Dąbie (zajezdnia autobusowa)


Dąbie to jedna z czterech zajezdni odpowiedzialnych za obsługę miejskich autobusów w Szczecinie. Jej funkcjonowanie jest kluczowe dla transportu publicznego w tym regionie, zapewniając mieszkańcom wygodny dostęp do komunikacji.

Zajezdnia ta jest częścią Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”, co podkreśla jej znaczenie w strukturze komunikacyjnej miasta. Położona jest w dogodnej lokalizacji przy ul. Andrzeja Struga 10 na osiedlu Dąbie, co ułatwia dostęp do jej usług.

Historia

„Otwarcie zajezdni autobusowej przy ulicy Struga miało miejsce w 1978 roku. Nowa inwestycja znacząco odciążyłazajezdnię Klonowica, która wcześniej obsługiwała linie na Prawobrzeżu Szczecina. Obciążenie tej zajezdni spowodowane było długimi dojazdami autobusów do miejscowości, co nie sprzyjało efektywności transportu. W ramach budowy, poza halą postojową, powstały także warsztaty, myjnia, biurowce, magazyny, stacja paliw, stołówka oraz przychodnia lekarska przeznaczona dla pracowników.

Na dzień 1 listopada 1999 roku, z Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego Szczecin, wydzielono nową jednostkę, którą zostało Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie” wraz z jej zajezdnią. To ważne wydarzenie w historii komunikacji miejskiej w Szczecinie, które miało na celu ulepszenie i usprawnienie transportu publicznego w regionie.

Tabor

Współcześnie

W dzisiejszych czasach tabor autobusowy zajezdni w Dąbiu jest zróżnicowany i nowoczesny. Można w nim dostrzec szereg pojazdów, które w znacznym stopniu przyczyniają się do jakości transportu publicznego. Ich liczba oraz różnorodność modeli odzwierciedlają potrzeby komunikacyjne mieszkańców.

ObrazekModelIlośćRok rozpoczęcia użytkowania
_Mercedes Benz O530 Citaro FL22021
_Mercedes Benz O530G Citaro52014
_Mercedes Benz O530G Citaro FL152020
_Solaris Urbino 12 III152008
_Solaris Urbino 12 IV152017
_Solaris Urbino 12 III Hybrid12013
_Solaris Urbino 18 III402009
_Solaris Urbino 18 IV122017
_Solaris Urbino 18,75 III12013
Całkowita ilość:_108_

Wszystkie autobusy są starannie dobrane, aby sprostać wymaganiom. Zastosowane technologie oraz standardy komfortu stają się coraz wyższe, co znacznie podnosi komfort podróży.

Dawniej

W minionych czasach tabor autobusowy był znacznie różny od dzisiejszego. Większość pojazdów charakteryzowała się prostszą konstrukcją i mniejszą ilością funkcji. Z perspektywy czasu możemy zauważyć, jak wiele się zmieniło.

ObrazekNazwa modeluRok produkcji
_Autosan H6-201996
_Ikarus 280.261981-1984, 1989-1992
_Jelcz 120MM/11996, 1997
_Jelcz L111989
_Jelcz M111985-1990
_Jelcz M121M1996
_MAN NG2621997, 1998
_MAN NG2721992-1994, 1997
_MAN NG3121995, 1998
_MAN NG3132001, 2003
_MAN NG313 Lion’s City G2006
_MAN NL2021992, 1993
_MAN NL2221995
_MAN NL2232002
_MAN NL2521995
_MAN NL2621996, 1997, 1999, 2000
_MAN NL2632001
_MAN NL3132004
_MAN NL363 Lion’s City2005
_Mercedes-Benz O530 Citaro2003, 2004, 2005
_Neoplan N4011NF1997, 1998
_Neoplan N44112004
_Solaris Urbino 12 II2004, 2005
_Volvo 77002006
_Volvo 7700A2007
_Volvo B10MA1998

Warto przypomnieć sobie niektóre z tych modeli, które przed laty służyły pasażerom w Dąbiu. To nie tylko historia, ale także znakomity przykład, jak technologia ewoluuje z biegiem czasu, zmieniając oblicze transportu publicznego.

Przypisy

  1. Tabor autobusowy | Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie” Sp. z o.o. [dostęp 19.05.2024 r.]
  2. a b JanuszJ. Światowy JanuszJ., Zajezdnia autobusowa „Dąbie” na ulicy Struga [online], www.swiatowy.org [dostęp 19.05.2024 r.]
  3. O firmie | Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie” Sp. z o.o. [online], spad.szczecin.pl [dostęp 19.05.2024 r.]

Oceń: Dąbie (zajezdnia autobusowa)

Średnia ocena:4.67 Liczba ocen:8