Aleja Niepodległości w Szczecinie


Aleja Niepodległości, znana wcześniej jako Paradeplatz, to istotny element przestrzeni miejskiej Szczecina. Położona jest w centralnej części miasta, w obszarze dzielnicy Śródmieście, co czyni ją często odwiedzanym miejscem zarówno przez mieszkańców, jak i turystów.

Administracyjnie aleja podlega osiedlu Stare Miasto, Centrum, jak również Nowe Miasto. Każda z tych lokalizacji wnosi swój unikalny charakter do tej historycznej alei.

Aleja Niepodległości jest przykładem miejsca, gdzie historia splata się z nowoczesnością, co przyciąga wielu odwiedzających.

Przebieg

Aleja Niepodległości w Szczecinie rozpoczyna swoją trasę na skrzyżowaniu z ulicami 3 Maja, Partyzantów oraz Dworcową, w obrębie osiedla Nowe Miasto. Po tym etapie przechodzi poprzez plac Brama Portowa zlokalizowany na osiedlu Centrum, gdzie następuje krzyżowanie z ulicą Stefana Wyszyńskiego. W końcowym etapie Aleja łączy się z placem Żołnierza Polskiego, przy którym spotyka się z ulicą Edmunda Bałuki. Jej północnym przedłużeniem jest aleja Wyzwolenia.

Historia

Przed II wojną światową

Plac Parad, który powstał na miejscu zlikwidowanych obwarowań miejskich, zyskał nową formę na początku XIX wieku. Utworzono tam przestronną aleję spacerową, którą obsadzono drzewami, co czyniło ją atrakcyjnym miejscem dla mieszkańców. Wschodnia pierzeja alei została zabudowana różnorodnymi budynkami, w tym domami handlowymi oraz kamienicami, które mieściły wiele lokali usługowych.

Na zachodniej stronie alei z kolei wzniesiono gmach Haus Ponath, znajdujący się na rogu z ulicą Edmunda Bałuki oraz zakład Herrenkleider-Fabrik „Odermark”. W 1895 roku powstał znany Pałac Ziemstwa Pomorskiego, a w 1905 roku zbudowano Pruską Pocztę Królewską. Niezwykle istotnym wydarzeniem było otwarcie w 1928 roku centrum handlowego Familien Kaufhaus, które stało się ważnym punktem na mapie handlowej miasta.

Okres powojenny

W wyniku bombardowań alianckich w latach 40. XX wieku, znaczna część zabudowy alei Niepodległości została doszczętnie zniszczona. Straty w infrastrukturze były ogromne — gruzów legły wszystkie przedwojenne kamienice i domy towarowe. W wyniku tych zniszczeń ucierpiał również gmach Pruskiej Poczty Królewskiej oraz centrum handlowe Familien Kaufhaus.

Na szczęście, ze wschodniej pierzei przetrwały tylko trzy budynki: kamienice nr 17 i 30 oraz stary dom towarowy braci Horst. W pobliżu zyskał nowe życie parterowy budynek baru „Extra”. Wolne przestrzenie zostały zagospodarowane, wznosząc nowe wielopiętrowe bloki z wielkiej płyty. Na rogu z pl. Brama Portowa pojawił się budynek dyspozytorni tramwajowej, znany jako „Grzybek”, wraz z kasami biletowymi. Zachodnia pierzeja przetrwała w niemal nietkniętym stanie, a na rogu z ul. Edmunda Bałuki, w niegdyś istniejącym Haus Ponath, od 1962 roku działał kombinat gastronomiczny „Kaskada”, który niestety spłonął w pożarze w 1981 roku.

Współczesność

W latach 2011–2012 wybudowano na narożniku alei z placem Brama Portowa nowoczesny biurowiec „Brama Portowa II”. W 2007 roku zlikwidowano „Grzybka” oraz budynek kas biletowych, a w ich miejsce, w latach 2011–2012, zbudowano biurowiec „Brama Portowa I”. Ponadto, na miejscu rozebranego w 2008 roku budynku ZPO „Odra” oraz „Pleciugi”, powstało nowoczesne centrum handlowe „Kaskada”, które otworzyło swoje podwoje w 2011 roku.

Transport

Aleja Niepodległości w Szczecinie jest ważnym punktem komunikacyjnym, który zapewnia wygodny dostęp do różnych środków transportu.

Na tej alei znajduje się dwutorowa trasa tramwajowa, której unikalność polega na tym, że w pobliżu przystanków otwiera się dodatkowy, trzeci tor, co ułatwia jazdę tramwajów.

W ciągu dnia, przez aleję przejeżdżają następujące linie tramwajowe: 1, 2, 6, 10, a także wiele linii autobusowych, w tym B oraz C.

Przypisy

  1. a b stettin_szczecin.republika.pl. [dostęp 04.03.2016 r.]

Oceń: Aleja Niepodległości w Szczecinie

Średnia ocena:4.6 Liczba ocen:14