Ulica Floriana Krygiera w Szczecinie


Ulica Floriana Krygiera, znana do 13 marca 2015 roku jako ulica Autostrada Poznańska, stanowi ważny szlak komunikacyjny w Szczecinie. Jest to jedna z czterech głównych arterii, które łączą lewobrzeże Szczecina z pozostałą częścią Polski. Jej długość przekracza osiem kilometrów, a prowadzi od ul. Cukrowej na Gumieńcach do ul. Granitowej w Podjuchach.

Na krótkim odcinku, który znajduje się pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Cukrową a rondem Hakena, ulica ta stanowi część drogi krajowej nr 13. Z kolei na pozostałej długości od 2004 roku jest przeznaczona dla ruchu na drodze krajowej nr 31.

Ulica Floriana Krygiera jest miejscem pięciu istotnych skrzyżowań, w tym:

  • skrzyżowanie z ul. Cukrową,
  • rondo Hakena w kierunku Śródmieścia,
  • rondo przy CH Auchan,
  • zjazd do wsi Ustowo,
  • skrzyżowanie z ul. Granitową na wschodnim końcu ulicy.

Wzdłuż tej trasy znajduje się także miejskie kąpielisko Dziewoklicz, które może być osiągnięte jedynie za pomocą tej ulicy. Ulica Floriana Krygiera obsługiwana jest również przez linie miejskich autobusów nr 61 i 62, realizowanych przez SPA Dąbie.

Historia

Historia ulicy Floriana Krygiera w Szczecinie rozciąga się na wiele lat, sięgając czasów przed II wojną światową, kiedy to rozpoczęto jej budowę. Powstała ona głównie na terenie Międzyodrza, biegnąc równolegle i na północ od Kanału Odyńca. Inwestycja ta była sfinansowana przez rząd, mając na celu walkę z bezrobociem, a jej realizacja zakończyła się w 1934 roku.

Droga została zaplanowana jako strategiczny szlak transportowy, mający umożliwić sprawne przemieszczanie się wojsk garnizonu szczecińskiego oraz innych jednostek znajdujących się w pobliskich garnizonach w zachodniej części Pomorza. W wyniku działań wojennych, wkwietniu 1945 r., mosty na Odrze oraz Regalicy zostały zniszczone przez ustępujące wojska hitlerowskie, co miało na celu utrudnienie Armii Czerwonej dostępu do Szczecina.

27 kwietnia 1945 roku, żołnierze Armii Czerwonej po wejściu do miasta, natychmiast przystąpili do budowy mostów pontonowych wzdłuż ulicy Floriana Krygiera, a dwa dni później rozpoczęli operację ich montażu. 8 lutego 1948 roku, w obecności ambasadora Wielkiej Brytanii, oddano do użytku dwa stalowe mosty, które były darem rządu brytyjskiego. Umożliwiło to ponowne połączenie i komunikację prawobrzeżnych dzielnic takich jak Podjuch, Żydowiec, Zdrojów i Klucza, które po wojnie znalazły się w granicach powiatu gryfińskiego.

Uroczyste otwarcie ulicy po jej odbudowie miało miejsce 19 grudnia 1959 roku, kiedy nadano jej nazwę Autostrada Poznańska, ze względu na jej położenie równolegle do linii kolejowej łączącej Szczecin z Poznaniem. Nasyp, który utworzono pod tę magistralę, wykorzystano ziemię z wydobycia gruntów na Kanał Odyńca. Na ulicy umieszczono także tymczasowe mosty drogowe, skonstruowane przez Ludowe Wojsko Polskie na poniemieckich filarach, a most nad Odrą otrzymał imię gen. Karola Świerczewskiego, podczas gdy most nad Regalicy był upamiętnieniem I Armii Wojska Polskiego. Stalowe przęsła mostów były wytwarzane w Stoczni Szczecińskiej im. A. Warskiego.

W 2001 roku, decyzją Rady Miasta Szczecina, nazwę nadano nowemu rondu o średnicy 120 m, zlokalizowanemu na skrzyżowaniu ulic Floriana Krygiera i Południowej, a nowo wybudowane rondo otrzymało imię Hermanna Hakena. Równocześnie przeprowadzono modernizację zachodniego odcinka ulicy, obejmującą fragment od ul. Cukrowej do ronda Hakena.

W ramach realizacji kolejnych etapów przebudowy do dwujezdniowej drogi klasy G, 28 kwietnia 2006 roku podpisano umowę z Płockim Przedsiębiorstwem Robót Mostowych na budowę nowych mostów nad Odrą i Regalicy, co miało zająć od 24 do 27 miesięcy. Wykonawcą budowlanym stalowych przęseł mostów był Mostostal Chojnice, a tak jak przed pięćdziesięcioma laty, mosty zmontowano w Stoczni Szczecińskiej. W tym czasie główny wykonawca został przejęty przez inwestora zagranicznego, zmieniając nazwę na Bilfinger Berger Polska.

W 2008 roku, po ogłoszeniu przez Prezydenta Miasta Szczecina oraz Polskie Radio Szczecin konkursu dotyczącego nazw nowych mostów, Rada Miasta zatwierdziła wybór nazw: Pomorzan dla mostu nad Odrą oraz Gryfitów dla mostu na Regalicy. Nowe mosty zostały otwarte dla ruchu 29 sierpnia 2008 roku, co skutkowało zamknięciem starych konstrukcji.

Równocześnie w 2007 roku, na koszt inwestora budującego Centrum Handlowe Auchan „Kołbaskowo”, zainicjowano modernizację zachodniego fragmentu ulicy, która obejmowała budowę drugiej jezdni oraz nowego ronda. Przebudowywany odcinek ulicy został oddany do użytku 4 listopada 2008 roku.

W latach 2010-2011 zrealizowano IV etap modernizacji ciągu komunikacyjnego, który obejmował budowę ronda na ul. Morwowej, w pobliżu hotelu „Panorama.” Nowe rondo ma na celu ułatwienie obsługi węzła na autostradzie A6 i ma potencjał stać się wschodnim początkiem tej ważnej arterii komunikacyjnej.

Plany

W ramach wszechstronnej rewitalizacji arterii, rozpoczęcie budowy nowych mostów zapoczątkuje prowadzoną przebudowę, która przekształci tę drogę w drogę dwujezdniową na całej długości. Zgodnie z planem, modernizacja będzie przebiegać w kilku etapach.

  • Etap III – obejmujący likwidację dotychczasowych tymczasowych mostów, które zostaną zastąpione nowymi konstrukcjami, a także przebudowę ekowiaduktu nad ul. Potoczną, budowę przejścia podziemnego w rejonie Dziewoklicza, rozbudowę istniejącego wiaduktu kolejowego oraz budowę nowej jezdni południowej, przy jednoczesnym remoncie jezdni północnej,
  • Etap V – zakładający stworzenie nowego węzła drogowego na ul. Granitowej/Batalionów Chłopskich oraz budowę dodatkowego odcinka drogi, który połączy ten węzeł z rondem zbudowanym w etapie IV, podążając śladem równoległym do ul. Morwowej.

W następnej fazie planowane jest również nawiązanie połączenia z projektowaną ul. Nowogdańską, która ma pełnić rolę drugiej głównej osi transportowej dla szczecińskiego portu, obok drogi krajowej DK10, która biegnie ulicami Gdańską i Struga.

Przypisy

  1. DZ. URZ. WOJ. 2015.600 ogłoszony: 26.02.2015 r., Uchwała Nr V/49/15 Rady Miasta Szczecin z dnia 17.02.2015 r. w sprawie zmiany nazwy urzędowej ulicy w Szczecinie.
  2. Ryszard Kotla, „Zeszyty szczecińskie – historia szczecińskich mostów – Lange Brücke, Hansa Brücke, Most Długi”, wyd. Publishers, 2002 r.
  3. Encyklopedia Szczecina. red. nacz. Tadeusz Białecki. T. I A-O. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, Instytut Historii, Zakład Historii Pomorza Zachodniego, 1999 r.
  4. Google Maps.

Oceń: Ulica Floriana Krygiera w Szczecinie

Średnia ocena:4.97 Liczba ocen:11