Klonowica (zajezdnia autobusowa)


Klonowica to jedna z kluczowych zajezdni autobusowych, która obsługuje system komunikacji miejskiej w Szczecinie. Zajezdnia ta należy do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”, co podkreśla jej znaczenie w organizacji transportu w tym regionie.

Położona przy ulicy Sebastiana Klonowica 3c, w obrębie osiedla Zawadzkiego-Klonowica, zajezdnia znajduje się w bliskim sąsiedztwie Tramwajów Szczecińskich, co ułatwia integrację różnych środków transportu w mieście.

Na dzień lipca 2024 roku, w zajezdni Klonowica stacjonuje aż 105 autobusów, co świadczy o dużej skali działalności oraz zdolności do obsługiwania potrzeby lokalnego transportu publicznego.

Historia

W 1959 roku na ulicy Klonowica rozpoczęto nową epokę dla komunikacji miejskiej, przenosząc autobusy z dotychczasowego parkingu, który współdzieliły z tramwajami w zajezdni przy ulicy Kolumba. Z myślą o nowym miejscu zbudowano prowizoryczne baraki, które spełniały funkcje biurowe oraz techniczne, a także urządzono stację benzynową, co znacznie ułatwiło obsługę pojazdów.

W tym samym czasie podjęto decyzję o budowie stałego obiektu, który miałby służyć jako zajezdnia autobusowa oraz warsztaty dla tramwajów. Realizacja tego projektu, który pochłonął 83,5 miliona złotych, zakończyła się w 1965 roku, jednak ze względu na wykryte wady konstrukcyjne, obiekt został oddany do użytku dopiero dwa lata później, w 1967 roku.

W latach 1991–1992 obok istniejącej zajezdni, w ramach modernizacji infrastruktury, powstał nowoczesny, dwupiętrowy budynek dyspozytorni, co wprowadziło nową jakość w zarządzaniu flotą.

Na początku listopada 1999 roku w ramach reorganizacji struktury Miejskiego Zakładu Komunikacji Szczecin, utworzono Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica”. Zajezdnia autobusowa Klonowica przeszła wówczas pod nową administrację, co umocniło jej znaczenie w systemie komunikacji.

Wrzesień 2021 roku przyniósł zakończenie istotnej przebudowy zajezdni, która obejmowała budowę nowoczesnej stacji ładowania z miejscami dla sześciu autobusów elektrycznych oraz stacji transformatorowej, która zasilająca te innowacyjne rozwiązania. Całkowity koszt wykonania tych prac wyniósł 1 646 392,46 zł.

Tabor

Współcześnie

Obecny tabor autobusowy w K zajezdni autobusowej można scharakteryzować jako nowoczesny oraz różnorodny. W jego skład wchodzą pojazdy, które spełniają współczesne standardy ekologiczne oraz komfortowe dla pasażerów.

ZdjęcieModelIlośćRok produkcji
_Solaris Urbino 10 III42010, 2012
_MAN NL273 Lion’s City12007
_MAN NG363 Lion’s City G32007

Solaris Urbino 12 III282005, 2006, 2009, 2011, 2012
_Solaris Urbino 12 IV Hybrid82018
_Solaris Urbino 12 IV Electric62022
_Solaris Urbino 18 III342008–2012, 2015
_Solaris Urbino 18 IV32019
_Solaris Urbino 18 IV Hybrid82018
_Solaris Urbino 18 IV Electric102021, 2024
Razem:105_

W zestawionej tabeli znajdują się szczegółowe informacje na temat liczby oraz modeli autobusów, które aktualnie są dostępne w zajezdni, wskazując także lata ich produkcji. Daje to obraz zarówno liczby pojazdów, jak i ich technologicznego zaawansowania.

Dawniej

Historia taboru autobusowego w tej zajezdni sięga wielu lat wstecz i obejmuje wiele różnych modeli, które były używane w przeszłości. Wiele z nich miało znaczący wpływ na rozwój transportu publicznego w regionie.

ObrazekNazwa modeluOkres produkcji
_Ikarus 280.261981–1984, 1989–1992
_Jelcz M111985–1990
_Jelcz L11/21989
_MAN NG2721992
_Jelcz 120M1994
_MAN NL2021994
_Volvo B10MA1994, 1995
_Autosan H6-201996, 1997
_Volvo B10L-SN121997
_MAN NL2621997, 1998, 2000
_MAN NG3632002
_MAN NL2632002, 2003
_MAN NL2832004
_MAN NL283-10,5 Lion’s City M2005
_MAN NG313 Lion’s City G2005, 2006
_MAN NM283 Lion’s City M2006

W tabeli przedstawione są modele autobusów, które były eksploatowane w różnych okresach, ze szczególnym uwzględnieniem lat produkcji. Analiza tych danych pozwala lepiej zrozumieć ewolucję taboru autobusowego w zajezdni oraz postępujące zmiany w preferencjach dotyczących wyboru pojazdów.

Przypisy

  1. Kontakt | Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. [online], spak.pl [dostęp 17.05.2024 r.]
  2. Tabor | Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. [online], spak.pl [dostęp 17.05.2024 r.]
  3. JanuszJ. Światowy JanuszJ., Zajezdnia autobusowa „Klonowica” [online], www.swiatowy.org – Historia komunikacji miejskiej w Szczecinie [dostęp 17.05.2024 r.]
  4. JanuszJ. Światowy JanuszJ., Komunikacja miejska w 1999 roku [online], www.swiatowy.org – Historia komunikacji miejskiej w Szczecinie [dostęp 17.05.2024 r.]
  5. Szczecin. Zajezdnia Klonowica już z ładowarkami do elektrobusów [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 17.05.2024 r.]

Oceń: Klonowica (zajezdnia autobusowa)

Średnia ocena:4.86 Liczba ocen:19