UWAGA! Dołącz do nowej grupy Szczecin - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Ostrów Brdowski


Ostrów Brdowski, znany również pod innymi nazwami jak Wyspa Okrętowa czy Wyspa Okrętowa Dolna, jest to fascynująca wyspa rzeczna znajdująca się w Szczecinie.

Warto zaznaczyć, że do 1945 roku wyspa ta nosiła niemiecką nazwę Patmosinsel, a obecnie jest utożsamiana z obiektami przemysłowymi, które ją zabudowują.

Nazwa

Po zakończeniu II wojny światowej, obszar ten zyskał miano Wyspy Okrętowej lub Dolnej Okrętowej, co sprawiło, że jego oficjalna nazwa, czyli Ostrów Brdowski, była niemal nieznana w szerszym kontekście. W wyniku ponownego połączenia tej wyspy z wyspą Gryfia, które miało miejsce w latach 70. XX wieku, grobla zamykająca wschodnie ujście Przekopu Brdowskiego (z 1931 roku) łączyła oba obszary. Dodatkowo, ze względu na bliskie położenie, nazwa Przekopu Mieleńskiego często odnosi się również do wyspy Ostrów Brdowski, co prowadzi do postrzegania obu wysp jako jednej całości.

Położenie

Wyspa znajduje się na obszarze Drzetowo-Grabowo. Z zachodniej strony Ostrów Brdowski jest otoczona przez wodne przestrzenie Odry, natomiast od wschodu graniczy z wodami Przekopu Mieleńskiego. Południowa część wyspy stykająca się z Przekopem Brdowskim oddziela ją od usytuowanej na południe wyspy Gryfia. Gryfia jest z Ostrów Brdowskim połączona jedynie poprzez wąską groblę, która służy jako ścieżka komunikacyjna.

Historia

W początkowych latach XX wieku Ostrów Brdowski był częścią Ostrowa Grabowskiego. Jego status jako samodzielnej wyspy zmienił się na skutek wykopania dwóch istotnych przekopów, mianowicie Przekopu Mieleńskiego w latach 1927-1929 oraz Przekopu Brdowskiego w roku 1931. W latach siedemdziesiątych XX wieku budowa grobli komunikacyjnej połączyła Ostrów Brdowski z wyspą Gryfia.

Wszystko zaczęło się od przemysłowego zagospodarowania Ostrowa Brdowskiego, które miało swój początek na przełomie XIX i XX wieku. Na tym terenie uruchomiono zakład do przerobu węgla antracytowego, znany jako brykietownia. Oprócz tego, w 1877 roku postawiono ośrodek żeglarski, a niektóre obszary zajęła stocznia „Vulkan”.

Jednakże zniszczenia wojenne w trakcie II wojny światowej doprowadziły do tego, że przez wiele lat, aż do lat siedemdziesiątych XX wieku, teren wyspy pozostawał nieaktywny zarówno gospodarczo, jak i turystycznie. Nowy impuls do rozwoju przyniosło ulokowanie na sąsiedniej wyspie Gryfia Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”, której rozwój także przyczynił się do połączenia tej wyspy z Ostrowem Brdowskim.

Na północnym krańcu Ostrowa Brdowskiego wybudowano największy dok pływający stoczni „Gryfia” o imponującej nośności 17 000 ton, co umożliwiło dokowanie statków o wyporności do 40 000 DWT. W grudniu 2013 roku zainaugurowano budowę wytwórni fundamentów do morskich farm wiatrowych – ST3 Offshore.

W roku 2015 zakończono budowę Mostu Brdowskiego, który stworzył nowe połączenie między Ostrów Brdowski a wyspą Gryfią a lądem stałym. W fabryce zainstalowano jedną z najwyższych suwnic w Europie, osiągającą 120 m wysokości i udźwig 1400 ton. Niestety, w 2020 roku sąd ogłosił upadłość firmy, a most przeszedł na własność miasta Szczecin.

Przypisy

  1. Prezentacja Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A. Szczecin, Świnoujście [online], www.msrgryfia.pl [dostęp 15.07.2021 r.]
  2. Miasto przejmie most Brdowski [online], 24kurier.pl [dostęp 15.07.2021 r.]
  3. O nas - ST³ Offshore [online], st3-offshore.com [dostęp 15.07.2021 r.]
  4. Postanowieniem Sądu Rejonowego Szczecin-Centrum w Szczecinie [online], ST³ Offshore [dostęp 15.07.2021 r.]
  5. a b c d e f g h i j TadeuszT. Białecki TadeuszT., Encyklopedia Szczecina (tom I), Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, 1999 r., ISBN 83-87341-45-2

Oceń: Ostrów Brdowski

Średnia ocena:4.84 Liczba ocen:19