Pogodno (zajezdnia tramwajowa)


Zajezdnia tramwajowa Pogodno, znana również jako Strassenbahnhof West w latach 1938–1945, funkcjonowała w Szczecinie jako ważny węzeł komunikacyjny.

Obiekt ten jest zlokalizowany przy alei Wojska Polskiego 200, w obrębie osiedla Zawadzkiego-Klonowica, w malowniczej dzielnicy Zachód.

Historia tej zajezdni jest nie tylko interesującym fragmentem lokalnej kultury transportowej, ale także wyrazem dynamicznych zmian, jakie zaszły w Szczecinie w XX wieku.

Historia

Historia zajezdni tramwajowej w Pogodno sięga 22 września 1938 roku, kiedy to otwarto ją jako piątą w zasadzie tego typu inwestycję w Szczecinie. Wówczas obiekt dysponował 16 kanałami przeglądowymi oraz był w stanie pomieścić do 80 jednostek taborowych. Znajduje się w prestiżowej dzielnicy miasta, która została przyłączona do Szczecina w 1911 roku, co zasługuje na uwagę, ponieważ było to możliwe dzięki staraniom ówczesnego nadburmistrza, Friedricha Ackermanna.

W sierpniu 1973 roku rozpoczęły się prace nad przebudową i modernizacją tej zajezdni, a zakończono je dopiero w grudniu 1983 roku. W ramach tych działań wybudowano nową halę obsługi codziennej tramwajów wzdłuż północno-zachodniej ściany istniejącej hali remontowo-postojowej. Prace te zostały dostosowane do potokowego systemu obsługi nowoczesnych wagonów tramwajowych, takich jak Konstal 102Na oraz Konstal 105N.

Modernizacji poddano również istniejącą halę, zostając przekształconą z czołowej na potokową, co umożliwiło podział przestrzeni na różnorodne funkcje, w tym remonty wagonów tramwajowych. Dostosowano w niej 5 kanałów do napraw nowoczesnego taboru, a także wyposażono je w podnośniki hydrauliczne, ułatwiające dostęp do pudła wagonów, oraz zapadnię do zestawów kołowych. W wyniku remontów zwiększono powierzchnię warsztatów naprawczych oraz pomieszczeń pomocniczych.

W trakcie przebudowy w hali remontowo-postojowej usunięto bramy, co poprawiło dostępność i stworzyło więcej przestrzeni dla postoju wagonów. Wraz z wprowadzeniem nowego taboru tramwajowego, jak w przypadku Konstali 105N, konieczne były zmiany projektowe, co delikatnie zwiększyło koszty inwestycji. Finalnie po modernizacji, zajezdnia była w stanie obsługiwać 150 jednostek taborowych, stając się unikalną w Szczecinie zajezdnią przelotową, odpowiednio przystosowaną do wymagających standardów pracy.

Od lat 60. zajezdnia stała się miejscem stacjonowania najnowszego taboru tramwajowego, w tym 30 wagonów 102Na, które znajdowały się tu aż do momentu ich wysłania na remont do Krakowa. Do 1991 roku również rodzina wagonów 105N miała tu monopol. W Pogodno funkcjonowały również nowoczesne, jak na tamte czasy, wagony 105N2k/2000 oraz zabytkowy tramwaj, znany jako Bremen, oraz historyczny tramwaj N 167.

Po zamknięciu zajezdni Niemierzyn 1 października 2004 roku, również wagony 102Na powróciły na teren zajezdni Pogodno. W październiku 2006 roku zajezdnia stała się nowym domem dla wagonów Tatra KT4Dt sprowadzonych z Berlina. W historii zajezdni, 13 listopada 2010 roku, przybył tu pierwszy wagon Pesa Swing 120NaS, który otrzymał numer 801. Wyjątkowo, 1 lutego 2011 roku, wagon ten zadebiutował na liniach tramwajowych 7 i 9.

Pogodno dysponuje 15 torami postojowymi w hali, jednym zewnętrznym przelotowym, oraz trzema torami wjazdowymi, z których dwa znajdują się w dobudowanej hali, gdzie dokonuje się stanu technicznego taboru oraz przeprowadza się mniejsze naprawy. Za halą rozciąga się duży plac, na którym tramwaje powracające z miasta zawracają na jeden z torów prowadzących z powrotem do metropolii. Tuż obok zajezdni znajdują się dwa niewielkie budynki: jeden przeznaczony na mieszkanie, drugi jako zaplecze dla motorniczych, dyspozytornia oraz pomieszczenia administracyjne.

Tabor

W zajezdni tramwajowej Pogodno aktualnie można spotkać różnorodne modele tramwajów. Ich różnorodność świadczy o długiej historii oraz nowoczesnym podejściu do transportu miejskiego.

Obecnie w zajezdni stacjonują tramwaje następujących typów:

RodzajRok produkcjiIlośćNumery inwentarzowe
Konstal 105N1978, 19792701, 720
Tatra KT4Dt1983, 1985–198773101–173
Tatra T6A2D1988, 1989, 199112223–228, 231–235, 238
Pesa Swing 120NaS2010, 20116801–806
Pesa Swing 120NaS22013, 201422807–828
Moderus Beta MF15AC20142601, 602
Moderus Beta MF25AC20182603, 604
Moderus Beta MF29ACBD20202621, 622

Obsługiwane linie

Zajezdnia jest odpowiedzialna za obsługę kilku linii tramwajowych, co zapewnia sprawne funkcjonowanie komunikacji w mieście. Wśród obsługiwanych linii znajdują się:

  • 1,
  • 2,
  • 3,
  • 4,
  • 5,
  • 7,
  • 8,
  • 9,
  • 10,
  • 12.

Przypisy

  1. Encyklopedia: Moderus Beta MF 25 AC - Komunikacja Miejska Szczecin. [zarchiwizowane 22.07.2019 r.]
  2. a b RemigiuszR. Grochowiak RemigiuszR., MirosławM. Janiak MirosławM., Tramwaje w Szczecinie: 1897-1945, wyd. 1, Poznań: KOLPRESS, 2019, s. 365, ISBN 978-83-943075-7-8, OCLC 1126644897 [dostęp 31.01.2021 r.]
  3. Encyklopedia: Moderus Beta MF 15 AC - Komunikacja Miejska Szczecin. [zarchiwizowane]
  4. Encyklopedia: Pesa 120NaS2 – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
  5. Encyklopedia: Pesa 120NaS – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
  6. Encyklopedia: Tatra T6A2D – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
  7. Encyklopedia: Tatra KT4Dt – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]

Oceń: Pogodno (zajezdnia tramwajowa)

Średnia ocena:4.63 Liczba ocen:14