OT Logistics S.A. to prężnie rozwijająca się polska spółka akcyjna, która specjalizuje się w zakresie transportu, spedycji oraz logistyki. To największy przewoźnik w Polsce i jeden z kluczowych graczy w Europie, gdy mowa o żegludze śródlądowej.
Od 2013 roku, OT Logistics S.A. jest notowana na GPW w Warszawie, co zapewnia jej dostęp do kapitału oraz dodatkowych możliwości rozwoju.
Głównym akcjonariuszem spółki jest fundusz private equity I Fundusz Mistral, który posiada 60,99% akcji. Siedziba firmy zlokalizowana jest w Szczecinie, co sprzyja jej działalności w regionie z rozwiniętą infrastrukturą transportową.
Charakterystyka
OT Logistics pełni rolę kluczowego gracza w międzynarodowym przemyśle transportowym, będąc spółką dominującą w grupie kapitałowej, która obejmuje 26 różnych przedsiębiorstw. W łańcuchu dostaw, firma pokazuje swoją siłę, plasując się w prestiżowych rankingach, takich jak zestawienie tygodnika Wprost, gdzie zajmuje 158. miejsce wśród „200 największych polskich firm”, a także 376. w „Liście 500 Największych Firm Rzeczpospolitej”.
W Europejskim kontekście OT Logistics jest jednym z czołowych przedsiębiorstw zajmujących się transportem wodnym śródlądowym, wykonując 80% przewozów w Polsce oraz 40% w Niemczech. Może pochwalić się flotą około 800 jednostek, których łączna nośność przekracza 300 000 ton. To firmy takie jak Polska Żegluga na Odrze, Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze i Odratrans stanowiły fundament dla obecnej działalności OT Logistics.
Usługi świadczone przez tę spółkę rozciągają się w obszarze Niemiec, Belgii, Holandii, Austrii oraz krajów Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Polska, Czechy, Słowacja i Węgry. Głównymi arteriami transportowymi w Polsce są wody Odry, podczas gdy w Unii Europejskiej kluczowe obszary działalności obejmują kanał Odra-Hawela, Łabę kierującą do portu w Hamburgu, oraz porty w Rotterdamie i Antwerpii. Na wschodzie działalność koncentruje się na rozbudowie centrum logistycznego w Świsłoczy oraz na międzynarodowych przewozach po Zalewie Wiślanym.
OT Logistics jest także znaczącym operatorem w dziedzinie przeładunków w polskich portach morskich, dysponując szeregiem terminali, takich jak OT Port Świnoujście, który jest największym centrum obsługi ładunków masowych na polskim wybrzeżu oraz OT Port Gdynia, uznawanym za najbardziej uniwersalny terminal morski na wschodnim wybrzeżu, oferującym nabrzeże dedykowane statkom typu ro-ro. Przedsiębiorstwo ma również udziały w portach takich jak OT Port Kołobrzeg, OT Port Wrocław oraz Port Żeglugi Śródlądowej w Opolu.
W 2015 roku spółka podpisała znaczącą umowę z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk na dzierżawę Portu Zewnętrznego na okres 30 lat, z planami na budowę największego terminalu na południowym Bałtyku. Warto również zaznaczyć, że w tym samym roku OT Logistics nabyła ponad 20% udziałów w firmie zarządzającej portem w Rijeca w Chorwacji.
Strategia, którą realizuje OT Logistics, to One-Stop-Shop, oferująca kompleksowy łańcuch usług logistycznych bez względu na typ ładunku czy środek transportu. W obszarze transportu intermodalnego firma organizuje przewozy, które umożliwiają wykorzystanie różnych form transportu – morskiego, kolejowego i drogowego – przy zachowaniu jednorodności jednostki ładunkowej. Działalność spedycyjno-transportowa jest wspierana przez renomowane firmy, takie jak C.Hartwig Gdynia S.A., która jest najstarszym polskim spedytorem z ponad 160-letnią historią, oraz Sealand Logistics, znaną z kontenerowej spedycji w Polsce.
Dodatkowo, OT Logistics prowadzi także przewozy kolejowe w całej Europie, współpracując z takimi firmami jak OT Rail, Rentrans International Spedition, Grupa STK S.A. oraz Koleje Bałtyckie.
Historia
PŻnO
Historia Polskiej Żeglugi na Odrze sięga 1946 roku, kiedy to na mocy decyzji Rady Ministrów została założona spółka. Jej siedzibą stał się Wrocław, a w gronie udziałowców znalazły się takie instytucje jak Polskie Drogi Wodne, Centrala Zbytu Produktów Przemysłu Węglowego oraz zjednoczenia przemysłowe związane z naftą, cementem i węglem. Głównym celem tego projektu było rozwijanie żeglugi towarowej na Odrzańskiej Drodze Wodnej.
Polska Żegluga na Odrze wzmocniła operacje poprzedniego czasowego organu administracyjnego, zwanego Komisariatem Żeglugi na Odrze, który działał krótko w latach 1945-1946. Rozwijała swoją działalność z oddziałami w Gliwicach, Wrocławiu oraz Szczecinie, a także ekspozyturami w innych miastach takich jak Koźle, Opole, Malczyce i wiele innych. Przewożono głównie węgiel kamienny z Górnego Śląska do elektrowni umiejscowionych na Odrze. Warto dodać, że spółka również zajmowała się odtwarzaniem wraków barek oraz statków.
PPŻnO
Wobec trudnej sytuacji finansowej PŻnO, spowodowanej niekorzystną umową z ZSRR oraz koniecznością dopłat do frachtu, w 1948 roku przekształcono spółkę w przedsiębiorstwo państwowe. Z kolei w 1949 roku, w wyniku reorganizacji żeglugi śródlądowej, przekształcono ją w Państwową Żeglugę na Odrze, która administrowała flotą z Warszawy. Jednak centralne zarządzanie nie przynosiło oczekiwanych rezultatów, co doprowadziło do kolejnej reorganizacji i przywrócenia działalności przedsiębiorstwa w 1951 roku. W tym czasie jego siedziba pozostała we Wrocławiu, a nowe placówki powstały m.in. w Krośnie i Nowej Soli.
W latach 1951-1953 PPŻnO borykało się z problemami kadrowymi i stagnacją transportu. Ale po pewnych reformach w 1954 roku, wprowadzono nowoczesne jednostki oraz nocną żeglugę, co przyniosło wzrost przewozów, zwłaszcza węgla do Berlina Zachodniego. W kolejnych latach, zorganizowano zmiany strukturalne, a przedsiębiorstwo przystąpiło do nowych relacji handlowych, w tym eksportu kruszyw i rudy.
Odratrans
W 1992 roku Państwowa Żegluga na Odrze przekształciła się w spółkę skarbu państwa, znaną jako Odratrans S.A. W latach 1994-2004 utworzono grupę kapitałową Odratrans, obejmująca spółki zależne, takie jak Odratrans-Porty Sp. z o.o. oraz Odra Logistics Sp. z o.o. Istotnym momentem było wprowadzenie systemu dzierżawy floty dla załóg pływających.
Przemiany w sektorze prywatyzacji ruszyły w 1995 roku z przekazaniem głównego pakietu akcji do Narodowego Funduszu Inwestycyjnego. W 2003 roku akcje Odratrans sprzedał swojemu nowemu inwestorowi, a w 2004 roku Odratrans stał się częścią grupy kapitałowej łączącej Odratrans z Żeglugą Bydgoską.
W 2007 roku dokonano przejęcia niemieckiej spółki Deutsche Binnenreederei AG, co pozwoliło Odratrans na uzyskanie tytułu największego armatora w Europie pod względem posiadanej floty.
Powstanie OT Logistics
W 2009 roku, I Fundusz Mistral S.A. stał się nowym akcjonariuszem w Odratrans i rozpoczął proces restrukturyzacji oraz zmiany tożsamości firmy. Już w 2010 roku siedzibę przeniesiono do Szczecina, a w 2012 roku spółka oficjalnie przyjęła nową nazwę, OT Logistics S.A., co lepiej odzwierciedlało jej działalność na rynkach międzynarodowych.
Rozwój grupy OT Logistics, debiut giełdowy
W kwietniu 2012 roku OT Logistics S.A. utworzyła spółkę OT Porty Morskie S.A. w celu zarządzania inwestycjami w portach morskich. Już we wrześniu tego roku, zakupiła 46,23% akcji Port Handlowy Świnoujście Sp. z o.o., co czyniło ją większościowym właścicielem. Złożone odpowiednie raporty zaowocowały debiutem na rynku równoległym Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych, co miało miejsce 18 lipca 2013 roku.
Od początku 2014 roku OT Logistics nabyła 75% akcji C.Hartwig Gdynia S.A., podnosząc własność do 87,9% w kolejnych miesiącach. Natomiast w czerwcu 2014 roku spółka sfinalizowała umowę nabycia 100% kapitału w Bałtyckiego Terminala Drobnicowego Gdynia za cenę około 58 milionów złotych. W ciągu wszystkich tych lat OT Logistics konsekwentnie rozwijała się, nabywając kolejne firmy oraz bardzo efektownie rozszerzając swoje portfolio inwestycji.
Solennie kontynuując swoją działalność, spółka wprowadziła nowe usługi i zainwestowała w rozwój swoich aktywów na rynku europejskim, w tym akwizycje 20% akcji portu w Rijece. Na tym nie zakończono działań – kolejne plany obejmowały także zwiększenie pozycji w portach w Gdańsku oraz umowy dotyczące przewozu i przeładunku w tylu strategicznych miejscach jak Szczecin i Świnoujście.
W marcu 2017 roku rozpoczęto nowe negocjacje w sprawie zakupu akcji czarnogórskiego przewoźnika kolejowego, co jest dowodem na ambicje i plany dalszego rozwoju OT Logistics w międzynarodowym środowisku transportowym.
Przypisy
- Najstarszy polski spedytor w niemieckich rękach [online], logistyka.rp.pl, 11.03.2021 r. [dostęp 09.08.2023 r.]
- OT Logistics zakończył negocjacje kupna AD Montecargo i Luka Bar AD, czeka na finalizację. bankier.pl, 17.03.2017 r. [dostęp 28.03.2017 r.] (pol.).
- a b c d e Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej OT Logistics za 2016 rok sporządzone według międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej. OT Logistics Group, 2017-03. [dostęp 28.03.2017 r.]
- OT Logistics Historia Grupy. 28.03.2017 r. [dostęp 28.03.2017 r.] (pol.).
- Była Odratrans, jest OT Logistics. Żegluga śródlądowa, 15.05.2012 r. [dostęp 31.03.2019 r.]
- OT Logistics. otlogistics.com.pl, 02.06.2013 r. [dostęp 02.06.2013 r.] (pol.).
- Home, „Spedycja i transport morski, lotniczy – Sealand”, 02.06.2013 r. [dostęp 10.08.2017 r.] (pol.).
- Home – C.HARTWIG Gdynia S.A. – spedycja morska, międzynarodowa, transport lotniczy, drogowy [online], chg.pl [dostęp 10.08.2017 r.] (pol.).
- OT Rail Sp. z o.o. | Przewozy kolejowe [online], otrail.pl [dostęp 10.08.2017 r.] (pol.).
- OT Logistics nabyła Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia za 57,83 mln zł [online], Forsal.pl, 26.06.2014 r. [dostęp 24.09.2021 r.]
- 200 Największych Polskich Firm 2017 [online], Rankingi Wprost [dostęp 10.08.2017 r.] (pol.).
- Kolej Bałtycka [online], kolejbaltycka.pl [dostęp 10.08.2017 r.] (pol.).
- Strona www OT Logistics S.A.. marzec 2017 r. [dostęp 27.03.2017 r.] (pol.).
- OT Logistics. otlogistics.com.pl, 02.08.2015 r. [dostęp 04.08.2015 r.] (pol.).
- Janusz Fąfara: 63 lata ŻnO – cz. II. zegluga.wroclaw.pl, 18.10.2008 r. [dostęp 02.06.2013 r.]
- Janusz Fąfara: 63 lata ŻnO – lata 70. zegluga.wroclaw.pl, 18.02.2009 r. [dostęp 09.09.2013 r.]
- Janusz Fąfara: 63 lata ŻnO – lata 60-te. zegluga.wroclaw.pl, 01.12.2008 r. [dostęp 16.06.2013 r.]
- Dobra wiadomość: Odratrans wybiera Szczecin. szczecin.gazeta.pl, 13.07.2010 r. [dostęp 02.06.2013 r.]
- Włodzimierz Rydzkowski, Krystyna Wojewódzka-Król (red.): Transport, Warszawa 2007 r., s. 125, ISBN 978-83-01-14260-5.
- OT Logistics: Sprawozdanie Zarządu z działalności OT LOGISTICS S.A. – raport roczny za okres od dnia 01.01.2012 do dnia 31.12.2012 roku. Szczecin 2013 r.
- 65 LAT ODRATRANS 1946-2011. gospodarkamorska.pl, 03.10.2011 r. [dostęp 02.06.2013 r.] (pol.).
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Polmos Szczecin | Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie” | Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinie | Home.pl | Selfa Grzejnictwo Elektryczne | Tramwaje Szczecińskie | Wydawnictwo Triglav | Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie | Euroafrica Linie Żeglugowe | Polska Żegluga Morska | Kolej Bałtycka | Cefarm Szczecin | ST3 Offshore | Unizeto | Yara Poland | Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” | Radio Szczecin Extra | LendiOceń: OT Logistics