Klonowica to jedna z kluczowych zajezdni autobusowych, która obsługuje system komunikacji miejskiej w Szczecinie. Zajezdnia ta należy do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”, co podkreśla jej znaczenie w organizacji transportu w tym regionie.
Położona przy ulicy Sebastiana Klonowica 3c, w obrębie osiedla Zawadzkiego-Klonowica, zajezdnia znajduje się w bliskim sąsiedztwie Tramwajów Szczecińskich, co ułatwia integrację różnych środków transportu w mieście.
Na dzień lipca 2024 roku, w zajezdni Klonowica stacjonuje aż 105 autobusów, co świadczy o dużej skali działalności oraz zdolności do obsługiwania potrzeby lokalnego transportu publicznego.
Historia
W 1959 roku na ulicy Klonowica rozpoczęto nową epokę dla komunikacji miejskiej, przenosząc autobusy z dotychczasowego parkingu, który współdzieliły z tramwajami w zajezdni przy ulicy Kolumba. Z myślą o nowym miejscu zbudowano prowizoryczne baraki, które spełniały funkcje biurowe oraz techniczne, a także urządzono stację benzynową, co znacznie ułatwiło obsługę pojazdów.
W tym samym czasie podjęto decyzję o budowie stałego obiektu, który miałby służyć jako zajezdnia autobusowa oraz warsztaty dla tramwajów. Realizacja tego projektu, który pochłonął 83,5 miliona złotych, zakończyła się w 1965 roku, jednak ze względu na wykryte wady konstrukcyjne, obiekt został oddany do użytku dopiero dwa lata później, w 1967 roku.
W latach 1991–1992 obok istniejącej zajezdni, w ramach modernizacji infrastruktury, powstał nowoczesny, dwupiętrowy budynek dyspozytorni, co wprowadziło nową jakość w zarządzaniu flotą.
Na początku listopada 1999 roku w ramach reorganizacji struktury Miejskiego Zakładu Komunikacji Szczecin, utworzono Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica”. Zajezdnia autobusowa Klonowica przeszła wówczas pod nową administrację, co umocniło jej znaczenie w systemie komunikacji.
Wrzesień 2021 roku przyniósł zakończenie istotnej przebudowy zajezdni, która obejmowała budowę nowoczesnej stacji ładowania z miejscami dla sześciu autobusów elektrycznych oraz stacji transformatorowej, która zasilająca te innowacyjne rozwiązania. Całkowity koszt wykonania tych prac wyniósł 1 646 392,46 zł.
Tabor
Współcześnie
Obecny tabor autobusowy w K zajezdni autobusowej można scharakteryzować jako nowoczesny oraz różnorodny. W jego skład wchodzą pojazdy, które spełniają współczesne standardy ekologiczne oraz komfortowe dla pasażerów.
Zdjęcie | Model | Ilość | Rok produkcji |
---|---|---|---|
_ | Solaris Urbino 10 III | 4 | 2010, 2012 |
_ | MAN NL273 Lion’s City | 1 | 2007 |
_ | MAN NG363 Lion’s City G | 3 | 2007 |
Solaris Urbino 12 III | 28 | 2005, 2006, 2009, 2011, 2012 | |
_ | Solaris Urbino 12 IV Hybrid | 8 | 2018 |
_ | Solaris Urbino 12 IV Electric | 6 | 2022 |
_ | Solaris Urbino 18 III | 34 | 2008–2012, 2015 |
_ | Solaris Urbino 18 IV | 3 | 2019 |
_ | Solaris Urbino 18 IV Hybrid | 8 | 2018 |
_ | Solaris Urbino 18 IV Electric | 10 | 2021, 2024 |
Razem: | 105 | _ |
W zestawionej tabeli znajdują się szczegółowe informacje na temat liczby oraz modeli autobusów, które aktualnie są dostępne w zajezdni, wskazując także lata ich produkcji. Daje to obraz zarówno liczby pojazdów, jak i ich technologicznego zaawansowania.
Dawniej
Historia taboru autobusowego w tej zajezdni sięga wielu lat wstecz i obejmuje wiele różnych modeli, które były używane w przeszłości. Wiele z nich miało znaczący wpływ na rozwój transportu publicznego w regionie.
Obrazek | Nazwa modelu | Okres produkcji |
---|---|---|
_ | Ikarus 280.26 | 1981–1984, 1989–1992 |
_ | Jelcz M11 | 1985–1990 |
_ | Jelcz L11/2 | 1989 |
_ | MAN NG272 | 1992 |
_ | Jelcz 120M | 1994 |
_ | MAN NL202 | 1994 |
_ | Volvo B10MA | 1994, 1995 |
_ | Autosan H6-20 | 1996, 1997 |
_ | Volvo B10L-SN12 | 1997 |
_ | MAN NL262 | 1997, 1998, 2000 |
_ | MAN NG363 | 2002 |
_ | MAN NL263 | 2002, 2003 |
_ | MAN NL283 | 2004 |
_ | MAN NL283-10,5 Lion’s City M | 2005 |
_ | MAN NG313 Lion’s City G | 2005, 2006 |
_ | MAN NM283 Lion’s City M | 2006 |
W tabeli przedstawione są modele autobusów, które były eksploatowane w różnych okresach, ze szczególnym uwzględnieniem lat produkcji. Analiza tych danych pozwala lepiej zrozumieć ewolucję taboru autobusowego w zajezdni oraz postępujące zmiany w preferencjach dotyczących wyboru pojazdów.
Przypisy
- Kontakt | Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. [online], spak.pl [dostęp 17.05.2024 r.]
- Tabor | Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. [online], spak.pl [dostęp 17.05.2024 r.]
- JanuszJ. Światowy JanuszJ., Zajezdnia autobusowa „Klonowica” [online], www.swiatowy.org – Historia komunikacji miejskiej w Szczecinie [dostęp 17.05.2024 r.]
- JanuszJ. Światowy JanuszJ., Komunikacja miejska w 1999 roku [online], www.swiatowy.org – Historia komunikacji miejskiej w Szczecinie [dostęp 17.05.2024 r.]
- Szczecin. Zajezdnia Klonowica już z ładowarkami do elektrobusów [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 17.05.2024 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Budynki przemysłowe i magazynowe":
Bosman Browar Szczecin | Fabryka Mechanizmów Samochodowych „Polmo” | Fabryka Papieru „Szczecin-Skolwin” | Budynek przy ul. Świętego Ducha 4 w Szczecinie | Elektrownia Pomorzany | Elektrownia Szczecin | Dąbie (zajezdnia autobusowa) | Pogodno (zajezdnia tramwajowa) | Stara Rzeźnia w SzczecinieOceń: Klonowica (zajezdnia autobusowa)