Zbigniew Bagiński, urodzony 19 stycznia 1949 roku w Szczecinie, to postać, która na trwałe wpisała się w historię polskiej muzyki. Jego życie zakończyło się 24 sierpnia 2024 roku w Warszawie, przy czym pozostawił po sobie istotny wkład jako kompozytor oraz pedagog.
W dorobku artystycznym Bagińskiego można dostrzec znaczący wpływ na rozwój polskiej kultury muzycznej, przez co stał się inspiracją dla wielu pokoleń wykonawców i uczniów.
Życiorys
Zbigniew Bagiński, utalentowany kompozytor, rozpoczął swoją edukację muzyczną w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, gdzie w latach 1967–1972 studiował kompozycję pod czujnym okiem Tadeusza Paciorkiewicza. Po zakończeniu nauki, w okresie 1973–1974, współpracował z Instytutem Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, co z pewnością przyczyniło się do dalszego rozwoju jego kariery. W 1989 roku objął prowadzenie klasy kompozycji w Akademii Muzycznej w Warszawie, a także nawiązał współpracę z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną. W latach 1989–1999 pełnił rolę sekretarza generalnego Związku Kompozytorów Polskich, a następnie, w latach 2001-2011, objął stanowisko prezesa warszawskiego oddziału ZKP. Jego dorobek artystyczny obejmuje między innymi stworzenie Hejnału Zamku Królewskiego w Warszawie, melodii, która powstała na podstawie motywów „Warszawianki” oraz „Marszu Mokotowa”. Warto zaznaczyć, że w 2008 roku uchwałą Rady Warszawy, melodia ta została ustanowiona Hejnałem Warszawy, co świadczy o jego znaczeniu dla kultury stolicy.
Nagrody i odznaczenia
Zbigniew Bagiński jest uznawanym kompozytorem, który zdobył wiele nagród i wyróżnień w swojej muzycznej karierze. Jego twórczość została doceniona zarówno w Polsce, jak i na międzynarodowej scenie muzycznej.
- W 1973 roku otrzymał wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich za utwór Wyprawy na drugą stronę na flet, fortepian i tam-tam, gdzie jego prace były zainspirowane m.in. twórczością Tadeusza Bairda,
- W 1992 roku zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Kijowie za swoje dzieło Threnody na orkiestrę symfoniczną i chór mieszany,
- W 1995 roku zajął I miejsce w konkursie, który był organizowany z okazji 50-lecia Związku Kompozytorów Polskich za Małą symfonię elegijną,
- W 2006 roku przyznano mu coroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich,
- W 2015 roku uhonorowano go Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis.”
Te osiągnięcia świadczą o jego znaczącej pozycji w polskiej muzyce współczesnej.
Kompozycje
Oto zbiór kompozycji Zbigniewa Bagińskiego, które ukazują jego bogate dorobek artystyczny i różnorodność stylów muzycznych, które wykorzystał w swoich dziełach:
- Rubajaty Omara Chajjama, na baryton i zespół instrumentalny (1971),
- Miscellanea, na fortepian (1972),
- muzyka symfoniczna (1972),
- Wyprawy na drugą stronę, na flet, fortepian i tam-tam (1973),
- Acho, na organy (1974),
- Refrain, na 2 fortepiany (1975),
- Concerto 26 na orkiestrę kameralną (1978),
- Triad, na orkiestrę symfoniczną (1981),
- Hawaiian songs, dla 4 perkusistów (1981),
- Dwa utwory z łącznikiem, na flet altowy, klarnet, klawesyn i kwartet smyczkowy (1983),
- Trio z KODĄ. Hommage a Brahms, na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1983),
- Menażeria czyli wybryk słonia, musical dla dzieci do libretta kompozytora według Stanisława Ignacego Witkiewicza (1983),
- Solo, Duo, Trio, na obój, klarnet i fagot (1984),
- Sinfonia Notturna (1984),
- Koncert na klawesyn i orkiestrę (1985),
- Versus, do tekstu bez tytułu Zbigniewa Herberta, na baryton i zespół kameralny (1985),
- Oh, sweet baroque!, suita na orkiestrę smyczkową (1985),
- Solo III, na kontrabas solo (1985),
- II kwartet smyczkowy (1986),
- Credo, dla 7 wykonawców (1986),
- Wariant podwójny, na organy i perkusję (1987),
- Kanony, scherza, epigramaty…, dla 13 (12) wykonawców (1987),
- G.P.P. FOR 7, na flet, skrzypce, perkusję i klawesyn (1987),
- Symfonia w siedmiu odsłonach (1988),
- Inventores rerum, na chór mieszany a cappella (1988),
- A. D. 1988, na fortepian (1988),
- Nokturn – kołysanka, dla 12 muzyków (1989),
- Kwartet fortepianowy (1990),
- Growth, na orkiestrę (1990),
- Blanc et noir, na gitarę (1990),
- III kwartet smyczkowy (1991),
- Solo IV, na wiolonczelę (1991),
- Choreae vulgares, „rzecz na głosy męskie (i nie tylko)”, do fragmentów Trans-Atlantyku Witolda Gombrowicza (1992),
- Threnody, na orkiestrę symfoniczną i chór mieszany (1992),
- Msza na chór mieszany a cappella (1993),
- Mała symfonia elegijna (1995),
- Koncert fortepianowy (1995),
- Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1995),
- Hejnał warszawski w Warszawie (1995),
- Ogród Armidy, na klarnet, róg i kwintet smyczkowy (1996),
- Cake-walk, rondo na fortepian na 4 ręce (1996),
- kwintet fletowy (1998),
- Dwa tańce, na orkiestrę smyczkową (1998),
- Liber belli et pacis, kantata na baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1999),
- Trzy utwory na orkiestrę smyczkową (2002).
Przypisy
- Zmarł kompozytor prof. Zbigniew Bagiński, autor hejnału Zamku Królewskiego w Warszawie [online], wnp.pl [dostęp 26.08.2024 r.]
- BIP Warszawa - oficjalny portal stolicy Polski [online], bip.warszawa.pl [dostęp 27.08.2024 r.]
- a b c d Zbigniew Bagiński [online], culture.pl, 15.09.2020 r. [dostęp 26.08.2024 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Michał Martyniuk | Angelika Markul | Inka Dowlasz | Andrzej S. Grabowski | Carl Teike | Mikołaj Obrycki | Mirosława Jarmołowicz | Miłosz Wośko | Robert Eduard Prutz | Andrzej Winnicki | Aldona Kopkiewicz | Jan Waraczewski | Anna Bernat (poetka) | Michał Partyka | Olga Adamska | Michał Łukaszewicz | Agnieszka Wiktorowska-Chmielewska | Zbigniew Kozub | Anna Cieślak | Lidia StanisławskaOceń: Zbigniew Bagiński