,
- 1895-1901 – Paul August Heinsius,
- 1901-1909 – dr Georg Sombart,
- 1909-1919 – Hermann Brandt,
- 1919-1924 – Adolph Schultze,
- 1924-1937 – Friedrich Lotse,
- 1937-1942 – Karl Linnekohl,
- 1942-1945 – dr Bruno Wenzel,
- 1945-1947 – Tomasz Pietraszek,
- 1947-1949 – inż. Tadeusz Janiszewski,
- 1949-1950 – inż. Henryk Popławski,
- 1950 – inż. Jan Krynicki,
- 1951-1952 – Julian Bochner,
- 1952 – Andrzej Kowalczyk,
- 1952-1954 – inż. Konstanty Pietkiewicz (1908–1980),
- 1954-1960 – Jan Szafrański,
- 1960-1963 – inż. Wincenty Radomiński,
- 1963-1969 – Mieczysław Lewiński,
- 1969-1971 – inż. Wincenty Radomiński,
- 1971-1979 – mgr Kazimierz Tandej,
- 1979-1989 – inż. Bogdan Matałyga,
- 1989-1990 – mgr Stefan Maksymów,
- 1990-1996 – mgr inż. Tadeusz Groszyk,
- 1996-1998 – mgr inż. Józef Jastrzębski.
Każda z wymienionych osób przyczyniła się do rozwoju sieci kolejowej w regionie, pozostawiając po sobie ślad w historii kolejnictwa.
Przypisy
- Saarbrücken [online], bahnstatistik.de [dostęp 23.04.2024 r.]
- Stettin [online], bahnstatistik.de [dostęp 21.03.2021 r.]
- a b Jerzy Baranowski (red.): Kolej na Pomorzu Zachodnim 1843-2013, Wydawnictwo Ines Szczecin 2013.
Pozostałe obiekty w kategorii "Instytucje i organizacje rządowe":
Wojskowy Sąd Rejonowy w Szczecinie | Archiwum Straży Granicznej | Sąd Apelacyjny w Szczecinie | Urząd Morski w Szczecinie | Gmach Urzędu Pocztowego nr 2 w Szczecinie | Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie | Archiwum Państwowe w Szczecinie | Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego | Budynek Urzędu Wojewódzkiego w SzczecinieOceń: Dyrekcja Kolei w Szczecinie