Parnica, znana również pod historyczną nazwą Parniz oraz w języku niemieckim jako Parnitz, jest ciekawym kanałem wodnym znajdującym się na obszarze Szczecina. Łączy on Odrę Zachodnią z Regalicą i odgrywa ważną rolę w systemie hydrologicznym tego regionu.
W dokumentacji europejskiej Parnica jest zarejestrowana posiadając europejski kod JCWP, którym jest: PLRW60001719752. W literaturze przedmiotu ten ciek wodny może być określany jako kanał, potok nizinny piaszczysty. Niektórzy mogą również odnosić się do niego jako do rzeki, co uwydatnia jego złożoną naturę.
Długość Parnicy wynosi około 6 kilometrów, co sprawia, że jest stosunkowo krótka w porównaniu do innych cieków wodnych w regionie. Owa specyficzna długość oraz charakterystyka sprawiają, że Parnica jest interesującym obiektem do badań oraz obserwacji przyrodniczych.
Bieg
Parnica ma szczególne znaczenie dla lokalnej geografii, gdyż łączy się z Odrą Zachodnią dzięki wykopanemu w 1929 roku Przekopowi Parnickiemu. Dawniejsze połączenie Odry Zachodniej i Parnicy znajdowało się między Kępą Parnicką a Wyspą Zieloną, jednak obecnie to miejsce jest przegrodzone przez groblę komunikacyjną, która łączy obie wyspy.
Parnica płynie w kierunku równoleżnikowym, skutecznie dzieląc wyspy umiejscowione po jej północnej stronie, takie jak: Kępa Parnicka, Łasztownia, Ostrów Mieleński, oraz Mieleńska Łąka, od wysp położonych na południu: Wyspy Puckiej i Zaleskich Łęgów.
Brzegi Parnicy charakteryzują się silną industrializacją. Przez ich obszar przebiega intensywna działalność gospodarcza, której kluczowym elementem jest port Szczecin. Wzdłuż rzeki znajdziemy także wiele zakładów przemysłowych, takich jak Stocznia Remontowa Pomerania oraz Elektrownia Szczecin, a także port naftowy PKN Orlen. Taki rozwój przyczynia się do znaczenia tego obszaru w strukturze przemysłowej regionu.
Mosty
Parnica ma kluczowe znaczenie dla regionu Międzyodrza, a jej znaczenie podkreśla fakt, że w okolicach znajdują się aż sześć mostów. Spośród nich, kilka ma status kolejowych, a inne są przeznaczone dla ruchu drogowego.
Mosty kolejowe obejmują:
- na szlaku Szczecin Główny do Szczecin Port Centralny,
- bocznicę kolejową Szczecin Port Centralny (dawny Dworzec Wrocławski) prowadzącą do portu.
W kategorii mostów drogowych wyróżniamy:
- Most Portowy, który zlokalizowany jest w ciągu ul. Gdańskiej,
- Most im. Jerzego Łabudy w ciągu jezdni zachodniej Trasy Zamkowej, o imponującej długości 284,6 m,
- most w ciągu jezdni wschodniej Trasy Zamkowej,
- most na przedłużeniu ul. Hryniewieckiego w ciągu estakad, które łączą port z Trasą Zamkową.
Te mosty nie tylko łączą różne części miasta, ale również odgrywają istotną rolę w codziennym życiu mieszkańców Szczecina, umożliwiając łatwy dostęp do portu i innych kluczowych lokalizacji.
Nazwa
Nazwa Parnica została oficjalnie ustalona w wyniku rozporządzenia z roku 1949, kiedy to zastąpiono wcześniejszą, niemiecką nazwę Parnitz.
Według przepisów zawartych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 2002 roku dotyczących klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych, Parnica posiada najwyższą klasę żeglowną Vb.
Przypisy
- TadeuszT. Białecki TadeuszT., Encyklopedia Szczecina (wydanie jubileuszowe), Szczecińskie Towarzystwo Kultury, 2015, ISBN 978-83-942725-0-0.
- Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry. Uchwała Rady Ministrów z dnia 22.02.2011 r. Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry.
- Elektroniczny słownik hydronimów Polski | Instytut Języka Polskiego PAN [online], eshp.ijp.pan.pl [dostęp 28.08.2021 r.]
- Nazewnictwo geograficzne Polski. Tom 1. Hydronimy. Część 1. Wody płynące, źródła, wodospady, Ewa Wolnicz-Pawłowska, Jerzy Duma, Janusz Rieger, Halina Czarnecka (oprac.), Warszawa: Główny Urząd Geodezji i Kartografii, 2006 r., s. 202, ISBN 83-239-9607-5.
- Rozporządzenie Ministra Administracji Publicznej z dnia 11.02.1949 r. o przywróceniu i ustaleniu nazw miejscowości (M.P. z 1949 r. nr 17, poz. 225, s. 5).
- Dz. U. z 2002 r. Nr 77, poz. 695. [online]
Pozostałe obiekty w kategorii "Rzeki i kanały wodne":
Stołczynka | Warszewiec | Wielecki Potok | Warszówka (potok) | Zielonka (strumień) | Skolwinka | Połaniec (dopływ Skolwinki) | Kanał Leśniczówka | Babina (kanał) | Jasmundzka Struga | Osówka (dopływ Odry) | Kijanka (strumień) | Kanał Zielony | Kanał Grodzki | Kanał Dębicki | Glinianka (dopływ Odry) | Bystry Potok (dopływ Osówki) | Kanał Grabowski (Szczecin) | Kanał Skolwiński | Kanał RybnyOceń: Parnica (kanał)