Kanał Dębicki to jeden z mniej znanych, lecz istotnych kanałów wodnych w mieście Szczecin, zlokalizowany w malowniczej Dolinie Dolnej Odry na terenie Międzyodrza, w województwie zachodniopomorskim. Jego znaczenie wynika nie tylko z funkcji transportowych, ale również z jego roli w lokalnym ekosystemie oraz ochronie przed powodziami.
Kanał Dębicki stanowi część akwatorium portu morskiego w Szczecinie, co czyni go ważnym elementem infrastruktury portowej. Oferuje on dostęp do większych akwenów, a także wsparcie dla różnych działań związanych z gospodarką wodną i ochroną środowiska.
Nawigacja, locja
Kanał Dębicki rozciąga się w kierunku północ-południe. Wejście do kanału dostępne jest jedynie od północy, w miejscu, gdzie styka się z Kanałem Grabowskim, znajdując się obrotnica o średnicy 220 m. Na kanałach usytuowane są nabrzeża portowe, które występują przy zachodnim brzegu (Nabrzeże Niemieckie, Słowackie, Czeskie), południowym brzegu (Nabrzeże Spółdzielcze) oraz wschodnim (Nabrzeże Fińskie).
Nabrzeże Słowackie jest dedykowane głównie przeładunkowi zbóż oraz śruty. W przypadku Nabrzeża Czeskiego, odbywa się tu przeładunek kontenerów i drobnicy konwencjonalnej. Natomiast Nabrzeże Fińskie wyróżnia się posiadaniem nowoczesnego terminalu kontenerowego, w którym zamontowane są dwie suwnice kontenerowe STS.
Żeglowna szerokość kanału wynosi około 80 m, co umożliwia obrót statków o długości do 70 m. Jednak jednostki większe są zmuszone odejść rufą od nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, aby znaleźć miejsce do manewrów i użyć obrotnicy.
Historia
Kanał Dębicki został stworzony w czasie budowy lub rozbudowy portu wolnocłowego w Szczecinie na przełomie XIX i XX wieku. Zrealizowano to poprzez przekopanie części ówczesnej wyspy Ostrów Grabowski, tworząc kanał prowadzący od Kanału Grabowskiego na północ do Duńczycy na południu. Jednocześnie usypano groblę, która oddzieliła rzekę w zachodniej części nowego kanału.
Na początku, Kanał Dębicki był połączony z innymi basenami oraz kanałami portowymi dzięki Duńczycy, która uchodziła do jeziora Dąbie. Obecnie, w południowo-wschodniej części tego kanału, powstała dodatkowa grobla, która łączy Ostrów Grabowski z Łasztownią, co spowodowało, że południowy kraniec Kanału Dębickiego stał się zaślepiony.
Oficjalna polska nazwa kanału została wprowadzona w 1949 roku, zastępując wcześniejszą niemiecką nazwę – Breslauer Fahrt.
Program „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”
W ramach realizacji długoletniego przedsięwzięcia, które ma na celu poprawienie dostępu do portu w Szczecinie, powstaje projekt znany jako „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Program ten przewiduje wiele istotnych działań, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie portu i umożliwią lepszą obsługę statków.
- pogłębienie Kanału Dębickiego do docelowej głębokości technicznej wynoszącej 12,5 metra oraz jego poszerzenie na całej długości do 200 metrów,
- modernizację nabrzeży: Słowackiego, Czeskiego oraz Spółdzielczego,
- budowę Nabrzeża Norweskiego, które będzie stanowiło przedłużenie Nabrzeża Fińskiego o długości 300 metrów, przeznaczonego na przeładunki kontenerów oraz drobnicy konwencjonalnej,
- wybudowanie Nabrzeża Duńskiego, które będzie rozwinięciem Nabrzeża Norweskiego, osiągającym docelową długość 788 metrów.
Wszystkie te prace mają na celu zwiększenie efektywności operacji portowych oraz dostosowanie infrastruktury do rosnącego zapotrzebowania w sektorze transportu morskiego.
Przypisy
- a b c d Informacja o przedsięwzięciu pn. „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” [online]
- Port. Urząd Morski w Szczecinie. [dostęp 16.04.2009 r.] [zarchiwizowane 20.04.2009 r.]
- Plan portu w Szczecinie Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej w Gdyni
- Port Szczecin > opis portu. ms.ums.gov.pl. [zarchiwizowane 20.04.2009 r.] Urząd Morski w Szczecinie
- Kotla, Ryszard Tu gdzie wyrośnie las masztów... w: Magazyn Portowy nr 8/2007
- Sobecki, Wojciech (rzecznik prasowy ZMPSiŚ): Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne coraz bliżej, portalmorski.pl, 14.10.2004 r.
- Plan Szczecina z 1936 roku, portal sedina.pl
- miało to miejsce pomiędzy rokiem 1933 a 1935 – datą oddania do użytku elewatora Ewa
- M.P. z 1949 r. nr 17, poz. 225, s. 4
Pozostałe obiekty w kategorii "Rzeki i kanały wodne":
Kanał Grodzki | Kanał Zielony | Kijanka (strumień) | Osówka (dopływ Odry) | Parnica (kanał) | Stołczynka | Warszewiec | Wielecki Potok | Warszówka (potok) | Zielonka (strumień) | Glinianka (dopływ Odry) | Bystry Potok (dopływ Osówki) | Kanał Grabowski (Szczecin) | Kanał Skolwiński | Kanał Rybny | Przekop Mieleński | Arkonka (struga) | Gręziniec | Sienniczka | Kanał WrocławskiOceń: Kanał Dębicki