Plac Grunwaldzki to największy i najokazalszy plac gwiaździsty w Szczecinie, który zachwyca swoim unikalnym układem i architekturą. Usytuowany jest w dzielnicy Śródmieście, w obrębie osiedla Centrum. Ta monumentalna przestrzeń nie tylko stanowi ważny punkt orientacyjny w miejskiej tkance, ale także jest miejscem, gdzie odbywają się liczne wydarzenia, demonstracje oraz inne publiczne zgromadzenia.
Co ciekawe, geometria placu stała się inspiracją dla graficznego znaku projektu pt. „Szczecin Europejską Stolicą Kultury 2016”. Logo w swoim założeniu odzwierciedla dynamikę i kulturowe bogactwo miasta, a jego autorem jest Ireneusz Kuriata.
Historia
Historia tego miejsca sięga lat sześćdziesiątych XIX wieku, kiedy to zaprezentowano pierwszy projekt urbanizacji obszaru, który dzisiaj znamy jako Plac Grunwaldzki. Autorem koncepcji był James Hobrecht, znakomity architekt i planista, który specjalizował się w systemach wodociągowych oraz kanalizacyjnych. Kluczowym celem planu było przekształcenie i rozwój Szczecina w kierunku północno-zachodnim, oraz stworzenie sprawnego połączenia pomiędzy ówczesnym śródmieściem Szczecina, znanym dziś jako Stare Miasto, a rozwijającą się ekskluzywną dzielnicą Westend, obecnie znaną jako Łękno.
Kolejnym ważnym trakcją w tej okolicy była aleja, która miała łączyć strefy nadodrzańskie z Nowym Turzynem, dzisiaj prostą północną częścią Turzyn. W planach przewidziało się także budowę reprezentacyjnego placu na skrzyżowaniu tych dwóch głównych alei, które dzisiaj mają nazwy Papieża Jana Pawła II oraz Marszałka Piłsudskiego.
Jednakże, pomimo długotrwałych negocjacji z wojskiem, które zarządzało tym obszarem, plany nie mogły być wprowadzone w życie. Ostatecznie, dopiero w nadchodzącej dekadzie, Szczecin przestał być twierdzą, co otworzyło drogę do dalszego rozwoju miasta. W dniu 31 marca 1874 roku, podczas posiedzenia Rady Miasta, przedstawiono pomysły rozwoju, które bazowały na koncepcji Hobrechta, z uwzględnieniem modyfikacji opracowanych przez nadburmistrza R. Burschera oraz miejskiego radcę budowlanego K. Kruhla. Sukcesywnie poprawki dostosowano do wzorów urbanistycznych, które Georges Haussmann zastosował w Paryżu; Hobrecht zainspirował się głównie Londynem w swoich projektach.
Ostateczna budowa Placu Grunwaldzkiego miała miejsce pod koniec lat 80. XIX wieku, na terenach zlikwidowanego w 1884 roku Fortu Wilhelma. Plac początkowo funkcjonował jako plac Kościelny Westend, a później znany był jako Plac Cesarza Wilhelma. Prace budowlane reprezentacyjnych kamienic trwały do początków XX wieku i odbywały się w dominującym stylu eklektycznym. Niestety w 1944 roku, w wyniku bombardowań alianckich, zniszczeniu uległy kamienice na narożnikach placu, w sąsiedztwie ulic Śląskiej, Generała Ludomiła Rayskiego oraz Marszałka Józefa Piłsudskiego. Część zdobień, które przetrwały te zniszczenia, również uległa zniszczeniu w następnych latach.
W 1945 roku, Plac Grunwaldzki stał się jednym z pierwszych miejsc zamieszkałych przez polską ludność przybyłą do Szczecina. W dniu 13 września 1949 roku, obszar ten posłużył jako plener do krótkometrażowego filmu „Jak zmusiliśmy energię elektryczną do pracy”, który koncentrował się na historii elektryczności, a w scenie końcowej przez plac przejeżdżał tramwaj konny po torach tramwajowych.
Rok 1964 przyniósł nowe zmiany – na obszarach zdobytych po usunięciu gruzów dawnych kamienic zbudowano dwa ośmiopiętrowe wieżowce według projektu Tadeusza Ostrowskiego oraz jeden czteropiętrowy blok. Warto zaznaczyć, że w dniu 15 lipca 1945 roku, w 535. rocznicę bitwy pod Grunwaldem, nadano placowi oficjalną polską nazwę. Tablicę z nową nazwą odsłonił pierwszy polski prezydent Szczecina, Piotr Zaremba.
Kalendarium zmian nazwy placu
Okres obowiązywania | Obiekt |
---|---|
1864–1877 | Westend Kirchplatz |
1877–1945 | Kaiser-Wilhelm-Platz |
od 1945 | plac Grunwaldzki |
Projektant placu
Po zakończeniu II wojny światowej w Polsce w popularnych publikacjach oraz przewodnikach turystycznych zaczęła krążyć teza, jakoby Plac Grunwaldzki oraz cały układ gwiaździsty miasta Szczecin były dziełem francuskiego urbanisty, Georges’a Haussmanna, znanego z dziewiętnastowiecznej rewitalizacji Paryża. Ten pogląd wynikał z zauważalnych podobieństw w urbanistyce pomiędzy Szczecinem a Paryżem. Decydenci ówczesnego okresu nie obalali tej tezy, ponieważ korzystała ona na prestiżu Szczecina, zarówno z ambicjonalnego, jak i polityczno-ideologicznego punktu widzenia; władze uznawały francuskiego projektanta za bardziej renomowanego niż niemieckiego.
W rezultacie, przekonanie to zakorzeniło się tak głęboko w świadomości mieszkańców, że można je odnaleźć w amatorskich publikacjach do dziś. Jednak z aktualnych badań wynika, że Georges Haussmann nie był faktycznie odpowiedzialny za projektowanie gwiaździstych placów Szczecina. Mimo to, prawdziwym jest, że projekty urbanistyczne w Szczecinie wykazywały inspirację paryskimi rozwiązaniami – podobnie, jak wiele innych miast europejskich w tamtym czasie, które czerpały pomysły z paryskiej urbanistyki, szczególnie w okresie, gdy Paryż był uznawany za centrum europejskiej kultury pod koniec XIX wieku.
Urbanistyka
Plac Grunwaldzki w Szczecinie stanowi ważny punkt komunikacyjny, z którego zbiegają się pasy jezdni z ośmiu stron. W tym miejscu krzyżują się takie arterie jak: al. Jana Pawła II, al. Piłsudskiego, która stanowi część drogi wojewódzkiej nr 115, a także ulice: Rayskiego i Śląska.
Warto zwrócić uwagę, że plac ten jest obsadzony starodrzewem, wśród którego znajdują się rzadkie odmiany, takie jak budleja oraz krzewy cisowe. Obecna nawierzchnia jezdna, która została wykonana z asfaltu, zastąpiła dawny bruk, podczas gdy nawierzchnia piesza pokryta jest kostką brukową. Lampy oświetlające ten obszar to zarówno standardowe latarnie uliczne, jak i mniejsze lampy rozmieszczone w strefie pieszej.
Mniejsze lampy wyróżniają się wizerunkiem gryfa umieszczonym na stopce, co dodaje unikalnego charakteru temu miejscu. Współczesne oświetlenie oraz nawierzchnia, które możemy podziwiać dzisiaj, zostały zainstalowane w latach 90. XX wieku, w trakcie ostatniego remontu placu, który przypomniał wygląd lamp z lat 30. XX wieku.
Zabudowa
Na placu Grunwaldzkim w Szczecinie znajduje się znacząca architektura, którą warto poznać. Poniżej przedstawiamy szczegółowy opis wybranych budynków przylegających do tego znanego miejsca.
Adres | Zdjęcie | Lata budowy | _ | Opis |
---|---|---|---|---|
pl. Grunwaldzki 1–2, 3–4 | _ | 1963–1965 | nie | Dwa ośmiopiętrowe bloki mieszkalne zbudowane w latach 60. XX wieku według projektu architekta Tadeusza Ostrowskiego, powstały w miejscu zniszczonych kamienic w czasie II wojny światowej. Na parterze bloku nr 1–2 znajdowała się niegdyś księgarnia „Rolnicza”, a w bloku nr 3–4 m.in. sklep „Eldom” z artykułami gospodarstwa domowego. |
al. Jana Pawła II 12 | _ | koniec XIX w. | nie | Kamienica z końca XIX wieku w stylu eklektycznym. Jest to trzypiętrowy budynek o różnorodnej elewacji z wykuszami. W przeszłości frontowy wykusz był zwieńczony dwiema kopułami i trójkątnym szczytem, który nie przetrwał do dzisiejszych czasów. Budynek posiada dwa wejścia: od ul. Piłsudskiego oraz al. Papieża Jana Pawła II. Po II wojnie światowej w obiekcie działała przychodnia lekarska, a w 2004 roku został sprzedany, a w 2005 przeprowadzono remont elewacji i stolarki. |
al. Jana Pawła II 41 | _ | 1895 | nie | Narożna kamienica, która powstała w 1895 roku w stylu eklektyczno-secesyjnym. Fasada od strony placu Grunwaldzkiego posiada trzyosiowy wykusz z półkopułą oraz trójkątnym szczytem. Narożnik budynku wieńczy wieżyczka z spiczastym hełmem, a elewacja od al. Jana Pawła II zdobiona jest dwoma wykuszami z półkopułami przy ozdobnych trójkątnych szczytach. Kamienica, która przetrwała II wojnę światową, poddana została gruntownemu remontowi pod koniec lat 70. XX wieku. |
al. Jana Pawła II 42 | _ | 1898 | tak | Trzypiętrowa kamienica z poddaszem w stylu eklektycznym, zbudowana w 1898 roku według projektu J. Sommenstuhla. Elewacja od pl. Grunwaldzkiego ma czteroosiowy wykusz zakończony szczytem, ozdobiony gzymsami i motywami roślinnymi. Niektóre dekoracje, jak rzeźby we wnękach czy wieżyczki, uległy zniszczeniu. Elewacje od ul. Śląskiej i al. Jana Pawła II mają mniejsze wykusze zakończone trójkątnymi szczytami, które dziś nie istnieją. Na parterze mieściła się apteka, która obecnie również funkcjonuje, zachowując część przedwojennego wyposażenia. |
ul. Śląska 38 | _ | koniec XIX w. | tak | Trzypiętrowa kamienica w stylu eklektycznym z dachem dwuspadowym, zbudowana na przełomie XIX wieku. Elewacja od ul. Śląskiej ma dwa dwuosiowe wykusze z ozdobnymi szczytami. Narożnik kamienicy to wykusz z ośmiobocznym hełmem. Czteroosiowa fasada od placu Grunwaldzkiego zwieńczona jest trójkątnym gzymsem. Po II wojnie światowej na parterze działał Czechosłowacki Ośrodek Kultury, a od 1976 roku kamienica jest wpisana do rejestru zabytków. Remont dachu przeprowadzono na początku XXI wieku. |
ul. Rayskiego 16 | _ | koniec XIX w. | nie | Narożna kamienica o trzech kondygnacjach, zbudowana w stylu eklektycznym. Elewacja od ulicy Rayskiego ma dwa trójosiowe wykusze z ozdobnymi szczytami. Front budynku jest siedmioosiowy, gdzie głównym elementem jest wykusz z trójkątnym szczytem i kopułą. Balkony z kutymi balustradami znajdują się pomiędzy wykuszami na stronie Rayskiego oraz po obu stronach wykuszu od strony placu Grunwaldzkiego. Kamienica przez pewien czas była siedzibą przedsiębiorstwa Tramwaje i Autobusy Miasta Szczecina po 1945 roku. |
Komunikacja miejska
Tramwaje elektryczne mają długoletnią historię w Szczecinie, a pierwsza jednotorowa trasa, która biegła przez ówczesny Kaiser-Wilhelm-Platz, została zbudowana w 1897 roku. Ta linia łączyła plac Szarych Szeregów z Dworcem Głównym. W 1904 roku do istniejącej trasy dodano drugi tor, co umożliwiło zwiększenie liczby kursów. Już wkrótce po otwarciu, w 1905 roku, linia przeszła numerację i zaczęto ją oznaczać jako linia numer 4, która przebiegała z Arndtplatz do Cap Cherie/Tiergarten. W 1927 roku, celem poprawy warunków ruchu, torowisko tramwajowe zostało przeniesione na środek placu.
W obliczu zniszczeń spowodowanych II wojną światową, w końcu 1944 roku funkcjonowanie linii nr 4 zostało zawieszone. Jednak po wojnie, gdy Szczecin znalazł się pod polską administracją, w listopadzie 1945 roku tramwaje powróciły na plac Grunwaldzki, a linia nr 4 znów rozpoczęła kursy. W latach 1957–1960 plac Grunwaldzki był częścią trasy tramwajowej linii wspomagającej D. Z kolei nocne linie tramwajowe 4N zainicjowano w końcu lat 50. XX wieku.
W 1973 roku, w wyniku likwidacji centralnych torowisk, na placu zaczęły kursować tramwaje linii dziennych nr 1 i nr 5 oraz nocnych 1N i 5N. Zimą 1976 roku uruchomiono linię nr 11, łączącą Stocznię Remontową z Pomorzanami przez plac Grunwaldzki, a w 1985 roku dołączyła linia nr 12. Po remoncie torowiska tramwajowego, który nastąpił w 1992 roku, zakupione nowe rozwiązania zapewniły odpowiedni standard obsługi. Niestety, z końcem zimy 1996 roku zlikwidowano nocne linie tramwajowe 1N, 4N i 5N, a w 2015 roku, po 110 latach, zniknęła z placu Grunwaldzkiego linia tramwajowa nr 4.
Obecnie
Na placu można znaleźć aktualnie kilka linii tramwajowych:
- 1 od ulicy Potulickiej do pętli Osiedle Zawadzkiego,
- 5 od pętli Krzekowo do pętli Stocznia Szczecińska,
- 11 od pętli Ludowa do Pomorzan,
- 12 od pętli Pomorzany do Dworca Niebuszewo.
W centralnej części placu znajdują się dwa przystanki tramwajowe o nazwie „plac Grunwaldzki”. W skład transportu miejskiego wchodzą również linie autobusowe:
- 70, kursująca od dworca kolejowego Szczecin Główny do Urzędu Miasta Szczecin,
- 523, biegnąca od ulicy Wiszesława do ulicy Cukrowej,
- 524, odbywająca się od zajezdni autobusowej w Policach do pętli Pomorzany Dobrzyńska,
- 531, prowadząca z Krzekowa na Osiedle Bukowe.
Dodatkowo, przy jednym z narożników placu i ulicy Rayskiego, można zauważyć stację szczecińskiego roweru miejskiego Bike S.
Dawniej
Historycznie, tramwaj 4 kursował od ulicy Potulickiej do pętli Pomorzany, jednak trasa ta została zmieniona w 2014 roku, co wpisuje się w ciągłe dostosowywanie komunikacji miejskiej do potrzeb mieszkańców i turystów.
Przypisy
- Rejestr zabytków nieruchomych – województwo zachodniopomorskie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r., s. 120 [dostęp 26.02.2018 r.]
- Rejestr zabytków nieruchomych – województwo zachodniopomorskie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r., s. 117 [dostęp 26.02.2018 r.]
- Wojciech Bal. Architektura modernistyczna Szczecina lat 60. i 70. w idei i realizacji. „Wiadomości Konserwatorskie”. 47, 2017 r.
- J. Ławrynowicz, O. Różycki, C. Piskorski: Plac Grunwaldzki. stmkm.szczecin.pl. [dostęp 30.03.2018 r.]
- Mariusz Brzeziński: pl. Grunwaldzki 1-2. fotopolska.eu. [dostęp 30.03.2018 r.]
- Encyklopedia Szczecina. Szczecin: Szczecińskie Towarzystwo Kultury, s. 392. ISBN 978-83-942725-0-0.
- Encyklopedia Szczecina. Szczecin: Szczecińskie Towarzystwo Kultury, s. 389. ISBN 978-83-942725-0-0.
- Encyklopedia Szczecina. Szczecin: Szczecińskie Towarzystwo Kultury, s. 304. ISBN 978-83-942725-0-0.
- Janusz Ławrynowicz, Dariusz R. Janowski: Szczecińskie miejsca. Szczecin: Kurier-Press, 2005 r., s. 85. ISBN 978-83-942725-0-0.
- Kamienica Carlosa Roiznera w remoncie. szczecin.wyborcza.pl, 22.04.2005 r. [dostęp 28.02.2018 r.]
- Aneta Łuczkowska: Kamienica Roiznera na sprzedaż. radioszczecin.pl, 25.02.2009 r. [dostęp 28.02.2018 r.]
- Dzieje Szczecina. T. IV: 1945-1990. Szczecin: Wydawnictwo 13 Muz, 1998 r., s. 60. ISBN 83-908898-1-1.
- Sensacja na Pl. Grunwaldzkim. Filmowcy nakręcają szczecińską krótkometrażówkę. „Kurier Szczeciński”, 14.09.1949 r.
- O Szczecinie opowiada Henryk Sawka. Metro (dziennik). [dostęp 10.09.2009 r.]
- Plac Grunwaldzki. stmkm.pl. [dostęp 10.09.2009 r.]
- szczecin2016.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (16.12.2008 r.)]
- gazeta.pl.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Plac Mariacki w Szczecinie | Plac Waleriana Pawłowskiego w Szczecinie | Plac Zwycięstwa w Szczecinie | Rynek Sienny w Szczecinie | Targ Rybny w Szczecinie | Ulica 5 Lipca | Ulica Bolesława Śmiałego w Szczecinie | Ulica Emilii Plater w Szczecinie | Ulica Energetyków w Szczecinie | Ulica Farna w Szczecinie | Rynek Nowy w Szczecinie | Aleja Wojska Polskiego w Szczecinie | Plac Żołnierza Polskiego w Szczecinie | Plac Zgody w Szczecinie | Plac Teatralny w Szczecinie | Plac Jakuba Wujka w Szczecinie | Aleja Wyzwolenia w Szczecinie | Aleja Piastów w Szczecinie | Ulica Bolesława Krzywoustego w Szczecinie | Plac Tadeusza Kościuszki w SzczecinieOceń: Plac Grunwaldzki w Szczecinie