Zajezdnia tramwajowa Pogodno, znana również jako Strassenbahnhof West w latach 1938–1945, funkcjonowała w Szczecinie jako ważny węzeł komunikacyjny.
Obiekt ten jest zlokalizowany przy alei Wojska Polskiego 200, w obrębie osiedla Zawadzkiego-Klonowica, w malowniczej dzielnicy Zachód.
Historia tej zajezdni jest nie tylko interesującym fragmentem lokalnej kultury transportowej, ale także wyrazem dynamicznych zmian, jakie zaszły w Szczecinie w XX wieku.
Historia
Historia zajezdni tramwajowej w Pogodno sięga 22 września 1938 roku, kiedy to otwarto ją jako piątą w zasadzie tego typu inwestycję w Szczecinie. Wówczas obiekt dysponował 16 kanałami przeglądowymi oraz był w stanie pomieścić do 80 jednostek taborowych. Znajduje się w prestiżowej dzielnicy miasta, która została przyłączona do Szczecina w 1911 roku, co zasługuje na uwagę, ponieważ było to możliwe dzięki staraniom ówczesnego nadburmistrza, Friedricha Ackermanna.
W sierpniu 1973 roku rozpoczęły się prace nad przebudową i modernizacją tej zajezdni, a zakończono je dopiero w grudniu 1983 roku. W ramach tych działań wybudowano nową halę obsługi codziennej tramwajów wzdłuż północno-zachodniej ściany istniejącej hali remontowo-postojowej. Prace te zostały dostosowane do potokowego systemu obsługi nowoczesnych wagonów tramwajowych, takich jak Konstal 102Na oraz Konstal 105N.
Modernizacji poddano również istniejącą halę, zostając przekształconą z czołowej na potokową, co umożliwiło podział przestrzeni na różnorodne funkcje, w tym remonty wagonów tramwajowych. Dostosowano w niej 5 kanałów do napraw nowoczesnego taboru, a także wyposażono je w podnośniki hydrauliczne, ułatwiające dostęp do pudła wagonów, oraz zapadnię do zestawów kołowych. W wyniku remontów zwiększono powierzchnię warsztatów naprawczych oraz pomieszczeń pomocniczych.
W trakcie przebudowy w hali remontowo-postojowej usunięto bramy, co poprawiło dostępność i stworzyło więcej przestrzeni dla postoju wagonów. Wraz z wprowadzeniem nowego taboru tramwajowego, jak w przypadku Konstali 105N, konieczne były zmiany projektowe, co delikatnie zwiększyło koszty inwestycji. Finalnie po modernizacji, zajezdnia była w stanie obsługiwać 150 jednostek taborowych, stając się unikalną w Szczecinie zajezdnią przelotową, odpowiednio przystosowaną do wymagających standardów pracy.
Od lat 60. zajezdnia stała się miejscem stacjonowania najnowszego taboru tramwajowego, w tym 30 wagonów 102Na, które znajdowały się tu aż do momentu ich wysłania na remont do Krakowa. Do 1991 roku również rodzina wagonów 105N miała tu monopol. W Pogodno funkcjonowały również nowoczesne, jak na tamte czasy, wagony 105N2k/2000 oraz zabytkowy tramwaj, znany jako Bremen, oraz historyczny tramwaj N 167.
Po zamknięciu zajezdni Niemierzyn 1 października 2004 roku, również wagony 102Na powróciły na teren zajezdni Pogodno. W październiku 2006 roku zajezdnia stała się nowym domem dla wagonów Tatra KT4Dt sprowadzonych z Berlina. W historii zajezdni, 13 listopada 2010 roku, przybył tu pierwszy wagon Pesa Swing 120NaS, który otrzymał numer 801. Wyjątkowo, 1 lutego 2011 roku, wagon ten zadebiutował na liniach tramwajowych 7 i 9.
Pogodno dysponuje 15 torami postojowymi w hali, jednym zewnętrznym przelotowym, oraz trzema torami wjazdowymi, z których dwa znajdują się w dobudowanej hali, gdzie dokonuje się stanu technicznego taboru oraz przeprowadza się mniejsze naprawy. Za halą rozciąga się duży plac, na którym tramwaje powracające z miasta zawracają na jeden z torów prowadzących z powrotem do metropolii. Tuż obok zajezdni znajdują się dwa niewielkie budynki: jeden przeznaczony na mieszkanie, drugi jako zaplecze dla motorniczych, dyspozytornia oraz pomieszczenia administracyjne.
Tabor
W zajezdni tramwajowej Pogodno aktualnie można spotkać różnorodne modele tramwajów. Ich różnorodność świadczy o długiej historii oraz nowoczesnym podejściu do transportu miejskiego.
Obecnie w zajezdni stacjonują tramwaje następujących typów:
Rodzaj | Rok produkcji | Ilość | Numery inwentarzowe |
---|---|---|---|
Konstal 105N | 1978, 1979 | 2 | 701, 720 |
Tatra KT4Dt | 1983, 1985–1987 | 73 | 101–173 |
Tatra T6A2D | 1988, 1989, 1991 | 12 | 223–228, 231–235, 238 |
Pesa Swing 120NaS | 2010, 2011 | 6 | 801–806 |
Pesa Swing 120NaS2 | 2013, 2014 | 22 | 807–828 |
Moderus Beta MF15AC | 2014 | 2 | 601, 602 |
Moderus Beta MF25AC | 2018 | 2 | 603, 604 |
Moderus Beta MF29ACBD | 2020 | 2 | 621, 622 |
Obsługiwane linie
Zajezdnia jest odpowiedzialna za obsługę kilku linii tramwajowych, co zapewnia sprawne funkcjonowanie komunikacji w mieście. Wśród obsługiwanych linii znajdują się:
- 1,
- 2,
- 3,
- 4,
- 5,
- 7,
- 8,
- 9,
- 10,
- 12.
Przypisy
- Encyklopedia: Moderus Beta MF 25 AC - Komunikacja Miejska Szczecin. [zarchiwizowane 22.07.2019 r.]
- a b RemigiuszR. Grochowiak RemigiuszR., MirosławM. Janiak MirosławM., Tramwaje w Szczecinie: 1897-1945, wyd. 1, Poznań: KOLPRESS, 2019, s. 365, ISBN 978-83-943075-7-8, OCLC 1126644897 [dostęp 31.01.2021 r.]
- Encyklopedia: Moderus Beta MF 15 AC - Komunikacja Miejska Szczecin. [zarchiwizowane]
- Encyklopedia: Pesa 120NaS2 – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
- Encyklopedia: Pesa 120NaS – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
- Encyklopedia: Tatra T6A2D – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
- Encyklopedia: Tatra KT4Dt – Komunikacja Miejska Szczecin [online], www.mkm.szczecin.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Budynki przemysłowe i magazynowe":
Stara Rzeźnia w Szczecinie | Klonowica (zajezdnia autobusowa) | Bosman Browar Szczecin | Fabryka Mechanizmów Samochodowych „Polmo” | Fabryka Papieru „Szczecin-Skolwin” | Budynek przy ul. Świętego Ducha 4 w Szczecinie | Elektrownia Pomorzany | Elektrownia Szczecin | Dąbie (zajezdnia autobusowa)Oceń: Pogodno (zajezdnia tramwajowa)